Thewalk skrev 2021-05-16 16:11:27 följande:
Ja, undrar hur det blir med att gå i v.20 framöver. Vet du hur länge bestämmelserna finns? Jag räknas nu mer som riskgrupp (35+) och tror att jag kommer få vaccin ganska snart, så då vet jag inte heller om jag trots allt kan jobba ett tag till efter v.20.
Jag har lite svårt att se mig vara hemma så länge, rastlös som jag är. Men vi får se vad som händer och hur jag mår förstås. Jag tror att jag oavsett kommer att gå mellan v.25-30 pga tvillinggraviditet. Är inte så orolig för Covid då jag hade det i början av året och förmodligen har antikroppar ett tag till. Men kommer ändå att lyssna på vad råden säger.
Jag är lärare på lågstadiet och ska ta emot en förskoleklass till hösten...i veckan som kommer ska jag träffa flertalet av barnen som ska börja skolan. Känns lite dubbelt, men man få ju jobba på så länge..
Jag är bara i v.10 än så länge och har ett tag kvar till KUB, innan det vill jag inte berätta något till någon på jobbet. (har iofs sagt till närmsta kollegan pga illamåendet. Men henne litar jag på att hon håller för sig själv och hon ska dessutom gå i pension nu till sommaren så påverkas inget av vad som händer i höst) Om allt ser bra ut efter v.12 och KUB tänker jag att jag ska berätta för min rektor. Det blir innan sommarlovet.
Även ni som undervisar äldre vet väl inte hur det ser ut med distansundervisning till hösten!? Kanske kommer distansundervisningen till stor del försvinna och som du skriver behövs ni ju fysiskt i skolan med oavsett. Så om bestämmelserna kring v.20 finns kvar så kommer du nog kunna gå då.
Hm... Jag har kollat upp infon på försäkringskassan + fhms hemsida men inget står kring hur länge det kommer hålla på.
Är själv 31 år och inga andra sjukdomar förutom mild astma, så jag är inte i en extra "riskgrupp"... Jag vet heller inte hur jag ska kunna vara hemma i 4 månader innan då ungen kanske kommer... Klarar inte av att lata mig en hel helg utan nåt att göra... Vad ska man hitta på då i hela 4 månader liksom? *panik*Jag är själv inte orolig för Covid trots att jag inte haft det, men jag + sambon är väldigt försiktiga med vem vi umgås med och på vilka sätt. Våra närmsta vänner är också väldigt måna om dessa saker så det känns som att man har stor hjälp där också.
Egentligen enligt facket så behöver man inte meddela sin arbetsgivare förrän 2 månader innan man går på föräldraledighet. Men i och med covid så vet jag inte vad de säger om detta. Jag vill inte heller sätta min arbetsgivare i klistret så att de panikartat måste anställa nån i augusti. Kommer ringa till facket i början av juni månad (om KUB ser ok ut den 27/5) och eventuellt kolla vad de tycker att jag ska göra.
Tror ändå att gymnasieskolan måste räkna med att en del inslag av distans kan behöva ske så fort nån lärare får förkylningssymptom osv. De kan ju inte få komma till skolan bara för att de har vaccin eftersom att man tydligen fortfarande kan smitta och kan bli sjuk (men mycket mildare än utan vaccin). Så tyvärr tror jag inte att detta problem försvinner helt, även om majoriteten av befolkningen kommer att vaccinera sig och flockimmunitet skapas. Det kommer alltid finnas folk som inte tar vaccin och folk som trots vaccin blir smittade eller kan smitta. :/ Får se helt enkelt vad arbetsgivaren säger. Jag hade föredragit att få jobba hemifrån i alla fall augusti-oktober så att jag inte är hemma så länge utan att ha nåt att göra.
Men det viktigaste nu är att se till att försöka må bra själva och se till att våra små liv mår bra, resten får lösa sig... Vi får hålla varandra uppdatera <3