neongirl skrev 2021-08-17 09:52:55 följande:
Glömmer också att jag är gravid ibland. xD Pappa erbjöd mig vin i somras när han glömde bort sig haha. Han tycker att jag ser så pigg ut! :)
Ja det verkar tyvärr som de flesta släppt alla restriktioner nu och tror att man kan leva som vanligt efter vaccin trots att man både kan smitta och smittas. Jag har varit noga med munskydd hela tiden och kommer fortsätta med det framöver också även om jag i stort sett är ensam om att använda det. :p
Träffar familjen en del och har även träffat ett fåtal vänner utomhus i sommar. Men träffar bara såna som jag vet är ganska försiktiga själva. :) Är ganska introvert och lägger min fokus på kreativa projekt istället, så lider inte så mycket av det. Har ändå åkt på en del utflykter i sommar så jag känner mig nöjd!
Jag har inte tagit vaccin och kommer förmodligen inte göra det förrän jag ammat klart. Även om det sägs att vaccin inte ska vara någon fara för fostret så finns det ju ingen långtidsforskning på det och jag vill inte riskera något. Vet flera som som fått Delta trots vaccin, så ibland känns det som risken att drabbas är större efter vaccin när man plötsligt känner sig "säker". Jag känner att det är så kort tid kvar nu att jag ändå kan isolera mig ganska bra. Jobbet är största risken för mig, men är bara där 25% och jobbar resten hemma. Men räknas ju som riskgrupp sedan några veckor tillbaka, så ska se om jag snart enbart kan få jobba hemma.
mandarincurd skrev 2021-08-17 11:13:17 följande:
Jag har äntligen bestämt mig för att jo - jag ska vaccinera mig undertiden jag är gravid!
mRNA vaccin verkar lokal och hamnar inte i vårt blodomlopp dvs bebisen får inte i sig något av vaccinet utan det är mer positivt för barnet att jag vaccinerar mig då jag bildar antikroppar som barnet också kommer ha när han kommer ut :)
Nice! Jag har en hel del bekanta som jobbar inom sjukvården både läkare och sjuksköterskor, lyssnade på vad de rekommenderade och det var självklart för de att jag skulle vaccinera mig. Även om just detta vaccinet är nytt så är inte typen av vaccin det, och denna typen av vaccin finns det flera långtidsstudier på.
Det var när min bekanta läkare sa ?det finns ingen upptäckt eller bevisad risk för ditt barn om du tar vaccinet, men det finns kända och dokumenterade risker om du inte tar det och blir sjuk?. Det gjorde valet mycket lättare för mig. Men jag förstår att man är orolig, det var jag med. Det var mycket TÄNK OM i mitt huvud också, men jag valde att gå på forskningen över den oroliga magkänslan. Oroar mig över ganska mycket som inte är troligt, speciellt under graviditeten.
Jag vill inte alls skapa sidor, och jag förstår dig neongirl också! Det var inte alls ett självklart val för mig från början och jag velade fram och tillbaka.
Tycker dock det är superintressant att höra hur ni resonerar och väljer att göra, så tack för att ni delar med er :) det är så konstiga tider vi lever och är gravida i haha..