• Tecum

Bli ihop med exet?

I många trådar är TS bekymrad över att partnern är god vän med exet och umgås, även när barn inte finns med i bilden. Men hur vanligt är det att man blir ihop med exet efter att man gått vidare till en ny relation? Och är risken större om man förblir vänner efter separationen? Frågeställningen gäller alltså inte de som blir ihop igen efter en paus eller en tids singelliv. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bli ihop med exet?
  • Tecum
    Anonym (lll) skrev 2021-03-06 15:17:41 följande:
    Jag tänker nog att i sådana trådar är man inte helt säker på vad ens partner tänker om sitt ex. Är de nu så himla goda vänner - varför? 

Jag valde alternativ 1 - är man ex har man ingen större kontakt. 

Har själv ingen större kontakt med ex (mer än den jag har barn med) och min man har heller ingen kontakt med några ex. 
    Varför inte vara goda vänner? Beslutet om uppbrott kan ju varit gemensamt.
    Man är väl aldrig helt säker på vad ens partner tänker, såvida man inte är tankeläsare. Men jag vill ju undersöka hur vanligt det är att man blir ihop med ett ex. Min teori är att det inte är så vanligt och att oron i allmänhet är obefogad.

Sen kan  ju oron grunda sig på att relationen med partnern inte är så bra, då är det lättare att skylla på någon utomstående än att ta tag i problemen.
  • Tecum
    Anonym (Kvinna 42) skrev 2021-03-06 15:52:32 följande:
    Den här sortens fråga hänger ganska ofta ihop med att en del fortfarande ligger med varandra efter att de gjort slut och det inte finns tydliga markeringar att slut är slut. Det kan bli knepigt sen när nån träffar en ny och man fortfarande inte har nåt riktigt slut även fast man i alla fall slutar ligga.
    Så kan det vara, det blir en gråzon.
  • Tecum
    Anonym (jag) skrev 2021-03-08 19:04:02 följande:
    Jag valde "annat" eftersom din fråga ligger under otrohet men det enda du tar upp i frågeställningen är vem som blir ihop med vem vilket är mer ett antingen eller val istället för den verkliga frågeställningen kring otrohet... att vara ihop med flera åt gången utan sin partners vetskap, vilket är snarare är ett sätt att slippa göra ett val.

Jag har inga som helst problem med att min partner umgås med ett ex eller med vilken man hon vill så länge jag inte tror att de vill göra mer än bara umgås.

Om jag tror att min partner vill ha sitt ex tillbaka så ber jag henne bestämma sig en gång och för alla eller dra.

Om jag tror att min partner vill vara med mig OCH knulla sitt ex med så ber jag henne dra och skaffar mig någon som nöjer sig med en partner. Jag vill inte leva i ett öppet förhållande, varken vetandes eller ovetandes.
    Att inlägget ligger under Sex och samlevnad - otrohet beror på att man inte kan ha omröstningar i relationsforumet Känsliga rummet. Så själva otrohetsbiten ska ni inte ta för bokstavligt.
  • Tecum
    Anonym (Anonym@) skrev 2021-03-09 13:54:59 följande:
    Kanske denna anledningen att många är oroliga när partnern är kompis med sina ex ?
    Ja, men det kräver ju att partnern är beredd att vara otrogen. Och är hen det kan det lika gärna vara med någon annan person som denne finner attraktiv.
Svar på tråden Bli ihop med exet?