Inlägg från: Anonym (Elin79) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin79)

Om varannan vecka blir mer

majumea skrev 2021-03-01 10:40:46 följande:

Jag har nog tänkt i bakhuvet att många tonåringar väljer själva när dom blir äldre men det har sambon aldrig reflekterat över. Men det kanske är vanligt att barnen bor exakt varannan vecka tills dom flyttar hemifrån?

Jag har förstås ingen statistik men min erfarenhet är den motsatta.
    Att ju äldre barnen blir, desto större behov av att ha en stabil bas. Äldre barn är inte beroende av sina föräldrar och den här kontinuiteten som är så viktig för små barn.
    En femåring kan inte uttala behov på det sättet (sällan) utan där är det föräldrarna som bestämmer och sen följer vistelserna ett förutbestämt mönster som ger barnet trygghet. Man byter varje vecka etc. Rutinen är känd.

Äldre barn "vet" att båda föräldrarna finns där. Samtidigt kan kompisar bo närmare den ena eller den andra och skolan kan kräva mycket. 

Jag har syskon som är 8-10 år yngre än jag. Våra föräldrar skildes åt när jag precis skulle flytta hemifrån så jag bodde aldrig växelvis men däremot blev det så för dem. I början var det varannan vecka, sen blev det 14 dagars intervaller och till slut så flyttade de helt hem till pappa pga skolan + vännerna fanns närmare. Såklart var det fritt fram att komma till mamma och vara där precis när som helst vilket dom också gjorde tex för att få lugn vid läxläsning etc. 

Jag har själv tonårsbarn nu och en av min tonårings bästa vänner har skilda föräldrar. Hen börjar bo mer och mer hos den ena av dem men där uppfattar jag att det är pga den föräldern har större hus och är "slappare" med sina regler = mer frihet där. Så även om det är normalt att barnet ändrar sina mönster med stigande ålder bör man kanske ha koll på vad det är som gör att det blir så, för det behöver inte vara helt sunt alltid.
Svar på tråden Om varannan vecka blir mer