• molly50

Mycket Tabubelagt ämne varning

Ess skrev 2021-02-27 09:03:53 följande:
    Men det är ju en heeeelt annan sak fattar du väl
    Precis. Det TS gör är ju det enda rätta.  ^^
  • molly50
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-27 17:13:30 följande:

Jag anser att man får skaffa barn när man vill, men att man inte borde bli förvånad om det inte tar sig direkt om man närmar sig 40. Jag tror att det är bra om kvinnor får information i skolan om att fertiliteten går ner och att det inte är så bra att vänta för länge. Ivf verkar som en tärande process. Jag tror inte att TS har någonting emot äldre mammor men tycker att de i 35-40 års åldern som behöver hjälp borde ha tänkt på att fertiliteten sjunker med åldern. 

Som tillägg vill jag säga att 35- åriga mammor var extremt fördomsfulla och fördömande mot mig som 20- åring med barn, så fördomar har vi alla.

Jag tror att de flesta vet att fertiliteten sjunker när man blir äldre.
    Men det finns ju även yngre som inte lyckas bli gravida på naturlig väg.
    Är det lika fel att prova med IVF då eller är det bara fel om man är lite äldre?
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-28 05:27:38 följande:
    Men det är ju precis det jag inte gör. Jag tänker inte så. Men viljan att ha barn vägde tyngre.
    Det är ju precis det du gör. Du valde själv en äldre man för att du ville ha barn med någon som mognat.
    Men när andra valt att skaffa barn lite senare i livet för att de valt att vänta tills de träffat rätt man så är det fel.
    Du tycker det är viktigare att skaffa barn med random kille än att man leker av sig innan man gör det.
    Det är i alla fall de signalerna du ger.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-28 05:41:23 följande:

Äldre föräldrar är inte dåliga föräldrar. Det är inte heller lika med att de är bra föräldrar. Ålder är som jag ser det ingen garanti för god kvalitet på föräldraskap. Vet av erfarenhet x flera helt förjävliga föräldrar rent ut sagt som varit utav det äldre slaget. Sämre delar av personligheten växer inte alltid bort (mognad).

Ens materiella tillgångar växer ju oftast med åren oavsett man har barn eller inte.

Så länge man kan ge ett barn en god levnadsstandard är det väl bra nog? Att vara närvarande är väl ändå det viktigaste?

Det finns dåliga föräldrar även bland yngre.
    Så att man är yngre är inga garantier för att man blir en bra förälder.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-28 05:49:16 följande:
    35 är ingen hög ålder sådär, men det är svårare att bli med barn på naturlig väg. Tycker väl personligen att man är lite på gränsen alltså men ändå ok. Jo, men som jag skrev är man inte en dålig förälder för att man är en gammal förälder. Dessutom får nog det adopterade barnet en bättre uppväxt hos de mottagande föräldrarna än de hade haft på någon institution eller på gatan bland missbruk och prostitution. Tänk att skydda så många av dessa barn som möjligt. Adoptionsprocessen är ju i många fall mycket kortare än ivf-processen. Förstå hur många invasiva ingrepp de stackars paren behöver genomgå ofta helt i onödan. Hur mycket energi och pengar de lagt på det som gått till spillo som de istället kan lägga på ett levande barn som behöver omsorg och kärlek.
    Jag hade inga problem att bli gravid varken med första eller andra barnet.
    Och vid tvåan var jag 39 år.
    Och båda blev till på naturlig väg.
    Så det behöver inte bli svårt bara för att man är lite äldre.
    Även om fertiliteten såklart sjunker litegrann.

Du har ändrat åldern för vad du anser vara ok genom tråden.
    Tidigare så var det ok mellan 23-25 år.
    Nu är det plötsligt ok vid 35.
    Hur ska du ha det?
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-28 05:51:11 följande:
    Att skaffa barn med en jämnårig.
    Det är precis vd jag har gjort.
    Min man och jag är lika gamla.
    Men han är mycket mer mogen än mitt ex var som är 6 år äldre.
    Han älskade fortfarande,vid 30 års ålder,att springa på krogen och supa skallen i småbitar.
    Och det var ingen jag ville skaffa barn med. Även om han påstod att han ville.
    Så att mannen är äldre är inga garantier för att han har mognat.
  • molly50
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 11:52:30 följande:

Jag tycker inte att ivf är fel alls. Snarare en fantastisk hjälp till de som vill ha barn och inte kan. Men idag behöver över 10% hjälp och det kan bero på att medelåldern för förstföderskor ökar. Man börjar försöka sent och får sedan bråttom för att man bara kan få hjälp i ett eller två år till.
    Jag tror att det här är ett samhällsproblem. I städerna bor barnen hemma till 25 och hela vuxenlivet förskjuts ca 5 år.
    Jag menar att jag inte tror att TS försöker att fördöma äldre mammor utan bara uppmärksamma detta som ett problem.

