Inlägg från: Anonym (Fet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fet)

Betala rättvist för allting %

ggdddd skrev 2021-02-24 16:42:19 följande:

Men han har INTE rätt till att bestämma att andra ska betala för HANS barn, är det så svårt att förstå

Och det kommer ts aldrig göra? Hur svårt är det att förstå? Han kommer betala mer än henne för det gemensamma oavsett om han dragit av från sin lön för barnet innan. Alltså betalar hon inte ett öre för barnet
  • Anonym (Fet)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 16:48:40 följande:

Ponera att det hade varit tvärtom, att det var TS som hade barn med sig in i det nya förhållandet. Skulle hon då ha dragit av kostnaderna för det barnet från sin inkomst innan de räknade procentuellt?

Nej. Eftersom hon då hade betalat mindre än hälften av de gemensamma utgifterna då hennes lön är lägre.
  • Anonym (Fet)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 16:45:17 följande:

Det var du som var inne med pekpinnar om att jag använde "separat ekonomi" för att beskriva TS och hennes blivande sambos upplägg.

Du har ingen aning om hur diskussionen gått mellan TS och hennes man. Du verkar förutsätta att det här med procentuellt var hennes idé, och att han är snäll som inte kräver 50/50. Hur vet du att procentuellt inte var hans idé, eller att de redan från början var överens om detta?

Ska man köra procentuellt så är det på hela inkomsten, inte efter avdrag för särkullsbarn eller lån eller annat. Detta för att underhåll, lån och annat räknas som personliga utgifter, inte gemensamma.

Jag utgår från trådstarten. Och vem som förslagagot procentuellt är inte relevant.

Har DU bestämt att man inte kan dra av innan man delar procentuellt? Eller vem har bestämt det? För det får nämligen varje individ bestämma själv.

Han vill inte behöva betala många tusen extra u månaden för att ts ska få mer pengar över. Det är fullt rimligt
  • Anonym (Fet)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 16:57:05 följande:

Att han betalar mer än henne oavsett är inte samma sak som att hon inte betalar ett öre för barnet om han drar av underhållet först. Hon kommer att betala större andel av deras gemensamma utgifter om han drar bort underhållet från sin lön.

Ja. Och varför ska hon inte göra det? Vad ger henne rätten att exempelvis betala 30% och han 70 plus sina utofpgter för barnet? Varför ska hon då inte betala 35%? Och han drar bort för barnet innan?

Vad ger hennes rätt till hans lön?
  • Anonym (Fet)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 16:57:05 följande:

Att han betalar mer än henne oavsett är inte samma sak som att hon inte betalar ett öre för barnet om han drar av underhållet först. Hon kommer att betala större andel av deras gemensamma utgifter om han drar bort underhållet från sin lön.

Så länge hon inte betalar mer än häften av kostanden för deras gemensamma utgifter så har hon inte betalat för barnet. Hans lön är hans pengar och han är fri att dela med sig av den i den omfattning han önskar
  • Anonym (Fet)
    Ess skrev 2021-02-24 17:25:42 följande:

Då kan ts köpa sig en häst mao, och dra av den kostnaden innan de fördelar det som blir över i procent.

Nej det kan hon inte Eftesom hon då kommer betala mindre än hälften av deras gemensamma kostnader
  • Anonym (Fet)
    Anonym (Alice) skrev 2021-02-24 18:28:12 följande:

För min del skulle jag, om jag hade betydligt högre lön, hellre ha procentuellt uppdelat än 50/50 för att jag inte skulle behöva anpassa mig helt efter vad min partner har råd med. Man kanske inte vill flytta till ett billigare boende om man har råd med ett bättre/finare ställe eller snåla på maten utan fortfarande kunna köpa fina viner och ostar (eller vad man nu tycker om). Allt handlar ju inte bara om att "försörja den med mindre lön" utan se till att båda kan leva som de vill. Jag skulle personligen tycka att dela 50/50 vore väldigt jobbigt och begränsande om jag var den med högre lön.

Anonym (Alice) skrev 2021-02-24 18:28:12 följande:

För min del skulle jag, om jag hade betydligt högre lön, hellre ha procentuellt uppdelat än 50/50 för att jag inte skulle behöva anpassa mig helt efter vad min partner har råd med. Man kanske inte vill flytta till ett billigare boende om man har råd med ett bättre/finare ställe eller snåla på maten utan fortfarande kunna köpa fina viner och ostar (eller vad man nu tycker om). Allt handlar ju inte bara om att "försörja den med mindre lön" utan se till att båda kan leva som de vill. Jag skulle personligen tycka att dela 50/50 vore väldigt jobbigt och begränsande om jag var den med högre lön.

