• Friger

Om ett okänt halvsyskon skulle hittas - kan h*n kräva tillbaka arv?

Anonym (Venus) skrev 2021-03-14 20:30:53 följande:
    Tow2Mater skrev 2021-03-14 18:58:03 följande:
    Om man läser laglinken där, verkar det vara inom max 10 år ([K16]2 § ), efter den tiden har man forbrukat sin rätt.

OK, en annan tanke då - nu är det bara rent hypotetiskt, för jag kommer inte att skicka in mitt DNA. Men jag blev nyfiken!

Min mamma dog tio år innan min pappa, så hon har varit död i drygt 11 år. Alltså skulle ett barn till henne inte längre kunna kräva arv. MEN eftersom min pappa ärvde henne först, och jag inte fick något då, utan fick arvet efter min mor först för ett år sedan när min pappa också var borta... Skulle DET göra att ett barn till min mor ändå skulle kunna kräva något? För att JAG fick tillgång till morsarvet först för ett år sedan?

(Nu ser jag det som uteslutet, att min mor skulle ha fött ett oäkta barn i lönn när hon var ung, och lämnat det på en kyrktrappa, men å andra sidan... hur väl känner vi ens våra närmaste..?)

Du kan skicka in ditt DNA och ange fel namn som visningsalternativ. Då röjer du i vart fall inte ditt namn.

I sak så behövs inte din medverkan för att okänd unge enkelt ska kunna leta reda på dig. Så bra är tekniken nu.

10-års regeln är det jag hört. Undantaget om barnet blivit adopterat. Då får barnet rättigheterna från adoptivföräldern istället.

Mina barn har okända halvsyskon. Så det förekommer.

Mer tveksamt om din mamma har det däremot. Inte lika lätt att springa under radarn från myndigheterna där.
Svar på tråden Om ett okänt halvsyskon skulle hittas - kan h*n kräva tillbaka arv?