• hejhejkola

3 tidiga missfall, vad nu?

Hej. Går just nu igenom mitt tredje tidiga missfall på kort tid (alla i v. 5). Det första i december, andra i februari och senaste denna månaden. Har tagit positiva (om än svaga) gravtester alla gånger så jag vet ju med säkerhet att det är missfall, blödningarna ter sig dessutom inte alls som min vanliga mens... Verkar ju inte ha några problem med att bli gravid men det är desto svårare att få vara fortsatt gravid... Har någon av er varit i liknande situation? Hur gick det för er? Jag vet inte om vi ska fortsätta försöka utan hjälp (har ju ändå inte försökt så länge) eller om jag ska kontakta kvinnokliniken. Vad tror ni?

• Svar på tråden 3 tidiga missfall, vad nu?
  • Anonym (Ring!)

Hej, beklagar dina missfall. Tycker absolut du ska ringa och be om en utredning. Tänk om det är nåt enkelt som går att åtgärda! Jag ringde efter 2 missfall. Dom frågade inte ens hur många jag haft. Fick tid typ 2 månader senare (har inte varit där än). 

• Madame98

Kontakta dem för en utredning men försök samtidigt om ni vill det. Väntetiden kan vara lång. Men tycker absolut att du ska ringa dit så kanske det är något som går att åtgärda eller så kanske de inte hittar något (vår utredning såg bra ut så inte alltid man hittar något "fel"), men ändå skönt att veta om något är fel eller inte.

Beklagar missfallen förresten. <3

• Catnap

Vad tråkigt att du råkat ut för det.

Tror inte de gör utredning om missfallen är sådär tidiga. Har för mig att man ska ha passerat v 7+0 iaf.

Jag fick två tidiga missfall, sen slutade jag att testa så tidigt. I mitt fall berodde det förmodligen på en sjukdom i sköldkörteln, det kan du ju kolla upp och se om symtomen stämmer in på dig.

• hejhejkola

Tack allihop för era svar. Jag opererade bort min sköldkörtel för snart 10 år sedan och äter Levaxin. Kan det ha med det att göra? Jag tog prover i januari som var bra. Misstänkte också att missfallen är så pass tidiga att de inte startar en utredning...

• Jag är bara jag
    hejhejkola skrev 2021-03-20 07:38:43 följande:
    Tack allihop för era svar. Jag opererade bort min sköldkörtel för snart 10 år sedan och äter Levaxin. Kan det ha med det att göra? Jag tog prover i januari som var bra. Misstänkte också att missfallen är så pass tidiga att de inte startar en utredning...
    Vad låg tsh på då? Vården har oftast rent allmänt en gräns på 3,5-4 i TSH vilket går an för vanligt folk. Kvinnor som vill bli gravida och få barn bör ligga mycket lägre. Definitivt under 2 och gärna under 1.
  • Anonym (Funderare)
    Jag är bara jag skrev 2021-03-20 12:56:57 följande:

Vad låg tsh på då? Vården har oftast rent allmänt en gräns på 3,5-4 i TSH vilket går an för vanligt folk. Kvinnor som vill bli gravida och få barn bör ligga mycket lägre. Definitivt under 2 och gärna under 1.

Hej! Alla ivf-läkare/gynekologer som har pratat med säger att det inte påverkar och är helt emot att medicinera ett tsh så länge det ligger under 4. Jag har ett på 2,4 och har i perioder varit orolig för att det påverkar. Har inte lyckats att bli gravid på 5st insättningar. Har du fått gehör från någon läkare som anser att det bör ligga vid 1? Skulle vara intressant att höra var man kan vända sig kring detta.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Funderare) skrev 2021-03-20 13:14:50 följande:
    Hej! Alla ivf-läkare/gynekologer som har pratat med säger att det inte påverkar och är helt emot att medicinera ett tsh så länge det ligger under 4. Jag har ett på 2,4 och har i perioder varit orolig för att det påverkar. Har inte lyckats att bli gravid på 5st insättningar. Har du fått gehör från någon läkare som anser att det bör ligga vid 1? Skulle vara intressant att höra var man kan vända sig kring detta.
    Jag åt Levaxin pga infertilitet i drygt 10 år. Fick höja dosen som gravid när det gick över 2. De sista 8 IVF:erna var utomlands och de tycker absolut TSH ska ligga lågt. Min privata gynläkare skrev ut Levaxin i alla år. vet många andra som också fått levaxin så vilka lkare du träffat vette fåglarna för den inställningen känner jag inte igen. Eller jovars, från specen där jag gick med båda barnen, men dom å andra sidan tror ju knappt på nånting som kan motverka missfall och hade jag gått efter vad de tyckte hade jag inte ens haft barn öht.
  • Catnap

Vad jag vet så är det hypertyreos som kan öka risken för missfall, inte hypotyreos. Så det är nog inte pga din sköldkörtel.

Tidiga missfall är jättevanliga, det är bara att det inte pratats så mycket om det förr. Så de behöver verkligen inte betyda att något är fel ens, ibland har man bara mycket otur.

• hejhejkola
    Jag är bara jag skrev 2021-03-20 12:56:57 följande:

Det vet jag faktiskt inte, fick bara brev om att proverna såg bra ut och att jag skulle fortsätta med samma dos. När jag pratade med bm när jag plussade första gången sa hon att TSH ska ligga lågt och att jag skulle få göra regelbundna kontroller, men verkade inte som att det var ?bråttom? att justera dosen för att eventuellt sänka värdet. Kanske är en fråga kvinnokliniken kan svara på, jag ska försöka kontakta dem i veckan..
Svar på tråden 3 tidiga missfall, vad nu?