Det förstår jag. I vår relation är inte det ett problem då jag själv kan spara runt 10.000 av min lön och han betydligt mer.

Vi båda vill leva på det billiga sätt vi gör . Han spenderar inte mer pengar än jag och vi snålar inte på något på ett sådant sätt att det begränsar oss. Min partner hade säkerligen spenderat mindre pengar om han levde ensam. Trots att han är den med högre lön

Men. Precus som du säger så är det säkerligen så att man inte vill anpassa sig efter den med lägre inkomst
  • Anonym (Fet)
    Anonym (Jag1) skrev 2021-02-24 18:06:05 följande:

Hej Ts här!

Tänkte förtydliga lite saker...

Nu är det så att jag har har en universitets utbildning och utbildad socionom. Men eftersom jag hat flyttat till det landet min pojkvän bor i och inte kan språket så bra än så har jag fått ta ett enklare jobb med mindre betalt. Jag kommer flytta in i hans hus som han har köpt och har lån på osv. Jag kan inte betala hälften hälften av alla utgifter då jag tjänar så lite, så vi tänkte att vad han betalar procentuellt för allt gemensamt skulle jag betala lika procentuellt av min lön så procentuellt utefter varandras lön blir ändå rättvist.

Just nu tjänar jag 182000 om året.

Pojkvän 606500 om året

Han vill dra av 67800 om året för hand sons privatlektioner och underhåll till exet

Vi har gjort ett exel ark så, jag har inget att dra av om året. Min pojkvän har betalat för kostnader för att emigrera hit och ansöka om uppehållstillstånd, och kommer betala för lite resor och så.

Då står ju han redan för otroligt mycket? Du kommer om han gör avdrag för barnet stå för 33%. Plus att han betalar resor åt dig?

Hur mycket har du kvar om du betalar 33%. Utan avdraget skulle du betala typ 30%. Inte särskilt stor skillnad.

Däremot bör du fundera över vad du sätter dig i för sits. Har du råd att flytta hem om ni separerar? Har du råd med eget boende om ni separerar? Vad finns det för trygghetsnät dit du flyttat?

Vad har du offrat för att flytta till honom? Är det rimligt att du ska kompenseras för den lön du inte kan få pga du flyttat till hans hemland?
  • Anonym (Fet)
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 19:12:18 följande:

Så utifrån era nettoinkomster skulle du betala 23% av era gemensamma kostnader, han 77%

Med hans föreslagna avdrag skulle du betala 25%, han 75%

Jag hade varit nöjd vad det än blivit.

Inser nu att jag räknade fel. Tur att andra kan räkna.

Nu vet vi ju inte var boendet kostar. Men ts och partnern måste ju i detta fall ha med i beräkningen att boendet egentligen är dyrare än ts har råd med.

Men säg nu att boendekostnaden skulle vara 20.000. Det innebär en boendekostnad för ts på femtusen vilket ju inte är mer än var det kostar att hyra själv i Sverige. Däremot bör de diskutera uppoffringen i lön ts gjort IOM flytten till hans hemland
  • Anonym (Fet)
    Ess skrev 2021-02-24 19:29:10 följande:

Vad då erbjudit sitt hus?

Han äger det men hon ska betala för något hon inte har rätt till. Ska hon betala så ska hon ha rätten att få tillbaks det om det tar slut eller han dör.

Amortering är givetsvis inte en boendekostnad. Men ränta och sophämtning är det och det är rimligt att ts betalar en del av det. Precis som att hon betalat hyra om det hade handlat om en hyresrätt
  • Anonym (Fet)
    Ess skrev 2021-02-24 19:23:26 följande:

Men det är precis det hon ska eftersom särkullen finns

Nej? Ts kommer uppenbarligen betala 25% av deras gemensamma utgifter? Vad har hon att klaga på?

