• S23

Graviditetspenning pga covid jobbar på ica

Långbenopluto skrev 2021-03-10 18:44:56 följande:

Nope, det får du inte, läs regelverket på fk.se

Vilket regelverk menar du? Det är ju arbetsgivaren som skall göra riskbedömningen gällande covid? Hittar inte något hos fk?
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-03-10 18:56:34 följande:

Antagligen kan ag sätta en sån person på lagertjänst istället eller nåt, allt beror ju på vad ag kan erbjuda.

Ja precis som du säger så skall arbetsgivaren i första hand se över möjligheter till omplacering
  • S23
    Solen123 skrev 2021-03-10 19:46:34 följande:

Man tillbringar mer tid i butik än på lager. Finns inga jobb där man enbart står på lagret hos oss.

Folk kommer sjuka till butiken och många skiter i 2 meters avstånd utan tränger dig fram bredvid en ändå.

Men det jag ville veta av tråden är om någon fått beviljat och inte vad folk själva tror och tycker :)

Problemet är ju att det bara är någon vecka eller två sedan socialstyrelsen kommit fram till att gravida är riskgrupp. Så min gissning är att det inte finns många här på forumet som faktiskt har någon erfarenhet ännu.

Det är varje arbetsgivare som skall göra bedömningen av arbetsmiljön. Helt godtyckligt helt enkelt och oavsett om alla andra inom butik fått arbetsgivaren att stänga av dem så betyder inte det att din arbetsgivare kommer göra det.

Sedan finns arbetsgivare som tagit ansvar redan innan gravida klassades som riskgrupp. Så länge arbetsgivaren fyller i att de förbjuder arbetstagaren att arbeta och och möjlighet till omplacering inte finns så godkänns det av fk
  • S23
    Solen123 skrev 2021-03-10 19:56:47 följande:

Tack för svar! Vad för butik? Kan tyvärr inte jobba med plexiglas som skydd.

Har inte gjort det än men tänkt fråga, ville se om fler fått det :)

Så fort din arbetsgivare får reda på att du är gravid så är de skyldiga att göra en arbetsmiljöutredning, kan vara bra att veta. Och smittrisken för covid ska då vara med i den utredningen
  • S23

Arbetar du i butik med tunga lyft bör du även ansöka om gravpenning från vecka 32 pga de tunga lyften

• S23
    Solen123 skrev 2021-03-10 20:07:08 följande:

Tack för svar! Hur fort gick det från du sökte tills du fick svar? Från vilken vecka går du hem?

Jag säger det igen. Fk kommer inte neka. Det är hur lång tid din arbetsgivare tar på sig som kommer avgöra tiden. Hen kanske ger dig ett svar direkt eller så dröjer det fyra veckor
  • S23
    Friden skrev 2021-03-10 20:11:54 följande:

Allt som allt en månad. Men det gick väldigt snabbt nu när de nya restriktionerna och besluten kom. Går hem i vecka 30 då min ersättare kan börja först då! Kanske hade fått gå tidigare om det hade gått men vet ej =)

Men har din arbetsgivare konstaterat att risken för covid är för stor? Isf ska du ju få gå hem på dagen eftersom man räknas som riskgrupp från vecka 22? Det spelar ingen roll om de hittat ersättare eller inte
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-03-10 20:23:37 följande:

Inte renodlade anställningar nej, men om en chef anser det vara säkert på lagret för en gravid så kan hon så klart placeras där tillfälligt.

Som någon annan sa, det är för tidigt att veta.

Vill bara förstärka det du säger här. En arbetsgivare är inte skyldig att hitta på en ny tjänst. Men i en större butik kanske det egentligen alltid är någon uta på lager, men inte samma person och alla är både i butik och på lager. Arbetet går då naturligtvis att strukturera om så att en person endast är på lagret och några andra får vara mer ute i butik
  • S23
    Solen123 skrev 2021-03-11 19:45:12 följande:

Vad skönt! Fick du deltids graviditetspenning då?

