• EpicF

Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?

Anonym (Kalas eller inte) skrev 2021-03-24 06:32:12 följande:

Hej! Vi säger att ditt barn kräks idag(ons) och inte mer. Skulle du gått på kalas på lördag då? Är hos en familjemedlem.

Ja, så länge hon inte kräks mera och har bra allmäntillstånd på lördag. Ang kalaset, ja om det är till någon vi umgås med regelbundet och det inte är för många folk på kalaset.
  • EpicF
    Annita skrev 2021-03-24 06:50:09 följande:

Det ska ni ju inte gå på ändå, herregud! 73-åringen är vaccinerad eller?! 10 pers??!

Skyll på dottern om du inte vill gå egentligen. Och för den delen: kräkningar kan vara symptom på corona.

10 personer är helt ok att möta så länge man håller avstånd och är noga med handhygien.

73-åringen har ett ansvar själv om denne vill komma eller ej oavsett om denne är vaccinerad (gäller för övrigt alla andra också).
  • EpicF
    Anonym (Q) skrev 2021-03-24 07:21:52 följande:

Visst jag tror faktiskt du skämtar.

Men det som skrämmer mig att en hel del resonerar så här. Så det är inte så konstigt att planeten är chanslös mot virus.

Nej, varför skulle jag skämta?

Som person har man ett eget ansvar att låta bli att umgås med folk och speciellt om om är i risikpgruppe eller äldre. Men att gå på ett kalas med släktingar man umgås med regelbundet och det är 10 personer max är inga problem så länge alla är friska, håller avstånd och har god handhygien.
  • EpicF
    Annita skrev 2021-03-24 07:14:18 följande:

Tio personer är INTE ok att möta. Smittan är framförallt luftburen så handhygienen spelar mindre roll än man trodde från början. Acceptabelt avstånd kan man kanske hålla i en riktigt stor lokal där alla sitter utspridda (eventuellt) men INTE hemma. Det räcker att någon skrattar högt så skjutsas viruset ut i luften, och det stannar inte automatiskt vid 2,0 meter...

Detta är ju hela anledningen till att smittan skenar, att folk resonerar som du!

Visst, du har rätt om 73-åringen, denne har ett eget ansvar - men hur kul är det att ha ansvaret för att ha smittat någon som sedan kanske blir väldigt sjuk?

Det är ok så länge man umgås med dem på regelbunden basis och kan överhålla andra riktlinjer.

Handhygien ska man ha eftersom viruset också kan smittas via kontaktytor. Handhyien och avstånd är det viktigaste om man ska möta andra.

Om nu 73-årngen är rädd för smitta så stannar denne hemma.
  • EpicF
    Anonym (Elof) skrev 2021-03-24 10:55:11 följande:

Tio privatpersoner är för många att umgås med regelbundet (om man inte bor ihop).

Ja, det får du gärna tycka.
  • EpicF
    Drottningen1970 skrev 2021-03-24 10:58:43 följande:

Nej.

Jo
  • EpicF
    Anonym (Elof) skrev 2021-03-24 13:48:29 följande:

Folkhälomyndigheten råkar hålla med mig:

Råd 1:

Träffa bara en liten grupp personer

Försök att bara träffa några få personer.

Välj ut en liten grupp med personer.

Träffa helst bara personerna i den gruppen den närmaste tiden.

Det går inte att bestämma exakt hur många personer som är en liten grupp.

Det kan vara fyra nära vänner.

Men en familj med tio personer som bor ihop kan också räknas som en liten grupp.

Råden gäller också dig som redan haft covid?19 och blivit frisk igen.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/informationsmaterial/lattlast/sprid-inte-covid-19-under-jul-nyar-och-andra-hogtider/

10 personer kan mycket väl gå under "en liten grupp". Så länge de umgås på regelbundet basis.

Självklart gäller alla råden även de som haft corona. Nu umgås jag personligen med en väldigt begränsad grupp, dock men folk jag umgås med regelbundet och har gjort så i flera år.

Folkhälsomyndiheterna håller dock med mig med....
  • EpicF
    Anonym (Kalas eller inte) skrev 2021-03-24 07:23:49 följande:

Mina föräldrar som oxå kommer har haft corona. Och mina syskon(den ena har haft corona) dom ynsta har testat negativt och jag själv har testat mig 2ggr. Då visade det sig negativt.

Testen är enbart en översiktsbild och visar om man har funnit corona när man tog testen. Man kan mycket väl bli smittat eller utveckla corona efter att man har tatt testen och då ha corona även om testen visar negativt.

Dessutom så är inte ett negativt testresultat en 100% garanti för att man inte har corona.
  • EpicF
    Anonym (Elof) skrev 2021-03-24 14:02:53 följande:

FHM skriver: Men en familj med tio personer som bor ihop kan också räknas som en liten grupp.

Alltså: OM de bor ihop.

Hur ofta man ses är inte det viktiga. I så fall skulle ju ingen behöva jobba hemifrån - man ses ju extremt regelbundet på jobbet.

Också kan du läsa det här "

Det går inte att bestämma exakt hur många personer som är en liten grupp." Alltså kan även en grupp på 10 personer räknas som en liten grupp.

Jobb kontakter räknas inte in i kontakterna.
  • EpicF
    Anonym (Elof) skrev 2021-03-24 14:29:14 följande:

Det känns som att det som skiljer oss två är att du försöker hitta kryphål i rekommendationerna för att få leva så normalt som möjligt. Jag å andra sidan ser dem som viktig information om ett _minimum_ av åtgärder vi alla behöver vidta, men att det bästa så klart är om vi alla gör mer än det som är det minsta man kan förvänta sig.

Vi är inte busungar som ska försöka smita från kvarsittning. Vi är ansvarsfulla vuxna som bör göra allt vi kan, för allas bästa.

Jag har inte ändrat mitt liv så mycket men det beror på att jag alltid haft en liten del sociala kontakter och alltid varit noggrann med att hålla avstånd till andra (av respekt) och är uppvuxen med att man har en god handygien. Så mitt vanliga skiljer sig inte från ett liv med rekomendatkonerna. Så du har väldigt fel om mig och mitt liv.
Svar på tråden Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?