Om vi nu skulle ta en normal situation där man valt ett boende som båda har råd med så hade ts partner inte haft nåhon som helst skyldighet att betala mer än hälften, och de extra kostnader som barnet medför i större boende och mat.
  • Anonym (Fet)
    Ess skrev 2021-02-24 19:24:43 följande:

Ungen tar plats och det ska betalas av honom

Jag tror att alla här som försökt säga att ts ska vara nöjd så länge de betalar 50/50 också förklarat eller tänkt att ts partner naturligtvis måste stå för den eventuellt större boendeyta som behövs pga barnet
  • Anonym (Fet)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 22:34:49 följande:

Jo, TS skriver: " (...) så om vi räknar att vi betalar % lika mycket utifrån våran egna lön så blir det rättvist."

Det är TS jag utgår ifrån, inte alla olika förhållningssätt man kan ha till ekonomi överlag. Jag vet liksom att man kan välja att göra på olika sätt i ett förhållande.

Ja och han håller uppenbarligen inte med om det? Eftesom han vill att de drar av kostanden för barnet förts?

Kan tycka det är absurt att ts ens berör frågan när det handlar om att hon ska betala 23 eller 25%.

Intressant i ts fall hade ju varit att diskutera den inkomst hon missar när hon inte kan arbeta med det hon är utbildad för, och huruvida de i ett senare skede skall dela lika på kostnaden för en bostad som kanske är för dyr för henne.

Alternativt om hon skall betala nåhot alls för boendet nu Eftesom de bor i ett alldeles för dyrt boende för hennes del.
  • Anonym (Fet)
    Anonym (Jag1) skrev 2021-02-24 23:00:36 följande:

Ts här igen..

För att ge en klarare bild av alla kostnader så har vi räknat att om vi kör procentuellt rättvist så kommer jag få betala 6553 kr per månad för gemensamma utgifter från min lön på 13461 per månad.

Min pojkvän kommer få betala 16049 kr ((hans lön är på 47218 kr Men han vill dra av för sonens kostnad först så att vad vi räknar på är tillgänglig lön efter barnkostanden dragits av vilket blir då istället 41945 kr per månad))

Jag skulle säga att problemet här är att det är alldeles för dyra kostnader för dig.

Du har inte råd med ett så

Dyrt boende,

Vad kostar mat där ni bor? Räkna med 6000 på tvp pers per månad så har ni alltså 16.000 i boendekostnad?

Hur mycket lån har han? Hur mycket betalar han i ränta?

Problemet är inte att han vill dra av för sin son. Problemet är att du inte har råd med det fyra boendet.

Utifrån det får han betala mer eller så får ni lösa ett billigare boende.

Jag vill återigen råda dig att räkna ut vad du förlorar lönemässigt på att inte arbeta i Sverige. Troligtvis runt 20.000?

Han tjänar istället 6500 i månaden på din flytt.

Ni måste diskutera det övriga upplägget. Han har rätt att dra av för sin son. Men det är inte ok att du ska ta en så stor inkomstförlust utan kompensation när hans lön är så mycket högre och han dessutom har ett alldeles för dyrt boende för dig
  • Anonym (Fet)
    Tage Tyrann skrev 2021-02-25 14:48:27 följande:

Min personliga iaktagelse är att förhållanden där man redan från börjar bråkar om ekonomin aldrig fungerar utan slutar i separation vartenda ett.

Det behövs inga avtal och krångliga uträkningar om man är i rätt förhållande. Är man osäker på hur man ska ordna det ekonomiska så kan man lägga ner direkt för det kommer som en självklarhet i ett fungerande förhållande.

Man kan ju också välja att diskutera och räkna utan att för den sakens skull bråka?

Vi har genom relationen bestämt hur kompensation skall göras för föräldraledighet. I början av relationen bestämde vi 50/50 och vi har förut skrivit upp allt vi betalat på en lapp och sedan räknat ihop efter några månader. Den som ligger före den andre får kompensera med den summan så att båda betalat lika.

Vi har aldrig någonsin bråkat om pengar i vår relation. Av den enkla anledningen att vi alltid betalat lika mycket och varit överrens z

Ingen Behlver känna att den betalat för mycket.

Jag förespråkar snarare att man faktiskt diskuterar ekonomin och är överrens innan man flyttar ihop. Då undviker man eventuella framtida konflikter
  • Anonym (Fet)
    Tage Tyrann skrev 2021-02-25 16:46:30 följande:

Sätter sig i skiten? Hur menar du? Hon tillför ju inga konkreta ekonomiska tillgångar om hon bara flyttar in i hans hus. Det lilla han vill att hon bidrar med är ju hyran på en etta i en större stad ungefär. Det är väl rimligt?

