• Anonym (annie)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Jag tänker att en del är att samhället idag inte uppmuntrar till familjebildning. Man ska bryta sig fri, vara självständig, karriärsinriktad och produktiv och bidra till det kapitalistiska samhället, givetvis förklätt som kvinnlig självständighet och frigörelse. Också se världen och vad det nu kan vara. Jag själv är uppvuxen med att det är något fult och lite trashigt att skaffa barn tidigt, man måste ha en utbildning, arbetslivserfarenhet och resa jorden runt först. Kolla bara filmer som ?knocked up? och allt annat vi matas med från hollywood, ungdomen är det finaste vi har och det enda som ska värdesättas. Och till det kommer alla dessa män som ?inte är redo för barn? och vill vänta så länge som möjligt så de kan gå bartenderskola på mallorca och resa i asien i åtskilliga år först. Grovt generaliserat såklart men en anledning till varför det är svårt att hitta rätt idag, ungdomen har krypit så mycket högre upp i åldrarna och inte många är beredda att ta ansvar om de inte behöver.

• Anonym (annie)
    sextiotalist skrev 2021-02-23 12:43:05 följande:

Det är din bild. Min bild är att många vill ha det tryggt, har rätt partner. Ingen av mina vänner lever upp din illusion. Vi har pluggat, etablerat oss på arbetsmarknaden, lekt av oss förvisso, några har gjort sina drömresor. Men nu när vi sitter här, kring 60, så är vi nöjda med våra val. Vi har fått de barn vi velat, haft det liv vi trivts med och våra barn verkar tycka att vi gjort bra val, eftersom de flesta väljer att gå samma väg, studera först, etablera sig och inte minst, att den andra föräldern är en som man kan tänka sig dela resten av sitt liv med. 

ja, givetvis är det min bild. och det där är din bild. som sextiotalist. jag pratar om personer som är ca 30 år yngre och hur jag upplever att det ser ut idag.
  • Anonym (annie)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 11:31:06 följande:

Det är det jag menar... varför råder det sån inställning hos många att de aldrig känner att de växer upp? Man har varit myndig i 12 år när man är 30 och har haft många vuxna åtaganden. När går gränsen då när man blir vuxen? Bör vi höja myndighetsåldern till 35-40 också så att man verkligen känner att man lämnat barndomen och vuxit i sig själv?

de säger att det är ansvarsfullt och att de vill skapa en stabil grund för sina barn. i dagens samhälle är materiella ting det enda som kan skapa trygghet tydligen. inget dessa kvinnor kan rå på eller ens reflekterar över men samhället som det ser ut idag främjar inte familjeliv. du måste vara rik och ha ett högstatusjobb. du måste förverkliga dig själv. du måste kunna köpa prylar och resa.
  • Anonym (annie)
    Anonym (80h) skrev 2021-02-28 11:10:47 följande:

Jag fattar inte riktigt vad TS vill tala om, det är så spretigt. TS har en bristfällig debatt-teknik och ändrar parametrar och byter ämne mitt i. Ofta ad homini-argument.

ad homini. använd inte ord du inte behärskar
  • Anonym (annie)
    Anonym (80h) skrev 2021-02-28 18:25:21 följande:

Ah, råkade skriva fel: ad-hominem menade jag.

Vad försökte du skriva? Det saknas stor bokstav och punkt och eftersom du också skriver "ad homini" så kan det ju inte varit för att skriva mig på näsan med korrekt stavning?

nej du leker bara smart och slänger dig med uttryck du inte ens vet vad de heter. så att alla 20-åriga mammor ska förstå hur smart man blir om man pluggar och väntar med barn tills man är 50 bast. det var inte ett stavfel, du visste bara inte. stava är du säkert jätteduktig på :)
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning