Anonym (Venus) skrev 2021-03-14 18:36:36 följande:
Hur skulle man kunna hitta ett halvsyskon utan DNA-matchning i ett stort nätverk, om varken halvsyskonet själv eller hans/hennes sociala far visste om det? Min far var lite av en kvinnokarl när han var ung, han var mycket lik en känd skådespelare som var populär bland kvinnor då, och det drog han nytta av har jag förstått. (Innan han träffade min mor självfallet.) Det är därför jag undrar lite, om jag skulle kunna hitta anförvanter därute. Men jag vill såklart inte bli av med halva min förmögenhet på kuppen.
Alltså, hitta ett halvsyskon i ett "DNA-nätverk"? Du får nog läsa på lite mer om hur det funkar med DNA.
Det handlar inte om att "lägga ut" ditt dna-test. Testar du kommer du upp i matchningslistorna, sedan kan man alltid skriva ett anonymt namn. Det handlar inte om att du får ett släktträd serverat på silverfat direkt. Du får släktforska själv (riksarkivet är gratis för forskning och MinSläkt kan man köra gratisversion av om man vill) och lägga till ditt släktträd i MyH.
Sedan är problemet att folk (amerikaner i stor mängd, men även andra) får matchningar och bara lägger till matcherna utan att se om de stämmer. Så plötsligt kan mormor vara lillasyster till farmors tredjekusin som är gift med din bror vars son står som far till din farmors mormor. Typ.
Ska du dna-testa dig mot svenska träffar för att hitta svenska släktingar är FTDNA (FamilyTreeDNA) mycket större.
Är du ute efter att se din "etnicitet" som MyH tryckt väldigt mycket så beställ tre lastbilar salt först. Visst, man kan se vissa indikationer som stämmer, men det baseras på de som bor där idag och som testat. Säg exempelvis att en grupp på 200 svenskar flyttar till en liten skum håla i Kina, plötsligt kommer etniciteten tyda på att det DNAet kommer från Kina.
Så. Pappersforska först. Det kan ta tio år. Själv är jag inne på år nio... Och inte klar.
Sedan DNA-test. Du kommer garanterat få frågor om din bakgrund om du får bra träffar som mailar dig. Så ta reda på 3-4 generationer bakåt, det är inga större svårigheter oftast.
Och vad bekräftar halvsyskon så ja, det dyker upp sådana också när folk dna-testar. Det dyker också upp att pappa inte alltid är pappa även om det inte är så vanlgit som folk tror så händer det.
Dessutom kan det vara så att halvsyskonet har blivit adopterad av den man som personen vuxit upp med och som är pappa på pappret juridiskt sett. Det finns många aspekter att fundera över.