Downs syndrom - hade du gjort abort?
Jag kan inte svara rätt och slätt ja eller nej på det. Just nu, exempelvis, har vi redan fyra barn. För den som inte kan gissa sig till hur det är - kan jag berätta att det är helt fantastiskt roligt, men självklart också ganska krävande i sig. Att då ö.h.t. få ett till barn, och då i synnerhet ett barn med särskilda behov, det skulle nog bli extremt. Så det hade nog blivit abort. MEN hade vi inte haft några barn, och fick veta att första barnet i magen hade downs, då hade det varit ett annat ställningstagande. För det första visste vi inte ens om det skulle kunna bli fler barn när jag var gravid med första, skulle vi välja bort det enda barn vi eventuellt hade chans att få? Skulle vi välja ett barn med kanske grava handikapp, hjärtproblem, utvecklingsstörning m.m.? Downs kan innebära ett hyfsat vanligt liv men med mer stöd, men det kan också i princip innebära dygnet-runt-stöd, och man vet ju inte på förhand hur det blir. Dock _tror_ jag att vi hade behållit ett barn med downs om det inte fanns syskon att ta hänsyn till.