Det värsta som kan hända om det tar slut av nån anledning är ju att hon får flytta ut ur huset som inte var hennes till att börja med.

Boendekostnaden verkar dock vara extremt hög. Gemensamma utgifter på över 20.000.

Ts har inte råd att betala halva boendekostnaden. Av den anledningen bör hon tänka sig för när hon flyttar till ett land där hon får betydligt lägre lön än i Sverige och kanske inte har råd med eget boende om de ska gå isär
  • Anonym (Fet)
    Tage Tyrann skrev 2021-02-25 16:57:02 följande:

Antagligen ett större hus. Och halva? Han vill ju att hon ska betala 25%. Det är inte mycket.

Nej. Men även att betala 25% blir dyrt.

Jag säger inte att upplägget är orimligt. Jag har snarare försvarat ts partner u denna tråd.

Däremot Behlver ts räkna på vad hon förlorar i inkomst på denna flytt. Hur klarar hon sig u landet om de separerar. Vi vet inte hur stort hans hus är. Boendekostnaderna kan absolut vara höga dit ts flyttar
  • Anonym (Fet)
    Anonym (Jag1) skrev 2021-02-26 03:27:31 följande:

Ts igen...

Min pojkvän är ok med att jag inte kan betala hälften av alla gemensamma utgifter eftersom det är hans hus osv. och flytta det vill han inte utan hellre då att jag betalar mindre.

Vi bor i Kanada så jag växlade över alla siffror till svenska kronor när jag skrev här så det kan ha blivit något fel med siffrorna. Min pojkvän gjorde alla beräkningar på sin dator med exel så jag antar att det blev rätt uträknat att vi betalar lika procentuellt utifrån inkomst.

Om det är av intresse så är det i kanadensisk $

*Min inkomst per månad 2058$

*Min pojkväns inkomst per månad 7220 $

*Avdrag min pojkvän vill göra för hans son från sin lön per månad innan vi börjar räkna 860$

*Gemensamma räkningar per månad 2828 $

Vad jag ska betala i månaden 1003$

Vad min pojkvän ska betala 1825$

Kommentarer som mycket vill ha mer osv undanbedes. Jag har gett upp/offrat ganska mycket för att vara här samt att jag gått miste om en högre lön/pengar men det är ett val jag gjort, så det är inget jag vinner på genom den här ?affären? som en del tycks tro. Eftersom jag inte har satt standarden för boende etc. och det är inte möjligt att ändra på just nu så är det mest rättvisa att betala procentuellt lika mycket utifrån var och ens egna lön.

Men.......Om min pojkvän inte gör avdrag för sonen hur mycket mer får jag kvar till mig själv? Är det ens någon summa att ta upp? Han har nämnt att jag kan också göra avdrag först om jag till exempel hade barn eller hade lovat betala min syster en summa varje månad men nu har jag ingen sånt...

Och prata om avdraget för sonen verkar lite känsligt

Till att börja med får du se till att ni räknar rätt. Om du ska betala runt 25% v din lön så är ju det 500 och inte 1000. Era felaktig uträkningar är ett större problem för dig ekonomiskt än att han vill dra av för sonen.

Du tycker att du får för lite pengar kvar. Frågan om sonen är känslig, och det förstår jag. Dessutom är det fullt rimligt att han i framtiden när du har en lön som motsvarar det som du skulle haft i Sverige faktiskt drar av för sonen.

Börja i en annan ände. Diskutera hur han ska kompensera dig för förlorad inkomst.

Jag vill även hävda att du inte ska betala procentuellt på boendet. Om han vill bo kvar så får ni komma överrens om en rimlig summa du ska betala. En summa som motsvarar vad du skulle kunnat tänka dig att betala för en bostad i Sverige utifrån den lön du skulle haft i Sverige. Det är den summa du sedan ska betala när du har motsvarande lön i Kanada. Annars hamnar du i ett läge där du kanske blir tvungen att lägga för mycket pengar på erat dyra Boende trots att du har en bra lön.

Han behöver kompensera dig för inkomstbortfall. Men att han drar av för sonen är som sagt inte orimligt
Svar på tråden Betala rättvist för allting %