• Nojjig

Extremt illamående, vad hjälper?

Är gravid med 3:e barnet och mår som tidigare gånger fruktansvärt illa. Är bara i v.6 och kräks redan.

Provat primperan, postafen, b6-vitamin, sea-band.. äter lite och ofta.. salta kex.. dricker mycket vatten.

Känner mig desperat, eftersom jag vet att jag förmodligen kommer må så här i flera månader. Det är som att vara konstant magsjuk fast värre, för här finns ingen lindring efter kräkning.

Någon som provat akupunktur? Hjälper det?

Jag vet inte hur jag ska stå ut i detta...

• Svar på tråden Extremt illamående, vad hjälper?
  • Nojjig
    Anonym (D) skrev 2021-02-25 07:29:33 följande:

Ondansetron var det enda som hjälpte mig.

Det finns viss risk för missbildningar av den verkar det som.. ges tydligen bara i mycket svåra fall. Var du inlagd?
  • Nojjig
    Aryzza skrev 2021-02-25 08:57:19 följande:

För mig hjälpte aldrig att äta. Ju hungrigare jag blev ju bättre mådde jag. Vilket så klart inte är en lösning för man måste ju få i sig något i alla fall ibland. Lösningen blev frukt direkt från kylen. Typ vindruvor och clementiner. Och som ovan skrev, inte så ofta utan kanske tre-fyra ggr om dagen. Inga tabletter hjälpte.

Ok än så länge känner jag att jag mår mer illa om jag hinner bli hungrig. Men jag kräks inte så mycket än. Jag har verkligen panik och vet inte hur jag ska stå ut i detta. Jag får sån ångest. Känner att jag missar flera månader av min tvåårings liv. Jag kan inte vara den mamma jag brukar vara.
  • Nojjig
    Lilant skrev 2021-02-25 10:08:34 följande:

Berätta för ditt barn "mamma är sjuk men kommer må bättre sen" min åtta månaders förstår det och är ganska okej med att vi sitter i sängen och leker med klossar och kollar tv... börjar dock bli bättre för mig och är i vecka 9 förra gången mådde jag dåligt till vecka 25 tyvärr 7-13 gravid illamående 15-17 extremt magsjuk 17-25 slutade jag med en medecin som fick mig att känna som att jag hade influensa i fler veckor :( och man måste typ trappa ner maten för att de ska funka och sen försöka hålla ett stadigt schema 3 ggr om dagen med att äta :) kan till och med dricka mellan måltider nu men bara Fanta haha, har du provat sockerfri Fanta? Fick faktiskt tipset i en annan må illa tråd här :)

Jo jag försöker förklara för honom på hans nivå. Och han har inget emot att det blir mer skärmtid, tvärtom. Men jag får dåligt samvete. Han är i trotsåldern nu också plus att han förmodligen också har adhd så han är sjövild och trotsig. Vet inte hur jag ska orka detta.

Vad var det för medicin du slutade med?

Jag småäter, lite då och då. Är rädd för att bli hungrig för då mår jag mer illa. Jag vill inte dricka sötningsmedel helst.. men börjar bli desperat.. vad som helst bara det hjälper *hulk*
  • Nojjig
    Anonym (D) skrev 2021-02-25 10:33:56 följande:

Min läkare hävdade att det var extremt ovanligt med biverkningar av den, då var det farligare för bebisen att jag kräktes så mycket. Nej, var inte inlagd. Man ger även den medicinen till barn om dom är magsjuka och blir inlagda.

I vilken vecka fick du den?
  • Nojjig
    Anonym (D) skrev 2021-02-26 12:49:09 följande:

Vecka 7.

Ok den ska helst inte ges innan v.12 pga risk för missbildningar på fostret stod det när jag läste igenom instruktioner för vårdpersonal hur de ska hantera extremt graviditetsillamående. Så jag får försöka stå ut lite till men får jag inte behålla något och blir sämre så får jag be om den. Risken lär ju trots allt vara ganska liten att fostret skadas. Så här kan man ju inte må, usch.
  • Nojjig
    Anonym (HG) skrev 2021-02-28 10:26:50 följande:

Har du testat Postafen (åkjuketabletter som finns receptfritt på apoteket)? Hjälpte mig lite med första barnet men inte med andra.

Ja jag tar en varje morgon men kräks ändå tyvärr. Känner mig så ledsen och deppig. Inget är roligt. Jag orkar knappt gå upp ur sängen, nu har jag börjat gå ner i vikt också, men bara 0,5 kg än sålänge. Förra grav gick jag ner två kilo innan det vände med vikten.

Svårt att dricka när man mår illa av allt. Usch vad ynklig jag känner mig.
  • Nojjig
    Anonym (HG) skrev 2021-02-28 11:05:12 följande:

Jag gick ner 10 kilo med minsta innan det vände vid vecka 20 någonting. Men jag låg från vecka 4 till vecka 24 i sängen med solglasögon och Ikea-mörkläggnings gardin. Efter det kunde jag vara uppe kortare stunder. Det gick bättre och bättre men jag kräktes till och med under förlossningen. Det är asjobbig och helt jävligt. Men det går tack och lov över (även om det inte är en tröst nu).

Vi förberedde ingenting inför lillasyskonet. Det var enbart fokus på att överleva. Lite sorgligt så här i efterhand men det går det med. Vi är evigt tacksamma för lille krabaten oavsett hur svinjobbigt det var.

Oj låter som du hade det ännu jobbigare. Svårt att föreställa sig. Fick du ingen hjälp? Det jobbigaste för mig är att jag gått från att vara en engagerad glad mamma till sängliggande vrak på kort tid och jag har så dåligt samvete, pappan får ta allt ansvar, hushåll jobb heltid och mycket aktiv trotsig tvååring. Jag bara ligger i sängen och mår SKIT. både psykiskt och fysiskt. Inget känns kul. Är bara rädd och mår illa.
  • Nojjig
    Anonym (HG) skrev 2021-02-28 11:26:19 följande:

Jag fick hjälp! Jag testade två olika mediciner på recept (kommer inte ihåg namnen) men de fungerade inte. Det fungerade ganska bra när jag låg stilla och jag fick i mig vaniljglass och vaniljyoughurt. Därför beslutade läkaren att jag skulle vara sjukskriven och vara stilla för då gick det hyfsat och jag slapp bli inlagd. Det är begränsat vad sjukvården kan göra i det läget. Jag fick träffa läkaren en gång i månaden. Fick gå på extra ultraljud för de trodde barnet var litet (men det var hen inte visade det sig efter förlossningen). Jag gick de sista 20 veckorna upp 30 kg från invägningen så jag tog in allt på sluttampen. :)

Allt går att göra sig igenom! Gäller bara att ge sig fan på att klara det.

Nu har jag för övrigt ett litet barn som nästan enbart vill ha vaniljglass... ;)

Ok lergigan och primperan troligen. Hjälper inte mig heller.

Jag känner mig så klen, vill bara fly bort från detta men det går ju inte. Bara att försöka stå ut. En dag i taget.

Ja de vänjer ju sig vid smaker i magen sägs det
  • Nojjig

Jag fick missfall i v12! Fostret hade inte utvecklats efter v.5-6 så låg och spydde 8 veckor i onödan. Efter det blev jag gravid en gång till inga symtom och även då missed abortion, fördröjt missfall i v.8

Svar på tråden Extremt illamående, vad hjälper?