Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Liv med barn in Finland

Det finns ju "svenskområden" i Finland där det finns svensktalade skolor, och mentaliteten (generaliserat) är lite närmare den svenska.

• Tow2Mater
    Spucks skrev 2021-03-11 10:02:15 följande:

En finsk föräldraforum på svenska eller engelska skulle också hjälpa, man lär sig ju mycket om vardagen bara genom att läsa igenom. Har tyvärr inte hittat någon sådan forum när jag googlade.

Prova

mammapappa.fi/start/

www.finlandforum.org/

• Tow2Mater
    Spucks skrev 2021-03-11 10:46:22 följande:

Nej, det är något jag absolut inte kommer att göra, eftersom det är inte bra för barnens språkutveckling att pratar ett språk med dem som inte är ens modersmål.

Jag håller dock på att leta efter en svensk barnvakt, eftersom jag vill att han lär sig språket, oavsett om vi kommer att flytta eller inte. Fast det visar sig att inte vara så enkelt.

Du verkar ju kunna tillrackligt bra svenska. Och din dotter skulle kunna prata svenska med honom ocksa? Vantar du tills ni kommer till Finland kommer ju finlandssvenskan vara lite annorlunda mot rikssvenskan iallafall, och beroende pa omrade kan alternativet vara antingen bara finska eller svenska med stark brytning av finnar som mest tragglat svenska i skolan.
Svar på tråden Liv med barn in Finland