Har mailat min arbetsgivare och bad honom ringa upp när han visste svar på hur dom bedömmer risken.

Är just nu mammaledig.

Om personen är avstängd av arbetsgivaren så kommer hon få graviditetspenning. Det handlar bara om att papprets ska skickas in till fk.

Blanketten har med all säkerhet inte inkommit till fk ännu eftersom hon blev avstängd igår. Men som sagt. De kommer bevilja om de inte anser att arbetsgivaren faktiskt har möjlighet till omplacering.

Det kan nog ta någon månad med handläggning innan pengarna kommer. Dessutom skall sgi utredas vilket också kan ta tid
  • S23
    Solen123 skrev 2021-03-11 19:58:10 följande:

Var inte det jag frågade. Eftersom hon jobbade deltid i butik så undra jag om hon fick deltids graviditetspenning då. Alltså tex 50%.

Ber om ursäkt. Missade ordet deltid.

Du är alltså bara anställd på50%. Du får naturligtvis gravpenning i den omfattning du arbetar.

Om du bara arbetar 50% är det det du får gravpenning för. Arbetade du heltid innan föräldraledigheten? Isf bör du vara inskriven som arbetssökande övriga 50% för att inte sänka din sgi
  • S23
    Solen123 skrev 2021-03-11 20:05:51 följande:

Nej det är jag inte? Jag är anställd på 100%. Har skyddat min sgi 100% hela tiden.

Får be om ursäkt igen. Tog för givet att du ställde frågan gällande deltid för att du var i samma situation själv. Det var naturligtvis en förhastad slutsats.

Men nej. Hon kommer inte få gravpenning på mer än deltid. Det får man i den omfattning man är avstängd från arbetet. Beroende på hur denne person arbetar förut gör hon klokt i att skydda sin sgi resterande 50%. Men om hennes sgi bara bygger på dessa 50% är naturligtvis hela hennes sgi skyddad av gravpenningen
  • S23
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 23:28:10 följande:

Enklast är väl att fortsätta vara mammaledig tills nästa kommer om du är så orolig? eller handlar det mera om att du vill ha det finansierat på annat vis så du kan spara fl-dagar?

Jag tycker inte ts verkar vara hysterisk orolig? Hon försöker bara höra sig för?

Och varför i hela världen skulle hon slösa föräldradagar när hon kan få gravpenning?

Då får hon ju isf söka föräldraledigt när hon vet att arbetsgivaren inte kommer stänga av henne? Om hon inte vill ta några risker genom att arbeta.

För övrigt har vi heller ingen aning om hur länge ts varit hemma och hur många föräldradagar de tagit ut
  • S23
    Ebo88 skrev 2021-03-12 08:42:04 följande:

Försäkringskassan. Dom tyckte hennes chef hade gjort tillräckligt många säkertähetsåtgärder och anpassat arbetsmiljön bra. Dom släpper bara in ett visst antal kunder i butiken samtidigt, alla som jobbar har munskydd och visir, kassorna har plexiglas som skydd och då hon står i kassa/kiosk så är hon inte nära kunder.

Hade arbetsgivaren fyllt i att de förbjöd henne att arbeta? Eller hade de bara skickat in ansökan utan att fylla i den rutan?

Jag antar att detta var innan gravida räknades som riskgrupp? För på dessa två veckor antar jag att fk knappast hunnit anlägga sådana ärenden ännu
  • S23
    Ebo88 skrev 2021-03-12 11:12:26 följande:

Hon är i v.29 nu och mår bra, hon ansökte för några veckor sedan och blev nekad av f.kassa.

Hon har jobbat som vanligt innan, arbetsgivaren har inte förbjudit henne att arbeta, däremot uppmuntrat till att ansöka hos f.kassa men dom nekade då deras chef har gjort arbetsmiljön så pass säker.. enligt f.kassa

Troligtvis hade utfallet blivit annorlunda om arbetsgivaren kryssat i rutan för att stänga av henne.

När detta skickades in räknades dessutom inte gravida som riskgrupp, så att fk nekade i det fallet är inte konstigt
Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica