• molly50

Mycket Tabubelagt ämne varning

Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 11:04:26 följande:
    Min man är en produkt av samhället precis som alla andra. Jag vill inte vara ensamstående och jag vill ha barn. Så vad skulle jag gjort annorlunda menar du? Tycker också min man var gammal och omogen länge tidigare. Osäker på vad för typ av pappa han hade varit till exets barn om det hade överlevt. Ja men alltså hur lång tid kan det egentligen ta att bara bestämma sig för en man? Många prioriterar supande och fest ja. Under många år. Har man en seriös kille, man gillar honom, han är bra, ni har roligt, ni har bra sex, ni har normal ekonomi, ni har mål i livet, varför inte köra om man vill ha barn? Varför tänka och känna efter hela tiden och göra slut hit och dit och göra massa annat och sedan tappa bort sig själv?
    Då skulle jag vilja svara med en motfråga.
    Varför skaffa barn med någon det kanske inte känns helt rätt med?
    Även om allt det u skriver stämmer,man trivs tillsammans,har bra sex,bra ekonomi sov så kanske det ändå inte känns helt rät.
    Varför då sätta ett barn till världen om man är det minsta osäker på om det kommer att hålla?
    Barn är ingen rättighet.
    Mitt ex och jag hade egentligen ett bra förhållande, Men hans eviga festande och att han blev sur så fort han inte fick gå ut gjorde att jag började tveka.
    Borde jag ändå ha skaffat barn med honom för att jag då,enligt dig,var i rätt ålder?
    Tycker du att det är viktigare att skaffa barn först innan man har etablerat en stabil relation?
    Du skriver också själv att din man valde att leka av sig,festa och resa osv innan han skaffade barn.
    Om det var rätt,varför är det då så fel när andra väljer att göra samma sak?
    Du talar emot dig själv väldigt mycket.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 11:37:40 följande:
    Spermierna blir dåliga efter 50. Hade jag varit en man hade jag aldrig försökt att göra en 40-åring gravid. När jag är 40 kommer jag definitivt insett att jag är för gammal i detta avseende.
    Inte bara sämre spermier. Det finns även risker för funktionsnedsättningar hos barnen med äldre fäder.
    Något som flera har försökt förklara här i tråden,men som du inte verkar vilja ta till dig.
    Eller menar du att det bara finns risker när kvinnan är äldre?
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 12:00:46 följande:
    Jag tycker inte att min man gjorde rätt. Det har jag aldrig sagt. Jag tycker det var omoget. Ja nä, det du beskriver låter ju inte för mig som en bra relation om man ska skaffa familj. Hade kanske om jag verkligen ville ha barn frågat rent ut, hur ser du på om vi skulle ha barn? Det funkar inte att festa som du gör nu i så fall. Om han hade sagt att han inte skulle sluta festa så är det bra att göra slut om det är viktigt för dig med barn .

Jo absolut välja en man som känns lämplig beroende på vad man vill ha för liv. Vill man inte ha barn utan vill resa så är det ju bra om han också vill göra det så kan man göra det ihop. Kan vara en idé att prata om sådant från början. Har man en bra relation då med samma värderingar och bra ekonomiskt/fast jobb eller vad man värdesätter kan man ju köra. Man är ju kanske inte kär för alltid, inte alla i alla fall. Finns kärlek, respekt, attraktion är det bra. Det räcker så.
    Och ändå så valde du att skaffa barn med honom.

Vi pratade om det här med barn. Men när han klart och tydligt visade att han inte var mogen nog för det så tyckte jag att det kändes mer rätt att inte skaffa barn med honom.
    Även om förhållandet kändes bra i övrigt.

Fast med det resonemanget så kan man likaväl låta inseminera sig.
    För om det är viktigare att just skaffa barn än att ha ett förhållande där allt känns rätt så kan man lika gärna skaffa barn på egen hand.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 13:57:34 följande:
    Nej men som sagt. Efter 50 år ökar risken för funktionsnedsättningar. Det är tyvärr inte rättvist mellan könen i denna fråga just gällande den biten.
    Inte bara efter 50. Läs gärna sextiotalists inlägg # 490.
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:02:33 följande:
    Ja, det låter vettigt från din sida tycker jag.

Jaha nej alltså när jag träffade honom hade han mognat. Ja visst kan man inseminera sig men då hade jag exempelvis fått leva i en homosexuell relation eller vara ensamstående. Det sistnämnda hade ju varit svårt då jag hade så mycket med utbildning och annat och så och det är inget liv jag önskar heller för mig eller barnen. Inte för att det är något fel med att vara ensamstående men det är ju tufft. Undrar förresten hur vanligt det är att kvinnan i ett heterosexuellt par inseminerar sig med någon annan mans sperma när mannen i paret har svårt att göra henne med barn? Sällan man hör om det tycker jag? Har ingen koll alls.
    Det är nog vanligare än man tror i alla fall.
    Men jag har inte heller så bra koll på det så jag är nog inte rätt person att uttala mig om det.
  • molly50
    sextiotalist skrev 2021-03-01 14:44:00 följande:
    Äh, det är ju bara en studie, visserligen presenterat av det mest seriösa forumet vi har, men det kan ju inte stämma alls. 
    Men som jag skrev är det ändå från en väldigt låg risk. 
    Ja,så är det nog. 
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 14:50:54 följande:
    Då borde ingen skaffa barn för sent baserat på den studien + att man ska vara nära i ålder. Men då är ingen redo. Blir omöjlig ekvation.
    Trots det så har du ju själv valt en äldre förälder till dina barn.
    Men när andra gör det så är det fel.
  • molly50
    sextiotalist skrev 2021-03-01 14:52:33 följande:
    Det är tydligen så att hälften av infertilitetsproblemen finns hos mannen, det fick en väninna reda på, då det visade sig att hennes man saknade livsdugliga spermier. De var erbjudna spermadonation, men valde adoption istället. 
    Men det finns nog en hel del barn eftersom det har funnits betydligt längre än äggdonation. 
    Även där finns det en övre gräns för männen, 40 år. 
    Ok. Ja,det kan nog säkert vara så att även äldre män får infertilitetsproblem. Inte bara äldre kvinnor.
  • molly50
    sextiotalist skrev 2021-03-01 15:26:43 följande:

Man är orolig för männens fertlilitet, den verkar minska, även för yngre män, då det verkar som spermierna är mer känsliga för gifter och annat. 

Ja,det kan jag tänka mig.
    Med tanke på miljögifter som släpps ut så är det kanske inte så konstigt.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 18:19:34 följande:
    Ja för tusende gången annars hade jag fått vara barnlös eller ensamstående
    Så kanske de tänker som väntat lite längre med att skaffa barn också.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 18:30:28 följande:
    Man drar inte slutsatser och utformar inte riktlinjer utifrån resultatet av enbart en studie. Precis kan man se i flera studier att det börjar då för att sedan öka. Vad tycker du, ska man avråda alla att skaffa barn efter 35?
    Det är ju det du gör.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 19:18:13 följande:
    Ja vilket enligt mig är väldigt ologiskt och ett dåligt val
    Enligt dig ja! Men du måste ju inse att alla inte har samma tur som du att träffa någon de vill ha barn med när de är yngre.
    Alla lyckas inte heller bli gravida som unga.
    Du har ju då dessutom gjort ett dåligt och ologiskt val själv som skaffat barn med en äldre man fullt medveten om riskerna.
    Eller är det bara alla andra,utom du,som gör ologiska och dåliga val här i livet?
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 19:50:13 följande:
    Baserat på hennes studie
    Baserat på dina åsikter,snarare.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 19:54:43 följande:
    Gamla föräldrar försöker pådyvla andra att det är riskfritt och helt försvarbart att vänta länge. De tror på det så starkt själva. Befolkningen i landet blir äldre och äldre och andelen äldre och yngre matchar inte, medelåldern blir äldre, risken för massa saker ökar med familjebildande och stigande ålder. Men nej man ska tuta i andra att prioritera dig dig dig och alla som är pålästa i ämnet ljuger. Till och med två civilingenjörer vet bättre än forskare inom ämnet. Det är lite som när hotar forskare inom corona och går till personangrepp och letar upp dem på deras hemadressen. Allt för att det inte passar in i de opålästas kanbästvetbäst-attityd. Många är mycket trötta på att behöva förhålla sig till dessa ekonomiskt.
    Fast graviditeter och förlossningar är alltid ett risktagande oavsett ålder.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-02 19:57:56 följande:
    Nej hennes studie.
    Du tycker ju också att man ska avråda alla från att skaffa barn efter 35. Så vad är skillnaden?
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-02 20:01:56 följande:
    Nej, äldre har en nedlåtande ton mot yngre mammor överlag.

Har hållit mig till ämnet hela tiden. Är man beredd att ta risken, varsågod. Fortsätt med det. Ingen svarar rakt ut på frågan - varför inte skattefinansiera ivf upp till exempelvis 60-70 år?
    Vem gör IVF upp till 50-70 år?
    Man behöver kanske inte överdriva.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning