• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Anonym (Sofia) skrev 2021-02-25 21:28:58 följande:

Han gjorde väl som alla andra, detta är ju TS åsikt om de som  skaffar barn efter 35:

Jaa hör väldigt ofta att man vill satsa på sig själv bara tänka på sig själv göra det och det och det först och sen göra det och sen kanske skaffa barn vid 35-40 det hör jag väldigt ofta ja. Från båda könen. Det får det för mig att låta nonchalant och som om barn är en rättighet och att man kan kontrollera detta precis som man kan kontrollera husköp, bilköp, utbildningar osv osv. Många män och kvinnor är sjukt omogna och bara super och håller på bete sig som barn tills de är 40 typ 

Nu har ju inte du frågat mig rent ut vad han har gjort med sitt liv innan heller. Om han redan hade barn eventuellt? Alla förutsätter att han inte haft det av någon anledning.

Ja, jag tvingades alltså genom att det svenska samhället har så stor del omogna människor långt upp i åldrarna (och tyvärr är åldern här ingen garanterad faktor för mental mognad) att välja en person som ansåg sig hunnit förverkliga sig själv. För att man enligt många inte kan det om man redan har barn. Och det är det som är helt felaktigt.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Sara) skrev 2021-02-25 21:48:20 följande:

Jag jag blir sjukt provocerad av ditt inlägg och du verkar inte ha förståelse för att yttre faktorer kan påverka. Jag är 32 och har 6 missfall i rad bakom mig. Om jag någonsin skulle få barn skulle jag bli glad. Även om jag är 40. Det är inte så lätt för alla. Du verkar sakna känslor för det

Nej men vad tråkigt :/ Jag lider med dig. Nej saknar inte känslor för sådant, tycker verkligen det är hemskt.

Hoppas du kan få barn en dag om du vill.
  • Anonym (Milori)
    fjanten skrev 2021-02-25 20:25:26 följande:

Verkligen. Skulle hon följa sitt eget resonemang borde hon ju inte ha skaffat en barn med en sådan gamling. Gambla med barnens hälsa! Usch! (Obs, sarkasm.)

Känns mest som att TS provoceras av att vissa kvinnor "får allt". Resor, fester, studier i lugn och ro, etablera karriär, skaffa sitt drömhem o.s.v. OCH skaffa barn. (Obs här då att jag själv "skaffat" 4 barn innan 30.)

Varför skulle man inte kunna göra allt detta med barn menar du? Om man nu är två vettiga vuxna som delar på ansvaret.

Det är det jag menar. Varför råder sådan här inställning? Såklart har man ju högre ekonomisk belastning om man har flera barn och sådär men nä ingenting som hindrat mig personligen eller mina vänner som skaffat barn i vettig ålder att bo där de vill, plugga till vad de vill även om det är krävande utbildning, resa och festa och träna osv.
  • Anonym (Milori)
    molly50 skrev 2021-02-26 10:21:56 följande:

Nej,kanske inte enbart. Men nog är det en del fördomar och tyckanden i det du skriver.

Du försöker framhäva dig själv som bättre än andra för att du fick barn som ung.

Jag tycker inte att man är sämre än en ung förälder för att man vakt att leka av sig och träffa rätt person först.

Det är snarare sunt tänkande,tycker jag.

Jag undrar också hur du tänker ang adoption.

Om du anser att man är för gammal för egna barn när man är 35-40 år,är man då inte för gammal för att adoptera barn också?Ja,men det var inte den biologiska klockan du pratade om utan hur pigg man är.

Och det är två olika saker.

Nej, anser inte att man är för gammal för att adoptera vid 35. Trots allt är adoptionsprocessen ofta långdragen och sådär. Hade jag haft svårt att bli med barn av någon anledning, hade jag föredragit att adoptera framför att genomgå IVF alla dagar i veckan. IVF-barn som grupp har dessutom en ökad risk för plötslig spädbarnsdöd första tiden efter förlossning liksom risk för medfödda hjärtfel. Hade dels inte tyckt att IVF varit värt de riskerna, det hårda arbetet, lidandet osv för personlig del eller varit beredd på att leva i den skräcken heller första tiden.

Det som hade fått mig att tveka inför adoption hade varit att det är mycket dyrt. Men hade jag haft ekonomiska förutsättningar som man många gånger har om man vill ta IVF hade jag lagt de pengarna på adoption absolut förutsatt att den går rätt till, hade kollat upp det.

Det barnet har ju i så fall ingen som tar hand om det, har fötts till knappa resurser och riskerar att fara mycket illa längre fram. Då mår barnet bättre av att få föräldrar som kan ta hand om det och ge barnet en trygg uppväxt så hade barnet senare kunnat söka sina rötter om hon eller han så önskat detta.
  • Anonym (Milori)

Dessutom hade jag för egoistisk del genom adoption kunnat veta att det garanterat blev ett barn jag kunde satsa resurserna på. Känslomässigt, ekonomiskt osv.

• Anonym (Milori)
    Jemp skrev 2021-02-24 20:40:26 följande:

Så bara elitistiskt felfria i precis "rätt" ålder ska få lov att föda barn? Oetiskt att vilja ha barn om man är ett år för gammal, har ett kilo för mycket eller nån- även lindrig- sjukdom i släkten?

Fräsch människosyn. Och hur ska samhället gå runt, dessutom?

Men snälla du. Ett år??? Vi pratar snarare 10-20 år!! Av ingenting. Av egoism. Okej, vill du skaffa barn trots att du har en jobbig sjukdom som går i arv före att exempelvis adoptera tycker jag det säger mer om dig som person. Bara för att du ska ha barn till varje pris eller vadå? Hade personligen aldrig kunnat leva med det men det kanske bara är jag.

Elitiskt felfria? Var får du det ifrån?

Hur samhället ska gå runt, hur menar du utveckla gärna? Ja det är knappast medelålders som studerat till statsvetare som får samhället att gå runt. Bland många unga personer som har fått barn tidigt hittar man folk inom yrken som hemtjänst, på sjukhuset, i kassan i affären osv. Det är det elementära som får samhället att gå runt. Dessa tjänster utnyttjar alla eller åtminstone anhöriga. De är inte rädda att ta i. Många utbildar sig på universitet till något inom sitt område som kompetenshöjer eller inom något helt annat. Sedan får du inte glömma att sjukskrivningarna är som högst bland annat bland socionomer och läkare. De är ju inte heller lågutbildade. Din och dina eventuellt äldre släktingars välfärd grundar sig på folk som arbetar och tar i. Tråkigt att många bortskämda medelålders inte inser att de människor de brukar trycka ner och kalla white trash bidrar till att du kan köra bil, bo innanför tullarna, äta nyttig mat, ha tillgång till en god sjukvård och höjer livskvaliteten bland våra äldre.
  • Anonym (Milori)
    BeautifulLiz skrev 2021-02-27 12:43:41 följande:

Såklart!

Ts fördömer dem som skaffar barn vid 35-40 och har gjort exakt det med sin 16 år äldre partner.

Snacka om självmål.

Alternativet hade ju varit bättre menar du?
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Pappa) skrev 2021-02-27 11:59:53 följande:

Jag tror inte att folk blundar för sanningen, sen beror det på vad du menar med "sanning". Tror att både män, och framförallt kvinnor är högst medvetna om graviditeter kopplat till en stigande ålder, både utifrån möjligheterna att lyckas och förhöjda risker.

Eftersom vi har ett välfärdssamhället som bygger på vårt skattesystem, tja, då får vi alla vara med att betala. Både för IVF behandlingar, gastric bypass operationer för överviktiga, hjärt-och lungoperationer för långtidsrökare etc. Listan kan göras lång på "medicinska ingrepp" där man skulle kunna tycka att "patienten" skulle ha tagit ett större eget ansvar. Men så ser inte vårt samhälle ut, vi har möjligheterna att hjälpa dessa människor. Vilket i grund är positivt.

