BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
Fattar din oro och dina känslor Sellerin! Känner lite likadant med mitt jobb trots att jag inte har nån större jobb-position (jobbar som gymnasielärare). Men jag tänker att livet ju händer och att få barn är en av de största grejerna som finns! Vi kvinnor ska inte få missunnas dessa saker samtidigt som vi också gör karriär! Tror också att många förväntar sig också att barn kan komma ganska naturligt efter en tid om man inte redan har det. Det har ju alla rätt till att få välja om de så nu vill :)
De får digga helt enkelt läget tänker jag och sen kommer resten ju lösa sig... <3
Jag förstår känslan. Men du ska verkligen INTE ha det minsta dåliga samvete! Jag tror folk är mer förstående än du tror.
Jag känner ändå lite samma. Jag är lärare och ska ta emot en ny klass till hösten. Det har varit svårt att få till tjänstefördelningen och nu är alla nöjda och glada, men så kommer jag snart och ställer till det. Visst får man lite dåligt samvete och jag ser heller inte fram emot att berätta. Jag kommer förmodligen att behöva gå tidigt i höst om jag fortsätter att vänta tvillingar.
Samtidigt så blir ju de flesta glada för ens skull och jag tror som sagt att de flesta förstår ditt val. Visst kan det finnas individer som tänker saker, men försök att strunta i dem!
Din karriär ska inte behöva hämmas för att du ska ha barn. Du gjorde helt rätt som tackade ja till tjänsten!
Jag tror en del av det hela är hur min chef börjat planera det kommande året nu med mig i den rollen, och hur jag då bara tänker: ja, fast jag kommer inte vara på plats då. Men så får jag liksom spela med, det känns falskt :( Jag har redan fått slingra mig ur en utbildning som jag skulle gå nu i höst/vinter. Var inte helt lätt att hitta på anledningar till varför det var bättre att vänta med utbildningen, men att låta arbetsgivaren betala för den nu och sen att jag är föräldraledig när den väl går av stapeln kunde mitt samvete inte klara av!
Sen inbillar jag mig att det varit enklare att berätta för en kvinnlig chef som kanske hade kunnat relatera. Nu har jag en stor, bastant chef i 45-års åldern med lite macho-personlighet som nog inte tagit många lediga föräldrardagar/VAB-dagar under han och hans frus småbarnsår.
Dock underbart att så många kvinnor före oss banat vägen för att vi har lagen på vår sida för att inte bli diskriminerade och få sämre förutsättningar i yrket vi utför på grund av graviditet och föräldraledighet. Tycker i så många situationer att Sverige är ett helt fantastiskt land :) Det kanske inte fungerar 100% än, men det finns i alla fall stöd för att det ska göra det!