• KNAS2

BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

Hej!

Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

KNAS, 31 år, BF 7/12

Tjing!

• Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Thewalk
    Bula2021 skrev 2021-11-06 18:47:49 följande:

I förmiddags fick jag en ?Nä men är det vattensvgåmg jag känner???!?-panikkänsla. Meeeen tror det bara var en väldigt stor/vattnig flytning som plötsligt kom :D Alltså herreguuuuud vilken panik jag hann känna. Är ?bara? i vecka 31 ju!

Kan tillägga att ring och rådgör om det händer igen och du känner dig osäker! Jag har ändå konstaterat att mina varigt flytningar, men om man inte vet så finns det rådgivning. Kan ju vara skönt att dubbelkolla om man är orolig.
  • Storm01
    Grapefrukt89 skrev 2021-11-06 15:23:12 följande:

Har samma ganska ofta, så jag tolkar det likadan nu när jag själv är i vecka 36+2... Nu är min lilla tjej fixerad också så utöver mensvärk ibland så har jag nästan huggande/brännande känsla korta stunder långt inne i bäckenet och ryggen. Spännande detta! Hahahah.

Verkligen spännande :) Oj, men jag var oxå i vecka 36+2 igår och v.36+3 blir det ju idag. Vad coolt! När har du bf?
    Grapefrukt89 skrev 2021-11-06 15:35:34 följande:

Hm... och nu snackas det på svt om personalbrist på BB i LUND?!?! Samma med Malmö också... Åh nej... Det där får de ju styra upp! Stackars personalen och OSS som gärna vill föda snart där om detta inte löser sig. Nu verkar arbetsmiljöverket ha klivit in och gett dem en deadline till januari att fixa allt det där. Hoppas det hinner bli lite bättre när vi som har dessa som två förstahandsval behöver åka in...

Vad tråkigt! Det sista man vill inför och under förslossningen (när man själv vill vara så lugn som möjligt) är att bli påverkad av andra i närheten som kanske är stressade pga arbetssitustionen. Men förhoppningsvis blir det bättre fär dem och att det inte ska påverka själva patient bemötandet.
  • bananmilkshake
    Bula2021 skrev 2021-11-07 10:51:18 följande:

Nej det höll sig där som tur var. Låt oss hoppas det iaf!!!

Okej, bra! Jag kan också få såna flytningar, speciellt om jag varit stilla en stund. Har trosskydd nästan hela dagen. Det jag märkt med även dom vattniga (förlåt för tmi) är att det oftast ändå drar lite åt vitt. Liksom det är inte som rent vatten, helt ofärgat. Sen har jag läst att fostervatten har en speciell lukt också, uääh XD
  • Bula2021
    Thewalk skrev 2021-11-07 10:53:33 följande:

Kan tillägga att ring och rådgör om det händer igen och du känner dig osäker! Jag har ändå konstaterat att mina varigt flytningar, men om man inte vet så finns det rådgivning. Kan ju vara skönt att dubbelkolla om man är orolig.

bananmilkshake skrev 2021-11-07 11:40:35 följande:

Okej, bra! Jag kan också få såna flytningar, speciellt om jag varit stilla en stund. Har trosskydd nästan hela dagen. Det jag märkt med även dom vattniga (förlåt för tmi) är att det oftast ändå drar lite åt vitt. Liksom det är inte som rent vatten, helt ofärgat. Sen har jag läst att fostervatten har en speciell lukt också, uääh XD

Ja absolut att jag skulle höra av mig till förlossningen om jag blev osäker över om det var det ena eller andra, men känslan när jag kände att det, eh, rann till, och innan jag kollat efter. Hann bli lite svett och tänka på allt som skulle behöva fixas innan bebis kommer! :)
  • Sellerin
    Bula2021 skrev 2021-11-07 15:46:06 följande:

Ja absolut att jag skulle höra av mig till förlossningen om jag blev osäker över om det var det ena eller andra, men känslan när jag kände att det, eh, rann till, och innan jag kollat efter. Hann bli lite svett och tänka på allt som skulle behöva fixas innan bebis kommer! :)

Haha har också fått det så någon gång! Tänkte: vad är det som händer!? Men de gånger det hänt så har det liksom bara kommit en massa på en gång, sen var det bra för det tillfället :) Jag har behövt använda trosskydd ganska mkt de senaste 10 veckorna eller så, visste inte man kunde få så mycket flytningar, men det kan man tydligen :D
  • Sellerin
    Storm01 skrev 2021-11-06 00:55:28 följande:

Spännande att det närmar sig för vissa av er nu! Tänkte kolla med er som är nära nu om ni känner någon "mensvärk"/ molvärk? Jag är själv i v.36 och har börjat för ngn vecka sen känna den typen av värk i nedre delen av magen. Har aldrig gjort det tidigare under grav. Men antar att det är tecken på att livmodern förbereder sig.