Fast det är ju just att fördöma som TS gör när hon skriver att det handlar om att man prioriterar att festa före at skaffa barn och därför får barn senare i livet.
    Inte en tanke på att man kanske vill vänta tills man träffar rätt man t ex.
    Eller att man helt enkelt har haft svårt att bli gravid på naturlig väg genom hela livet.
    Samtidigt så kryper det fram att hennes egen man är 16 år äldre och att hon ville skaffa barn med någon som kändes mogen och rätt.
    Men när andra tänker på samma sätt så är det fel.
    Det är lite dubbelmoral.
  • molly50
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 13:55:56 följande:

För 20 år sedan fick min svägerska sitt första barn vid 39. Hennes tåg hade redan gått ansåg både hon och alla andra, men vi tyckte såklart att det var fantastiskt. Däremot var det ovanligt och oväntat att få barn vid en så hög ålder. Min mamma var 31 när hon fick mig och hon var en av de äldre mammorna i klassen. Idag anser vi att det är helt normalt att få barn vid 40, men kroppen åldras inuti trots att vi känner oss pigga och unga. Kroppen är gjord för att föda vid 20-25 år. Då är det minst risk för komplikationer och förlossningskador. Det är inte en kränkning till äldre mammor utan ren biologi. Går allt bra spelar det såklart ingen roll.

Jag var 39 när jag fick mitt andra barn. Och det var inga problem.
  • molly50
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 19:07:30 följande:
    Jag skrev att det är min uppfattning baserat på de kvinnor i min närhet som nu kämpar med att bli gravida. Att få barn upptar all deras vakna tid. De är redo att lämna sin man, använda surrogat osv, så att adhd skulle vara ett hinder har jag svårt att tro.
    Men du kan ju inte generalisera baserat på att några kvinnor i din närhet agerar på det sättet.
    Det känns lite obetänksamt.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 10:22:34 följande:
    Anonym (Moa) skrev 2021-02-28 19:00:38 följande:

Varför anser du att jag har en hetsig ton?

Prova läs mina inlägg med en annan ton i ditt huvud.

Nej, det går inte att se ADHD. Hur grav hade ADHD:n varit i ditt hypotetiska fall?

Nej jag anser inte att du kränkt mig. Jag anser att du skriver väldigt korkat och generellt om alla kvinnor kring 40 som blir gravida och vill behålla barnet när du skriver ""kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd"."

Risken för psykisk ohälsa ökar med stigande ålder, autism, depressionssjukdom, bipolär sjukdom. Det är inte snällt mot barnet att vänta så länge när man vet att generna blir sämre. Man vet detta. Det är vetenskapligt bevisat x flera genom många år. Antingen får man ta ansvar för att skaffa barn i rimlig ålder, eller faktiskt titta på att adoptera. Precis som en skriver här i tråden håller många äldre mammor en mycket hetsig ton kring detta och lever i förnekelse kring dessa faktum. Man lägger krokben för sig själv som kvinna, män lägger också krokben för sig själva och för flera kvinnor genom att ha flera förhållanden med kvinnor som önskar ha barn men förvägra dem detta. De slösar deras tid.
    Du rabblar upp en massa risker. Men valde ändå att själv skaffa barn med en äldre man,fullt medveten om dessa risker.
    Du valde att skaffa barn med någon som väntat tills generna blir sämre.
    Du inser väl att du pratar emot dig själv? Att det är dubbelmoral?
    Eller menar du att dessa risker enbart gäller kvinnor?
    Riskerna för att få barn med funktionsnedsättningar ökar även med åldern för män.
    Att du inte tycks vilja ta till dig detta är en av anledningarna till att många blir provocerade av dina inlägg.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning