• EpicF

Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?

Anonym (Mamma) skrev 2021-03-28 08:51:18 följande:

Lägg av. Vi pratar inte om "mycket", vi pratar om corona. Man håller sig till restriktionerna och man tar de s.k. rekommendationerna på allvar! Det verkar inte du göra med dina resonemang.

Jag har alltid följt dem, även innan de blev officiella.

Men ts vill gå på ett kalas med 10 av släkten, vilket enligt rekomendationerna är ok.
    Anonym (Elof) skrev 2021-03-28 09:23:36 följande:

Men de ska ändå följas.

Man bör följande dem. Vilket ts förvisso gör..
  • EpicF
    molly50 skrev 2021-03-28 10:16:10 följande:

Du har kanske inte sagt det rakt ut.

Men man får ju känslan av att du försöker leta kryphål för att hitta ursäkter för att kunna leva som vanligt genom att påstå att en rekommendation bara är en rekommendation. Något man inte måste följa till punkt och pricka.

Det är ju att,i alla fall indirekt,säga att man inte måste följa rekommendationerna.

Jag lever som vanligt med rekomendationerna och har alltid gjort. Mitt liv har inte ändrats av pandemin (förutom att jag haft corona).

Enligt rekomendationerna så är det ok att träffa en lite grupp nära man umgås med. En grupp på 10 personer är en liten grupp. För ts är det helt ok att hon och dotter gick på kalaset så länge de var syntomfria.
    molly50 skrev 2021-03-28 10:25:39 följande:

Visst är den psykiska hälsan viktig. Det håller jag med dig om.

Och för den som är ensamstående kan det kanske vara ännu viktigare att kunna träffa folk.

Men man måste ändå följa rekommendationerna och inte träffas i stora folksamlingar,hålla avstånd och handhygien osv.

Så länge folk fortsätter vara arroganta och struntar i rekommendationerna så lär vi inte bli av med smittan.

Att träffas en liten grupp på 10 personer där man håller avstånd och är nogran med handhygien är ok. Och att alla är symtomfria. Att en i 75-års ålder väljer att komma är inget ts kan styra över.

Det finns alltid dem som kommer att strunta i rekomendationerna. Men inte säkert ts gör det.
  • EpicF
    molly50 skrev 2021-03-28 10:27:46 följande:

Rekommendationerna säger att man ska vara max 8 personer.

Så om de var 10 personer på kalaset så har de ju inte följt rekommendationerna.

Rekomendationerna säger att man kan träffas en liten grupp. En liten grupp kan vara upp till 10 personer.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-28 10:31:21 följande:

Nej det är inte alls ok!! Du som påstår att du jobbar inom vården borde vara mer uppdaterad!

Det är ok enligt rekomendationerna. Så vida dem inte ändrades nyss.

Varför ska vårdpersonal vara mera uppdaterad? Jag jobbar inte med coronainformation.
  • EpicF
    molly50 skrev 2021-03-28 10:27:46 följande:

Rekommendationerna säger att man ska vara max 8 personer.

Så om de var 10 personer på kalaset så har de ju inte följt rekommendationerna.

Max 8? Det står det inte på folkhälsomyndiheterna

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/rekommendationer-for-att-minska-spridningen-av-covid-19/
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-28 10:32:00 följande:

Rekommendationerna säger att man inte ska umgås alls med de man inte bor med! Iaf inte inomhus.

Nej, det säger dem inte.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-28 10:36:35 följande:

Enligt rekommendationerna är det ens egen "mindre krets" som är ok att umgås med. Det betyder inte nödvändigtvis att det är ens släktingar eftersom man inte träffas regelbundet. Det är skillnaden. Inte ens barn som går i skola tillsammans ska gå hem till varandra och leka nu, just för att där finns andra personer de annars inte träffar.

Nej men man hade då kunnat hoppas på mer insikt!

En mindre krets är också individuellt för alla. För ts kan det vara hennes närmsta släktingar. För dig kan det vara din familj.

Att du inte träffar dina släktingar regelbundet betyder inte att det är så för alla.

Barn kan leka med varandra utomhus.

Det är bara att läsa vad som står och inte tolk in en massa som inte står.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-28 10:47:18 följande:

Du fattar inte. Den mindre kretsen handlar inte om hur nära känslomässigt man står varandra utan om hur ofta man ses! Corona skiter i om du älskar din gamla mormor som du träffar en gång i kvartalet och hatar din syster som du träffar dagligen, bara som ett exempel.

Ja barn kan leka UTE, inte INNE!! Och det var det jag skrev också, om du nån gång brydde dig om att läsa vad folk skriver.

Du skrev art barn inte kan gå hem till varandra. Jo, det kan gå hem till varandra och träffas ute.

Ja, det är hur ofta man ses. Och hur ofta man träffar sin mindre krets är olika för olika personer. Det är också individuellt vilka som ingår in ens mindre krets.

Om min mormor hade levt och jag bara hade träffat henne en gång i kvartalet så hade oavsett inte ingått i min mindre krets. Vilket troligen inte heller min syster som jag då hade hatat hade gjort.

Jag har aldrig skrivit något om hur nära man står känslomässigt. Utan att för ts kan hennes mindre krets bestå av nära släktingar hon umgås med med regelbundet, dvs mer än en gång i kvartalet. För dig kan det vara helt andra personer wr.
  • EpicF
    molly50 skrev 2021-03-28 10:50:58 följande:

Så detta stämmer inte heller då,enligt dig?

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/11/max-atta-personer-vid-allmanna-sammankomster-och-offentliga-tillstallningar/

Jag sa att det inte stämde enligt fhm. Om den regeln fortfarande gäller så borde den stå på fhm, det gör den inte.

Regeln tiden i gravt 24 november 2020 och gällde i fyra veckor. Den har tydligen inte omprövats ännu.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-28 10:56:28 följande:

HEM till varandra är INOMHUS.

De personer som ts skulle träffa på det där kalas verkar inte alls tillhöra den "mindre kretsen" av bekanta. Alltså borde de inte ha gått dit under corona.

Jag har en lekplats utan för mig. Min barns kompisar kommer hem till oss och är sedan ute på lekplatsen och leker. Att "hem till" per automatik innebär inomhus är individuellt. För dig gör det tydligen det. För andra som kan tänka utanför boxen gör det inte det.

Fast uppenbarligen verkar det vara folk ta umgås med regelbundet och då ingår de i hennes krets av personer.
Svar på tråden Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?