Storm01 skrev 2021-08-16 11:18:50 följande:
Hur tänker ni med mängden kläder och storlekar?
Tycker det är SÅ svårt att veta hur mycket man ska köpa av varje storlek.. de kan ju bara ha det någon månad.. Vi har köpt några få plagg i 50, lite fler i 56 och 62 men alla dessa storlekar och plagg räcker alltså bara till kiddon är drygt 4 mån (!?) galet ju haha.
Lite avis på de som får sommarbebisar och bara behöver ha några få bodys och inte en hel vintergarderob...
Kommer skriva upp vad vi saknar i bebisens garderob när det närmar sig till en kommande motvillig babyshower (verkligen inte min grej det där, men har en ingift släkting som har tjatat sig till att få hålla/planera en så får väl ta nytta av att folk vill ge en saker.. haha...)
Ska nu ha babyshowers?[/quote]
Tycker också det är svårt att veta angående kläder. Tror att jag kommer köpa x antal standardkläder (som ex bodies) och ett par varma klädesplagg och sen när väl beben kommer så får jag ta det därifrån och köpa det det som verkligen behövs.
Ja, jag vet att det kommer ordnas men inget mer om detaljerna :)
Tjena! :)
Enligt appen Preglife så är det bra att ha 5-10 st bodys (omlott, inte trä över huvudet) , 3-5 st byxor, 3-8 st pyjamas, 3 par strumpor tjocktröja, mössa, ytterkläder, filt. Men allt beror ju förstås på tvättmöjligheterna hemma... Vi har ej egen tvättmaskin men ha ganska lätt att boka tid i tvättstugan under veckodagarna... Så vi kör nog på nånstans mittemellan högst/lägsta siffrorna som de rekommenderar.
Jag och sambon var båda väldigt stora barn som nyfödda (4,3kg + 4,2kg) och då om tösen brås på oss så kommer typ storlek 50 bara funka i någon vecka eller i värsta fall inte alls! Hahahaha! Därför köpte vi mest 56 och men sen lite 62... :P
Köpte dock en supersöt ytterjacka på rean från Polarn och Pyret också, men den tog jag i storlek 62, då det är som kallast i januari/februari i regel här i landet, om det nu blir kallt... Så i värsta fall får väl lillan ha en lite för stor jacka när vi väl beger oss ut i början :)
Vet ej om nån tänker fixa nå babyshower eller ej för mig. Är inte en sån stor deal för min del om det blir eller ej men jag hade inte tackat nej om de vill det. Samtidigt som jag sagt till mina vänner/familj att jag kommer isolera mig ganska rejält sista 6 veckorna. Min födelsedag är också en månad före BF, så det hade varit trevligt att iaf fika med mina vänner utomhus vid nåt tillfälle... Prioriterar nog möjlighet till födelsedagsfika högre än babyshower för min del. Får se hur det blir ^^