Jag har haft lite kraftigare värk vid två tillfällen. Båda gångerna har jag sedan haft besök hos BM dagen efter, eller andra gången 2 dagar senare. Första gången konstaterade hon att bebisen låg nedåt men nu inte var helt rörlig längre, bara lite ruckbar. Sen andra gången jag känt lite extra ont så var bebisen fixerad på kommande besök. BM bekräftade att man ibland kan få lite extra ont när bebisen lägger sig tillrätta :)

Sen har även jag precis som du fått lite återkommande molvärk väldigt djupt ner nu på slutet. Mest på natten för min del faktiskt, men även under dagarna. Är väl precis som du skriver förberedelser inför förlossningen :)
  • Grapefrukt89
    Storm01 skrev 2021-11-07 11:25:05 följande:
    Verkligen spännande :) Oj, men jag var oxå i vecka 36+2 igår och v.36+3 blir det ju idag. Vad coolt! När har du bf?
    Grapefrukt89 skrev 2021-11-06 15:35:34 följande:

Hm... och nu snackas det på svt om personalbrist på BB i LUND?!?! Samma med Malmö också... Åh nej... Det där får de ju styra upp! Stackars personalen och OSS som gärna vill föda snart där om detta inte löser sig. Nu verkar arbetsmiljöverket ha klivit in och gett dem en deadline till januari att fixa allt det där. Hoppas det hinner bli lite bättre när vi som har dessa som två förstahandsval behöver åka in...

Vad tråkigt! Det sista man vill inför och under förslossningen (när man själv vill vara så lugn som möjligt) är att bli påverkad av andra i närheten som kanske är stressade pga arbetssitustionen. Men förhoppningsvis blir det bättre fär dem och att det inte ska påverka själva patient bemötandet.

Haha! Är det sant? Då är vi beräknade samma dag? Har BF 1/12... du med? :D

Ja, men jag tänker att nåt ställe i Skåne måste ju ta emot en oavsett. De kan ju inte förvänta sig att jag åker till Småland/Halland för att få hjälp! Hahaha. I värsta fall får det väl bli en längre biltur till Ystad, (som jag dock hört väldigt gott om).
    Det är tråkigt bara att barnmorskor på BB, som ju är så viktiga, mår dåligt över sin arbetssituation. Händer så ofta inom vården... Om det inte är läkare/sjuksköterskor/undersköterskor som får ta massa smällar så är det nåt annat.... Så tråkigt för dem.... Hoppas vi som nu antingen är här nere runt LUND/MALMÖ-trakterna men även ni uppe i Sthlm som siktar in er på Danderyd osv. kan få den hjälp som behövs. Håller tummar och tår!

• bananmilkshake
    Grapefrukt89 skrev 2021-11-07 16:29:20 följande:

I värsta fall får det väl bli en längre biltur till Ystad, (som jag dock hört väldigt gott om).

Tänk om du hamnar i Ystad, då kommer vi (om våra datum inte ändras alltför mycket) vara där samtidigt! :D
  • Storm01
    Grapefrukt89 skrev 2021-11-07 16:29:20 följande:

Haha! Är det sant? Då är vi beräknade samma dag? Har BF 1/12... du med? :D

Ja, men jag tänker att nåt ställe i Skåne måste ju ta emot en oavsett. De kan ju inte förvänta sig att jag åker till Småland/Halland för att få hjälp! Hahaha. I värsta fall får det väl bli en längre biltur till Ystad, (som jag dock hört väldigt gott om).

Det är tråkigt bara att barnmorskor på BB, som ju är så viktiga, mår dåligt över sin arbetssituation. Händer så ofta inom vården... Om det inte är läkare/sjuksköterskor/undersköterskor som får ta massa smällar så är det nåt annat.... Så tråkigt för dem.... Hoppas vi som nu antingen är här nere runt LUND/MALMÖ-trakterna men även ni uppe i Sthlm som siktar in er på Danderyd osv. kan få den hjälp som behövs. Håller tummar och tår!

Vänta nu är jag snurrig och ute och cyklar xD Jag är ju på själva v.36 så det blir ju 35+4 idag och bf är 9/12 xD. Hehe.. men då är ju du typ 1 vecka i förväg :)

Ja, jag håller med. Känner en del som arbetar inom vården och de har inte alls bra arbetesförhållande/miljö, så förstår dem :/

Bor i Uppsala, så håller tummarna att det är fortsatt lugnt här!
  • Grapefrukt89
    bananmilkshake skrev 2021-11-07 18:03:56 följande:
    Tänk om du hamnar i Ystad, då kommer vi (om våra datum inte ändras alltför mycket) vara där samtidigt! :D

Hahaha! Ja! Inte omöjligt :D Hoppas verkligen inte att jag är en av dem som går över 14 dagar dock... :O För att JÄÄÄKLAR va jag inte kommer ha tålamod för det, hahaha! Men statistikt så går man oftast över ca 1 vecka eller så, eller så har man "tur" och knodden kommer 1 vecka före/dagarna precis före. Får se vad som händer! Spännande ändå ju! Har läst att sånt kan vara ärftligt, alltså om man har nåt syskon eller mamma som gått över mycket så är det större chans att man själv gör det. Jag lever med hoppet om att generna jobbar till min fördel (mamma gick över några dagar och min faster lika så). Men om lillan är envis och vill stanna länge i magen så får jag väl hitta några effektfulla strategier för att tolerera det xD

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET