Grapefrukt89 skrev 2021-09-15 16:34:23 följande:
Hej allihopa!
Skriver om lite allt möjligt här...
Så mysigt att läsa att en del av er har boat in er mer! Och GRYMT av er som jobbar trots att ni är långt inne i graviditeten! Vilka jäkla WONDER WOMEN ni är! Wow. Jag blir trött bara av att dammsuga eller laga mat hemma och vet inte hur jag skulle klarar mig om jag inte fick graviditetspenning, haha.
I min och sambons dynamik så pushar jag väl också på lite mer än vad han gör, men när han väl sätter igång med planerandet så kommer det mycket från hans håll också. Men ja... Det är segt tempo ibland...
Jag har varit och gjort glukosbelastning (diabetes-test) igår och allt såg ok ut! Den där drycken gjorde mig dock väldigt illamående och rapig (?)... Kändes som att vara bakis! Haha! Nu måste jag dock ta niferex (järn) varje dag istället för varannan då det behöver hinna ikapp...
I mitt fall har jag gått upp 5,4 kg sammanlagt och blev lite orolig, då jag går in i vecka 30 imorgon och varit beredd på att gå upp dubbelt så mycket i vikt... Men BM sa att livmodern växer som den ska och lillan är helt normal i "tillväxt-kurvan". Hon sa också att jag förmodligen lägger på mig en hel del mer framöver och att jag inte ska vara orolig för det. Blir lätt att jag jämför mig med andra som gått upp mer och tänker att jag gör något fel trots att jag äter typ det jag vill och när jag vill. Har även innan graviditet haft väldigt lätt för att gå upp i vikt... Känns som att så fort jag tittat på mat har jag gått upp! Får se vad som händer sen helt enkelt och försöker finna ro i det som BM säger. De är ju proffs ändå...
Har nån varit på profylax-kurs än? Eller nån partner som varit på "blivande pappa-kurs"?
Ha en fortsatt trevlig vecka! Så tacksam för denna tråd och att kunna få känna igen sig i mycket det ni skriver om. Då känner man sig inte så ensam!
Jag tror kanske att man anpassar sig lite efter rådande situation. Du var gymnasielärare och fick inte jobba mer? Tror att om jag varit hemma hade jag också känt att bara dammsuga är jobbigt nog! Tänker som dig om matlagning, jag orkar inte lika ofta som tidigare och det blir mer hämtmat för tillfället. Men gällande jobb så tar jag mig bara dit helt enkelt och kör på när jag är där, men är ganska så trött om kvällarna, det får jag erkänna :) Och hade man redan haft ett eller två barn till så hade man ju på något vis löst det också antar jag!
Tyckte den där drycken på glukosbelastningen var otroligt sliskig. Blä alltså!
Ja lita på BM och att när hon mäter så tyder allt på att barnet växer som det ska :) min vikt stannade upp lite några veckor, gick till o med ner ett kilo mellan två besök, men magen fortsätter växa så nog verkar vår tjej ta vad hon behöver :D
Vi går digital föräldrakurs via barnmorskemottagningen som jag tycker varit mycket bra :) Framförallt har min sambo varit väldigt nöjd och lärt sig massvis, påstår han!
De kör det via Teams. Även fått lite länkar från en vän med några gratis-kurser på youtube så dessa tänkte vi titta på vid något tillfälle också :) vill känna mig förberedd för framförallt förlossningen, men med vetskapen om att förlossningen ändå kan bli på många olika sätt och inte fastna för mycket i tanken att just precis såhär vill jag ha det.