• Catnap

3 tidiga missfall, vad nu?

Vad tråkigt att du råkat ut för det.

Tror inte de gör utredning om missfallen är sådär tidiga. Har för mig att man ska ha passerat v 7+0 iaf.

Jag fick två tidiga missfall, sen slutade jag att testa så tidigt. I mitt fall berodde det förmodligen på en sjukdom i sköldkörteln, det kan du ju kolla upp och se om symtomen stämmer in på dig.

• Catnap

Vad jag vet så är det hypertyreos som kan öka risken för missfall, inte hypotyreos. Så det är nog inte pga din sköldkörtel.

Tidiga missfall är jättevanliga, det är bara att det inte pratats så mycket om det förr. Så de behöver verkligen inte betyda att något är fel ens, ibland har man bara mycket otur.

• Catnap
    hejhejkola skrev 2021-03-20 20:40:13 följande:

Så i v.5 befinner man sig i någon slags gråzon där missfallen inte kan utredas? Känns ju lite konstigt...

Haka inte upp dig på begrepp, kemisk graviditet är ett namn på väldigt tidiga missfall bara. De är väldigt vanliga, och mörkertalet är stort eftersom alla inte testar sig så tidigt. Särskilt inte om de inte aktivt försöker skaffa barn. Min mens har varit typ en vecka sen många gånger, utan att jag testat, så kan ju potentiellt ha haft jättemånga tidiga missfall som jag inte känner till.

Jag har läst att ca 25-30% av alla graviditeter slutar i missfall, de flesta väldigt tidigt. Så att få 3 så tidiga missfall är inte så ovanligt och inget som motiverar utredning. Om missfallen kommer senare så är väl sannolikheten för att få tre på raken mindre, så då är det motiverat med utredning.

Man kan ju såklart ta alla provet ochutreda alla som fått ett tidigt missfall också, men det skulle bli dyrt, och typ inte motiverat eftersom man skulle hitta fel på rätt få av dem.

Sen så, om ni har försökt i ett år (eller 6 månader och är över 35) så kan ni ju utredas för ofrivillig barnlöshet.
Svar på tråden 3 tidiga missfall, vad nu?