majumea skrev 2021-03-01 10:25:10 följande:
Jag är sambo sen ett år tillbaka och har en 15-åring varannan vecka. Det går bara fint. Men ibland tänker jag att när hen är t.ex. 17 kanske hen vill vara mer hos en förälder. Om det råkar vara jag, är det nåt som bonusföräldern kan lägga sig i? Sambon flyttade in på premisserna varannan vecka och tycker det är alldeles tillräckligt..
Jag är själv del av en "ny" familj och vi har båda barn sedan tidigare. Jag tycker att man måste inse att livet kan förändras och bara för att barn bodde tex varannan vecka när man blev sambo är det inte säkert att det är så hela tiden. Man får inte vara så naiv att tro att allt är statiskt. Tex kan ju barnets andra förälder dö och barnet behöver då bo heltid hos sin levande förälder. Lite drastiskt exempel, men så kan livet vara.
Givetvis är det bra om du och din sambo är överens, kanske är det t.o.m så att du ska ta upp denna fråga nu, långt innan det ens blivit en verklig fråga, så att du vet var du har din sambo?
Vi har nu bott ihop i 5 år. Först var alla 5 barnen här varannan vecka. Sedan mådde ett av mina så dåligt att det blev en depression och hen behövde lugn och ro. Då ville hen byta sina veckor mot "tvärtom" så hen var hos sin pappa när de andra barnen var här, och tvärtom. Det var otroligt bra att kunna göra så, att lyssna in ungdomen och inte bara köra över. (det innebar att vi aldrig var helt ensamma hemma, utom vissa helger när mina barn kunde vara hos pappan samtidigt). När ungdomen mådde bättre igen så återgick hen till samma veckor som sitt syskon.
Redan från start var det också strul hos min mans ex, pga allvarlig psykisk ohälsa. Deras äldsta sa till slut ifrån att hen inte kunde bo hos mamman längre. Då var ungdomen nästan 15 år, idag 19 och har inte bott en dag hos mamman sedan dess. Under tiden blev det givetvis problem även med dennes syskon, en vårdnadstvist som slutade med att min man fick enskild vårdnad och boendet och mamman enbart umgänge (drygt 2 år sen nu) . Idag bor 2 av hans ungdomar på heltid hos oss, den yngsta växlar ca 50/50 då mamman mår bättre idag, mina bor varannan vecka men en av dem gå på skola på annan ort så bara coronan lugnar ner sig så åker hen tillbaka dit och kommer bara hem på lov. Vi har med andra ord haft väldigt lite tid där inget barn funnits hemma under de här åren.
Varken jag eller min nya man hade kunnat acceptera att inte våra respektive barn hade kunnat få vara mer här, när behoven uppstått.