Inlägg från: MissJ00 |Visa alla inlägg
  • MissJ00

BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

Bara jag som har RUL så sent som i v20?

Vill verkligen veta könet nu!!

Får vänta till 5aug

• MissJ00
    Grapefrukt89 skrev 2021-07-19 20:28:15 följande:

Hej allesammans!

Känner nån av er att det drar/dragit i ligament runt om magen osv? Har själv känt mycket sånt på sistone och sett att magen sista veckan blivit större också. Tänker att det måste vara det som spökar...?  Det gör liksom inte superont.... Känns lite som spänningar/ilningar/mensvärk fast runt om magen på framsidan och ner till ljumskarna. :)

Kände precis av det nu när jag vaknade, googlat jätte mycket. Antar att det är ligament som gör ont då. Men det känns bara på höger sida, är det normalt?
  • MissJ00

Ska ha en pojke!! :) va på RUL idag

Nytt datum 22/12 (tidigare 28e) . Men det blir ju aldrig exakt det beräknade ändå ;)

• MissJ00

Jag känner sparkar lite då och då, är i v21 nu :) tycker det är så mysigt! Idag har han inte varit lika aktiv dock. Men har kännt lite smått :)

Jag har fått en sån emorm längtar efter att få hålla min lilla bebis. Ser bebisar överallt och blir lika förtrollad som när jag ser en hundvalp. Va ute på promenad idag i parken här och såg såå många bebisar. Vill bara hålla min nu!!

• MissJ00

Btw, någon som fått cravings än? Jag har isf cravings på sushi, men inte så farligt. Va ju typ sushiberoende redan innan (skippar de med lax)

• MissJ00
    mandarincurd skrev 2021-08-09 20:54:15 följande:

Jag är också i v21 och känner när han stöter i väggen lite då och då, mest kvällstid. Så mysigt <3 vissa dagar är han lite lugnare och andra dagar mer aktiv.

Har också fått sån enoooorm längtan efter att hålla bäbis <3 vill bara att det ska bli december nu!

Ang cravings så har jag blivit väldigt sugen på oliver på sistone, men när du sa sushi så blev jag sjukt sugen haha. Jag äter de med lax, de ska inte vara några problem :)

Typ inte känt honom på hela dagen nu :'( antar att det är normalt. Haha bara ät! Åt sushi idag <3 Mina favoriter är insideout, de innehåller ändå inte lax :)
  • MissJ00
    neongirl skrev 2021-08-15 01:18:22 följande:

Vi är också inne på en Britax Smile 3 för att den verkar smidig. Men har inte provkört den än, så vi får se efter att vi gjort det. :) Har också läst att fjädringen kan göra att den känns ranglig fast den inte är det.

Vi funderadw också på Britax först men ändradw oss när säljaren sa att de behöver pumpas i däcken varje månad. Vi kommer nog köpa bugaboo istället :)
  • MissJ00

Har ni sett hur lite man får i föräldrapenning? :'( vi har precis köpt boende och kommer ha en kostnad på 15000 per månad. Stämmer det att jag som har 32' i lön kommer få ut 16170 innan skatt och att fk alltid drar 30% i skatt? Då blir det ynka 11300kr kvar :( det är ju sämre ställt än när jag pluggade, för då jobbade man även lite extra samtidigt. Dessutom räknar den bara föräldrapenning på max 39000 kr, så min sambo kommer inte kunna va "ledig" lika länge som mig pga så mycket bortfall.

Ekonomisk stress!

• MissJ00
    Fjaril90 skrev 2021-08-16 16:20:44 följande:

Min arbetsplats ger tillägg så de betalar de 20% som försvinner på lönen eller vad det är. Har du kollat om ditt företag gör något sådant kanske?

Mailade HR och fråga, men enligt intranätet stod det löneavdrag 100% :(
  • MissJ00
    Fjaril90 skrev 2021-08-16 16:34:17 följande:

Men lite mer än 16 tror jag du får, tar man 100% 7 dagar/veckan så får man drygt 80% av lönen tror jag, så 25,6k i ditt fall innan skatt och precis under 18k efter skatt om jag inte räknar helt galet.

Fast tar man 7 dagar får man bara va hemma sammanlagt ett år, men det kanske räcker?
  • MissJ00
    VirrePirre06 skrev 2021-08-25 22:47:45 följande:

Jag har bf 22/12 och går in i v.24 imorgon :) Använd någon app så håller du koll :D

Står v 24 för mig idag också, men går inte ihop riktigt med sista mensen xD
  • MissJ00
    mandarincurd skrev 2021-08-29 10:29:24 följande:

Happy sunday :)

Är det någon av er som känner ett obehag av att vända er när ni tex ligger i sängen? Typ om ni ska byta sida?

Ja! Känns krångliga att komma runt, sen sträcker jag på mig mycket också när jag vaknar till lite, får då ångest att jag skadat barnet. Så fort det börjar bli lite ljust ut (vet inte vilken tid) så vaknar jag minst 7 gånger sover extremt dåligt. Blir även trött i höfterna av att ligga helt på sidan hela tiden
    mandarincurd skrev 2021-08-29 10:29:24 följande:

Happy sunday :)

Är det någon av er som känner ett obehag av att vända er när ni tex ligger i sängen? Typ om ni ska byta sida?

Ja! Känns krångliga att komma runt, sen sträcker jag på mig mycket också när jag vaknar till lite, får då ångest att jag skadat barnet. Så fort det börjar bli lite ljust ut (vet inte vilken tid) så vaknar jag minst 7 gånger sover extremt dåligt. Blir även trött i höfterna av att ligga helt på sidan hela tiden
  • MissJ00

Förlåt till de som är viktnojiga, sluta läsa nu om ni inte mår bra av det.

Jag vägde mig i måndags och hade på 3 veckor gått upp 3 kilo. Vägde mig idag igen hos barnmorskemottagning och även hemma sen, och hade gått upp ett kilo. Kan det verkligen gå så fort? Får lite panik. Har aldrig haft någon extravikt, så vet inte hur jag kommer hanteta detta, har aldrig behöver ha disciplin då jag alltid lyckats hålla vikten på något konstigt sätt ändå. Har totalt gått upp 9 kilo än sålänge och är i v25

• MissJ00
    VirrePirre06 skrev 2021-09-08 15:18:46 följande:

Jag har valt att inte veta min vikt nu under graviditeten just för att jag blir så störd av siffrorna :/ Men tror nog det kan vara rimligt att ha en stadig uppgång andå pga bebis växer, man lägger på sig vätska osv :) Antar att man bara får acceptera läget haha

Smart ändå! Ja jag hoppas det är mycket vätska, tycker inte det ser ut som jag gått upp speciellt mycket ändå
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET