• LaFontaine

Mycket Tabubelagt ämne varning

Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 14:24:39 följande:

Jag ber om ursäkt till äldre mammor.

Hur ska jag kunna ha haft insikt om detta från början menar du? Jag frågar ju för att jag saknar insikt i frågan och stöter på den ofta i olika forum och i tidningar så undrar. Jaa hör väldigt ofta att man vill satsa på sig själv bara tänka på sig själv göra det och det och det först och sen göra det och sen kanske skaffa barn vid 35-40 det hör jag väldigt ofta ja. Från båda könen. Det får det för mig att låta nonchalant och som om barn är en rättighet och att man kan kontrollera detta precis som man kan kontrollera husköp, bilköp, utbildningar osv osv. Många män och kvinnor är sjukt omogna och bara super och håller på bete sig som barn tills de är 40 typ och då blir förvånade att det inte går. Är fuullt medveten om att det oftast inte går till så ifråga om ivf utan är en lång process över flera år. Men mer i ämnet kan inte jag , saknar erfarenhet , har aldrig pratat med någon som genomför ivf mer än på forum.

Det där får nog säga mer om dig och ditt umgänge, än människor i gemen. ?Bara super och håller på och beter sig?? Vad umgås du med för människor? Som är så sjukt omogna som du själv uttrycker.

Jag har inte heller erfarenhet av IVF. Jag har en vän som gjort det, men det gjorde hon i 25-årsåldern. Ändå har jag inga problem att förstå att det finns många anledningar till att människor genomgår IVF:er. Likaså förstår jag att det är en fruktansvärt tuff process.

Lite med ödmjukhet vore på sin plats!
  • LaFontaine
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 14:34:41 följande:

Men det är ju precis det jag säger !! Det är en jäkla skillnad på 25 och 45! Ja det har jag inte förringat heller. Jag kan lägga mig platt som en dörrmatta om du vill men jag måste väl på ett respektfullt sätt få fråga?

Fast det är inte det jag säger. Jag säger att jag, trots att jag inte känner någon som genomgått IVF kring 40, eller själv gjort det, har en förståelse för att det kan finnas många, många anledningar.

Och nej, du har inte på ett respektfullt sätt frågat. Du implicerar att många väljer att supa istället. Jag hoppas att du skäms över både din okunnighet och din totala oförmåga att uttrycka dig på ett respektfullt sätt!
  • LaFontaine
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 12:28:37 följande:

Beror på vill du ha ett potentiellt sjukt barn och en svårare förlossning och kortare tid med dina barn eller vara beredd på att satsa på ett förhållande med en yngre kvinna, ta ansvar för relation, praktiska saker och barnen och verkligen fokusera? Har man vidare en tydlig personlighet som leder till att förhållanden tar slut så slutar ju inte den för att man blir äldre. Och skilsmässostatistik tex talar ju för antal äktenskap som slutar i skilsmässa och talar ju för äldre människor i regel då det är mer ovanligt att gifta sig i yngre åldrar pga tidsbrist och ekonomi, vilket är nästan hälften, speciellt i högre åldrar. Det är inte verkligen inte bara yngre som gör slut/går isär/skiljer sig/separerar.

Läser du vad du själv skriver? Du är mer än lovligt fräck! Skäms du inte över din inskränkthet?
  • LaFontaine
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 12:39:16 följande:

Vad är det för fräckt i det exakt?

Förstår du inte det själv? Trots att så många förklarat för dig i tråden?

Det handlar om din ton. Om ?potentiellt sjuka barn? och ?kortare tid med dina barn?. Det är otroligt otrevligt och inskränkt. Uppfostrar du dina barn till samma inskränkthet? Eller har barnen en något mer empatisk far?
  • LaFontaine
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 13:27:42 följande:

Du är otroligt känslig. Ska jag linda in lite finare?

Nej, jag är inte särkilt känslig. Däremot är jag utrustad med en god dos empati. Jag förstår att andra människor gjort andra val än jag själv, utan att de gjort fel. Ibland har andras val till och med varit bättre än mina.

Du osar inskränkthet. Dina texter är djupt oempatiska och helt oförstående till andras val. Du kan inte ta till dig av kritiken du får, utan går direkt till attack, många gånger väldigt otrevligt. Du framstår ärligt talat som ganska obildad och väldigt, väldigt inskränkt.
  • LaFontaine
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 13:27:42 följande:

Du är otroligt känslig. Ska jag linda in lite finare?

Nej, jag är inte särkilt känslig. Däremot är jag utrustad med en god dos empati. Jag förstår att andra människor gjort andra val än jag själv, utan att de gjort fel. Ibland har andras val till och med varit bättre än mina.

Du osar inskränkthet. Dina texter är djupt oempatiska och helt oförstående till andras val. Du kan inte ta till dig av kritiken du får, utan går direkt till attack, många gånger väldigt otrevligt. Du framstår ärligt talat som ganska obildad och väldigt, väldigt inskränkt.
  • LaFontaine
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 14:48:14 följande:

Mm men varför gambla med ett barns hälsa på det viset oavsett? Plus att det inte är det enda som blir svårt när man blir äldre föräldrar som nämnts tidigare.

Och nej anser såklart inte man ska skaffa barn om man inte kan erbjuda det trygghet, kärlek och stabilitet.

Men då är det egentligen bara människor med helt perfekt hälsa som ska skaffa barn. Har du reumatism i släkten? Avstå barn. Risken för ärftlighet är rätt liten, men varför ?gambla? (eller chansa som vi som pratat svenska kan säga). Har din moster haft cancer? Det kan ha varit en ärftlig sort. Avstå barn. Dog morfars far av dåligt hjärta? Var god skaffa inga barn.

Det är inte svart eller vitt.
  • LaFontaine
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 15:44:08 följande:

Hade jag haft ärftliga sjukdomar som med stor sannolikhet skulle drabba mitt barn hade jag inte skaffat biologiska barn nej. Ni svenskar har ju en förkärlek till amerikanskt så passade på slänga in lite engelska . Om man med stor sannolikhet kan säga att alternativ 1 är bättre än 2, varför chansa? Chansa förstod du.

Nu pratade jag inte om stora risker. Jag pratade om små risker. Har morfars far dött med dåligt hjärta, kan det ju vara ärftligt.

Vad gäller ålder kan man inte säga att något med stor sannolikhet är bättre eller sämre. Riskökningen är tämligen liten. En risk om 0,01 % är fortfarande liten, även om den dubblas. Det är inte så att hälften av alla barn till föräldrar över 35 har någon form av defekt.
  • LaFontaine
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 15:15:41 följande:

Har sagt detta hundra gånger nu. Jag valde en äldre pga normen ser ut så att man ska vara gammal när man skaffar barn. Jag hade att välja på det eller att ha en som sprang gatlopp på krogen

Jag blir verkligen förbluffad över ditt umgänge. Du kanske ska hitta nya kompisar? Då kanske du på köpet också får lite vidgade vyer. Världen är större än där din nästipp slutar vet du!
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning