Bula2021 skrev 2021-11-09 23:07:07 följande:
Ni ligger ju alla lite före mig i tid här, och jag funderar på vad ni köpt till skötbordet/apotekslådan. Har ni utgått från någon lista t ex?
Känns onödigt att köpa på sig en massa salvor och grejer som kanske inte kommer användas? Det mesta är ju bara ett apoteksbesök bort om man skulle upptäcka att något behövs. Xylocain för att kunna duscha lite smärtfritt och Purelan salva av 100 % lanolin (ullfett) för ömma och såriga bröstvårtor har jag blivit tipsad om till mig själv, men för bebisen då? Nån salva eller så? Jag är lite tveksam till att använda våtservetter med en massa onödiga ämnen i. Vet flera som endast använder det när de är på språng, i skötväskan alltså. Hemma har de bara kört med sådana torra barnservetter och ljummet vatten.
Så hit me - vad har ni köpt? :) Jag har alltså inte köpt något än, om det inte framgick :) Det enda vi har till skötbordet än så länge är ett gäng blöjor i storlek 1 som en vän gett mig.
Såg på jollyrooms live på Instagram igår, där en bm och gynekolog gick igen vad som är bra i skötväskan, och allmänt prat om babyvård:) Dem rekommenderar inte heller våtservetter dagligen och skulle man ha det ändå så ska dem vara ekologiska och parfymfria. Men jag läste någonstans att man kan blanda en pumpflaska med vatten och babyolja som man kan ta på en torr tvättlapp, ska vara mycket bättre. Men det vi har fått/köpt än så länge är inotyolsalva, bepanthen, små handdukar från Ikea 20pack, tvättlappar, babywash och babyolja av olika märken, nässug, pysventil, physiomer, Alvedon supp, nagelvårdskit och en mjuk borste :) Kan ha glömt något xD Ska införskaffa mig en blöjhink alt några bra wastebags med.
Men det är väl jättebra om vi tipsar varandra om "bra att ha saker" till bebis :D