Tack! mammapappa har jag hittat innan, men det fungerar inte. Bara startsidan, men ingenting annat. Kanske är det bara hos mig? Men den engelska forum fungerar utmärkt, tack för den!
Tow2Mater skrev 2021-03-11 14:15:51 följande:
Du verkar ju kunna tillrackligt bra svenska. Och din dotter skulle kunna prata svenska med honom ocksa? Vantar du tills ni kommer till Finland kommer ju finlandssvenskan vara lite annorlunda mot rikssvenskan iallafall, och beroende pa omrade kan alternativet vara antingen bara finska eller svenska med stark brytning av finnar som mest tragglat svenska i skolan.
Nej, jag kan det inte tillräcklig bra för att prata med mitt barn, för jag kan det inte på modersmålsnivå ;) Dottern har mycket bättre uttal än jag, så hon har börjat att läsa böcker till honom på svenska, men hon har inte bott i Sverige sedan hon var 9, så hon kan det inte tillräkligt bra längre.
Räkan77 skrev 2021-03-11 16:32:22 följande:
Jag förstår, utgick från att du hade svenska som modersmål.
Hahaha, nej, jag har tyska som modersmål. Jag trodde att det märks direkt att svenska inte är mitt första språk. :D
Anonym (Finnen) skrev 2021-03-11 16:40:31 följande:
Vad vill du veta? Nu har jag ju tyvärr inte erfarenhet av att bo i Sverige, men svarar gärna på frågor om hur det är att bo i Finland. Jag bor med min familj i en tvåspråkig stad i södra Finland.
Hmmmm ... det är precis det jag inte vet, för det kommer man ju bara på när man har något att jämföra med. Så det är verkligen svårt att skriva vad jag vill veta.
Som exempel: jag flyttade till Sverige när min dotter var 3 1/2 och vi stannade i 6 år. Under den tiden fanns det månger saker - bra och dålig - som väldig mycket påverkade hur vi trivdes, men som jag alrid hade kommit på att fråga om eller ta reda på innan. T.ex. att - åtminstone där vi bodde - hyreshus brukar ha en innegård där barn kan leka och att mitt barn därför kan leka själv med grannbarnen från tidig ålder (jättebra); eller att hälsovården är ganska dåligt, jämfört med vad jär van vid (inte så bra); eller att alla förskolar och skolor har gård med lekplats (jättebra); eller att det är ganska stökig i skolorna (skitdålig); eller att barnen sitter mycket och tidigt framför skärmar (dålig); eller att bilförare är väldigt noga med att håller sig till reglerna och är försiktig mot svagare (jättebra); eller att fönstren har dem där grejer som man måste lyfta för att kunna öppna dem (bra).
Sådana saker som man bara märker när man bor där, för de skiljer sig mot vad man är van vid.