• Anonym (Okunnig)

Går inte ner i vikt trots kaloriunderskott

Hej,

Jag har efter min graviditet med sonen som nu är 1,5 år beslutat mig för att gå ner lite i vikt och har sedan en månad tillbaka legat på ett rätt stort kaloriunderskott men vågen står fortfarande på samma siffra som när jag startade.. Jag ser väl lite skillnad på låren när jag sitter ner men utöver det har det inte hänt ett smack och nu undrar jag varför. Någon som vet?

Jag väger maten, räknar kalorier och äter runt 900 kalorier per dag, tränar inget men är ju rätt aktiv ändå som man är med en 1,5 åring plus att jag går ca 40 min om dagen med vagnen (vardag) när sonen ska till eller från förskolan.

• Svar på tråden Går inte ner i vikt trots kaloriunderskott
  • Anonym (Elle)

Du har antagligen beräknat kalorierna fel, antingen har du underskattat hur mycket du får i dig eller hur mycket du behöver/gör av med per dag. Det du beskriver är ju faktiskt ganska lite aktivitet, så antagligen behöver du mindre kcal per dag.

• Anonym (PelleJ)

Äter du endast 900kcal går kroppen förmodligen in i svältläge och sparar på depåerna för att inte tyna bort. Ät mer och var mer aktiv (så att du får puls och svettas) så går det säkert lättare.

• Anonym (Galenskap)
    Anonym (Elle) skrev 2021-03-19 20:12:16 följande:

Du har antagligen beräknat kalorierna fel, antingen har du underskattat hur mycket du får i dig eller hur mycket du behöver/gör av med per dag. Det du beskriver är ju faktiskt ganska lite aktivitet, så antagligen behöver du mindre kcal per dag.

Du kan inte mena allvar när du säger att TS skulle behöva mindre än 900 kalorier per dag? Det är alltså mindre än behovet hos en tvååring!
  • gråfågel
    Anonym (PelleJ) skrev 2021-03-19 20:37:38 följande:

Äter du endast 900kcal går kroppen förmodligen in i svältläge och sparar på depåerna för att inte tyna bort. Ät mer och var mer aktiv (så att du får puls och svettas) så går det säkert lättare.

Nä, tror svältläge är en myt angående tat det skulle få en att inte gå ner.

Däremot kan det vara hormonellt (sköldkörtel eller innan mens tex)

Jag äter ca 1200 kcal/dag och går 6-14 km per dag i rask takt, i övrigt helt stilla. 

Redan innan det syntes så mycket på vågen så kommenterade folk att jag såg smalare ut, sen har det lite gradvis med hopp upp och ner gått nedåt. Jag har sen i januari gått ner 6 kg, då har jag ändå dagar då jag äter mer normalt ibland. 

Jag hade om jag var du provat att plocka bort lite mer snabba kolhydrater, de har en tendens att göra att man samlar mycket vatten.
  • neverpreggo

Varför äter du så lite?

• Anonym (PelleJ)
    gråfågel skrev 2021-03-19 21:02:45 följande:

Nä, tror svältläge är en myt angående tat det skulle få en att inte gå ner.

Däremot kan det vara hormonellt (sköldkörtel eller innan mens tex)

Jag äter ca 1200 kcal/dag och går 6-14 km per dag i rask takt, i övrigt helt stilla. 

Redan innan det syntes så mycket på vågen så kommenterade folk att jag såg smalare ut, sen har det lite gradvis med hopp upp och ner gått nedåt. Jag har sen i januari gått ner 6 kg, då har jag ändå dagar då jag äter mer normalt ibland. 

Jag hade om jag var du provat att plocka bort lite mer snabba kolhydrater, de har en tendens att göra att man samlar mycket vatten.

Vi kan bara spekulera i ts förutsättningar, bakgrund och nuvarande kondition. Men att äta 900 eller 1200 kcal är för lite, det är inte sunt i det långa loppet. Över tid tappar man både fett och muskler eftersom man går på underskott. Promenader ger heller inte någon ökad muskelmassa. När man sen inser att man behöver muskelmassa kommer man träna och äta och då gå upp i vikt igen.
  • Linnea789

Kolla din sköldkörtel!

• gråfågel
    Anonym (PelleJ) skrev 2021-03-19 21:17:35 följande:
    Vi kan bara spekulera i ts förutsättningar, bakgrund och nuvarande kondition. Men att äta 900 eller 1200 kcal är för lite, det är inte sunt i det långa loppet. Över tid tappar man både fett och muskler eftersom man går på underskott. Promenader ger heller inte någon ökad muskelmassa. När man sen inser att man behöver muskelmassa kommer man träna och äta och då gå upp i vikt igen.
    Jo, promenader ger ju lite ökad muskelmassa om man är ganska otränad, jag menar inte små lugna promenader i solen utan i rask takt, så man får flås, och minst en 5 km, gärna en mil om dagen. Även om tex löpning är mer effektivt så är ändå den sortens promenader väldigt effektiva om man vill gå ner i vikt. Jag har gjort så förut när jag fick mitt första barn och gick ner 15 kg på det viset.

Jag upplever inte att jag har så hemskt mycket muskler att tappa, är rätt så tanigt byggd från början, för mig är det fett jag förlorar, om än lite långsammare än önskat :)

Sen självklart kan man inte leva på 1200 kcal för alltid, men ett bra tag går dte bra för min del, jag har en daglig normal-förbrukning på ca 1600 kcal utan promenaderna. Så visst är det olika från person till person.
  • Anonym (Naughty40)

Ge det lite tid. Du har bara hållt på en månad. En del är trögstartade och det kan ta tid för kroppen att ställa om. Sen hur mycket och fort du tappar vikt kan bero på om du har mycket att gå ner eller om du redan är smal. Om du är noga att räkna alla kalorier så kommer du gå ner i vikt. Mäter du dig eller väger du dig? Vikten under en dag kan pendla med flera kg. Ta mått istället. Kan vara så att det händer saker som inte syns på vågen, men på måttbandet. Sen kan du ju inte välja vad minskningen kommer att ske. En del tar det först på ben, sedan mage osv. Vi är alla olika. Men uthållighet och tålamod, så ska du säkert se resultat så småningom. Lycka till!

• Anonym

Ts, är du redan smal men vill gå ner ett par kilo? 
    Då kan det vara svårt. 

Svar på tråden Går inte ner i vikt trots kaloriunderskott