Ångrar abort piller
Hej ts!
Jag vet inget om hur barnet påverkas av abortpiller men jag tänkte dela med mig av min graviditet med hyperemesis gravidarum. Man är normalt väldigt illamående de första 8-10 veckorna. Min ena graviditet var jag illamående men en promenad kunde göra att det kändes bättre. I den andra funkade ingenting mot illamåendet. Då klarade jag inte ens av ljus eller ljud så jag låg i ett mörkt sovrum med solglasögon och hörselskydd från vecka 4 och till 22. Sen kunde jag gradvis vistas lite utomhus eller sitta i soffan en timme. Till slut kunde jag se på skärmar och kunde se på webb-tv. Jag var till störst del sängliggande den mesta tiden av dygnet. Endel kvinnor har HG, endel andra problem.
Under min HG-graviditet tänkte jag också på att göra abort. Jag hade inte förmåga att tänka på barnet för illamåendet överskuggade allt. Jag hoppades på missfall ibland för att slippa plågas. Det sliter något otroligt på psyket att må så illa och vara isolerad så länge och enbart försöka överleva minut för minut.
Alla kvinnor har inte fantastiska graviditeter där de mår prima och svävar runt på rosa moln.
Det är helt ok att känna alla känslor att man önskar abort, missfall etc. Det är inte alls konstigt när man mår så.
Även om jag var ett instabilt vrak var jag ändå mogen för att bli mamma igen. De känslorna diskvalificerar en inte.
Däremot om du känner det är rätt att avsluta graviditeten så är det det oavsett om det är av känslomässiga val eller praktiska omständigheter! Känslorna kommer gå upp och ned och fram och tillbaka och vela hit och dit.