Samhället? Ett barn ett hinder? för unga? Det får stå för dig. Tycker väl snarare att samhället säger; gå klart  skolan, skaffa dig ett jobb eller en utbildning. Varken mer eller mindre.

Mothugg? Tja, om du inte förstår det så vet jag inte hur jag mer tydligt skall säga det. Men du förstår väl att du sågar en stor grupp kvinnor i ett visst ålderspann jäms med fotknölarna? Förstår du inte då att du kommer att få mothugg menar du? Du anser att den bästa åldern att skaffa barn är mellan 23-25. Ok. Det finns säkerligen de som håller med dig, men det finns absolut en stor mängd kvinnor (och män) som kanske tycker att 28-32 är ett bättre åldersspann för att bilda familj.

Okej så vuxenbebisar mellan 40-60 får fritt kalla alla unga white trash utan problem då? Nej inte bara kvinnor sågar män lika mycket som beter sig såhär, det är barnsligt det är oansvarigt. Det rör sig om fler än en liten oansvarig grupp. Hela samhället försöker pränta in en felaktig bild av när det är bäst att skaffa barn sent. Det är svårare vid 32. Det är inte MIN sanning utan fakta. Många sitter ju och tycker att det inte är så så jo de blundar för sanningen.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (D) skrev 2021-02-27 11:42:38 följande:

Får man adoptera om man har en jobbig sjukdom?

Nej det får man inte enligt regler. Du förstår säkert varför om du tänker efter.
  • Anonym (Milori)
    Erika71 skrev 2021-02-27 09:14:43 följande:

Jag vet inte varför jag ens orkar skriva till dig igen men jag försöker förstå vad du provoceras av. Är det att:

-IVF kostar samhället pengar

www.forskning.se/2008/11/17/provrorsbarn-en-vinstaffar-for-staten/

-Kvinnor utnyttjar IVF för att de är själviska när de är unga

-Man ska inte bli förälder när man är så gammal?

I ditt första stycke så beskriver du att du pga rädsla inte skulle genomgå en IVF, är det därför du är så aggressiv i frågan? För att du själv aldrig skulle våga? IVF-barn har förövrigt INTE en ökad risk för spädbarnsdöd, var har du läst det? Jag googlade precis och hittar ingenting om det förutom 10 år gamla artiklar som är kritiska.

Att ett barn kommit till genom provrörsbefruktning verkar i sig inte innebära ökade risker för barnet.

www.linne.se/provrorsbefruktning/

De flesta människor längtar efter egna biologiska barn, hur kan det vara konstigt

för dig att förstå? Är du så oempatisk trots att du själv sitter med fyra egna barn?

Åldersfrågan blir ju bara patetisk att diskutera sen du avslöjat att din partner är en gammal förälder och oantagligen precis lika engagerad i sina barn som du- hur fick du ens den tanken att kritisera åldern? Eller gäller det bara kvinnorna?

Du skriver emellanåt att du förstår att det är jobbigt att inte kunna få barn och visar på en trevligare sida- och sen så smackar du på med massor av ocharmiga inlägg som osar kritik- varför??

Det är vida känt nyheter.ki.se/ivf-fodda-har-nagot-forhojd-mortalitetsrisk-under-livets-forsta-veckor bland annat. Kvinnor drabbas ju rent medicinskt svårare än mannen av stigande ålder när det kommer till fertilitet.

Massa anledningar förutom rädsla kring ivf men nej hade inte vågat bland annat pga spädbarnsdödligheten.

Men om det är så suuperviktigt att man måste ha bio barn får man väl ta sitt ansvar både män och kvinnor och starta tidigare då? Varför är det så otroligt viktigt att man måste ha biologiska barn? Om man verkligen inte kan och det innebär massa risker?

Jaa men ett ungt par kan ju inte skylla sig själva på samma sätt då de faktiskt startat i tid.

Ja valde äldre partner pga alla de anledningar jag redan nämnt för vi lever i ett samhälle där normen ser ut så att man som gammal ska skaffa barn. Jag är ju inte direkt gammal själv heller så jag kommer att orka längre.

Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning