• Ebo88

Graviditetspenning pga covid jobbar på ica

Min kusin blev nekad och hon jobbar i affär.

Hennes chef inskaffade visir och krav på munskydd sen fick hon stå bakom kassan med plexiglasskydd.

Fast på den affären så har alla anställda munskydd och visir sedan länge. Ett krav.

Men bara för att min svägerska blev nekad så innebär ju inte det att du blir det så du ska ju definitivt höra efter, vilket du säkert har gjort.

• Ebo88
    Knepochknåp skrev 2021-03-11 07:57:11 följande:

Vem blev hon nekad av? Chefen eller försäkringskassan?

Om man blivit avstängd från jobbet pga att chefen ej kan anpassa eller undanröja riskerna borde man ju inte kunna bli nekad av försäkringskassan!

Försäkringskassan. Dom tyckte hennes chef hade gjort tillräckligt många säkertähetsåtgärder och anpassat arbetsmiljön bra. Dom släpper bara in ett visst antal kunder i butiken samtidigt, alla som jobbar har munskydd och visir, kassorna har plexiglas som skydd och då hon står i kassa/kiosk så är hon inte nära kunder.
  • Ebo88
    S23 skrev 2021-03-12 09:15:36 följande:

Hade arbetsgivaren fyllt i att de förbjöd henne att arbeta? Eller hade de bara skickat in ansökan utan att fylla i den rutan?

Jag antar att detta var innan gravida räknades som riskgrupp? För på dessa två veckor antar jag att fk knappast hunnit anlägga sådana ärenden ännu

Hon är i v.29 nu och mår bra, hon ansökte för några veckor sedan och blev nekad av f.kassa.

Hon har jobbat som vanligt innan, arbetsgivaren har inte förbjudit henne att arbeta, däremot uppmuntrat till att ansöka hos f.kassa men dom nekade då deras chef har gjort arbetsmiljön så pass säker.. enligt f.kassa
  • Ebo88
    S23 skrev 2021-03-12 12:01:43 följande:

Troligtvis hade utfallet blivit annorlunda om arbetsgivaren kryssat i rutan för att stänga av henne.

När detta skickades in räknades dessutom inte gravida som riskgrupp, så att fk nekade i det fallet är inte konstigt

Ja jag är inte insatt i reglerna och vi pratas inte vid så ofta, bor långt ifrån så kan mkt väl vara som du säger. Jag vet bara det jag har skrivit och förmedlat här.
Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica