Tecum skrev 2021-03-13 10:00:05 följande:
Men är relationen med exet så fin om han bara vill att de ska bli tillsammans igen? Risken är uppenbar att han tar varje tillfälle i akt att baktala TS och så split i deras relation. Även om TS` flickvän inte är intresserad av någon nystart påverkas hon av hams negativa attityd till TS. Det kan skada relationen lika mycket som en otrohet.
Fast det är ju upp till henne och avgöra. Med fin relation menade jag fin för barnets skull. Skulle det vara så att pappan egentligen inte är intresserad av sitt barn utan försöker manipulera sitt ex är det ju en annan sak, men det vet ju inte vi något om. Och det kan nog bara flickvännen avgöra, och bara hon kan avgöra om hon tycker att exet har en negativ attityd och ifall det i så fall är någit hon kan stå emot. Tycker hon att han för in negativitet i hennes liv på ett sätt som hon inte mår bra av ska hon givetvis avsluta upplägget, men det vet vi ju inget om och finns ingen idé att fundera kring då flickvännen inte är här och kan förklara hur hon känner. Vi kan bara svara ts.
Det jag säger är att jag inte anser att det är ts sak att förhindra den relation som barn och pappa har och som i nuvarande situation också kräver mammans inblandning. Jag tycker att det är rimligt att flickvännen tycker att barnets behov av sin pappa går först i detta läge och alltså inte att hon gör fel om hon mår bra av upplägget och bedömer att detär bäst för barnet.
Jag kan också förstå att det är en jobbig situation för ts, det kan förstås vara väldigt svårt att starta en ny relation under de premisserna. Det är därför helt förståeligt om han anser att han inte fixar det. Men jag tycker som sagt inte att han ska försöka få flickvännen att ändra sig då jag tycker att det verkar som att hon ensast agerar utifrån barnets bästa.