Inlägg från: Anonym (tvillingmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvillingmamma)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 13:01:15 följande:
    Ja det är just en slump. Sjukdomar och nedsatt ork kommer med åldern. Plus att man får kortare tid med sin familj ju längre man väntar. Ja om du tänker på hur levnadsstandarden såg ut k Sverige på den tiden - känns det skönt att veta att barn föddes fram tills morsan var 45 år, ärligt talat? Man var ju inte direkt som man är idag heller i motsvarande ålder.

Förr fick många barn så länge de kunde bli gravida, dvs ibland till 45-50 års ålder. Självklart var det inte optimalt eftersom kvinnorna var mer slitna då och dog tidigare, särskilt efter många födslar. Men naturen är som den är. Rent biologiskt är det bättre att skaffa barn som ung, men efter 30 är absolut inte för gammalt, då skulle de flesta inte fortfarande vara fertila då. Idag är det dessutom annorlunda när vi lever längre och är friskare längre. De flesta 60-åringar har vuxna barn. De flesta 60-åringar är också pigga och står inte med ena foten i graven. Att man vill ha sina föräldrar i livet länge är inget argument för att skaffa barn i 20-årsåldern om man inte vill eller är redo för det. Väntar man ända till 40 får man dock vara beredd på att det kanske inte går, ens med IVF. Så långt har du rätt. Är det väldigt viktigt med barn bör man börja tidigare. Jag fick barn på naturlig väg, men hör väl till de morsor som är lite äldre. Även om många jag känner fick barn först efter 30. Jag träffade min man när jag var 33, blev gravid när jag var 35 och våra tvillingar föddes när jag var 36. Maken är tre år yngre. Alla träffar inte rätt i 25-årsåldern. Våra åttaåringar har ingen morfar, eftersom min pappa också var lite äldre och dog relativt tidigt, tyvärr. Däremot har de farmor och farfar och mormor i 70-årsåldern, alla pigga. Samt en gammelmormor som fyller 100 i år. Ganska pigg och frisk för sin ålder. Så nej, vi sörjer inte att vi inte var tio år yngre när vi fick våra barn. Vi har heller aldrig fått höra att vi är gamla föräldrar eller upplevs som gamla.
  • Anonym (tvillingmamma)
    fornminne skrev 2021-02-23 22:13:20 följande:
    Ärligt talat, är det lite trashigt att tycka att någon som får barn i 35-årsåldern är för gammal eller verkar gammal? Jag får bilden av en sliten sunkig förortsmorsa, som har rökt hela sitt liv och därför ser ut som 60 när hon är 40. Samt har vuxna barn när hon är i 40-årsåldern. Inget fel i det, men om man tycker att någon i yngre medelåldern är för gammal för småbarn, måste man ju ha den referensramen? Samt tro att alla ser ut och lever som man själv...

Jag har också svårt att förstå hur man kan tycka att någon är för gammal för (fler) barn redan runt 40. Eller verkar för gammal. Hur tror man att en genomsnittlig 40-åring lever eller ser ut? Vad har man för referensramar? Och vet man inte att medellivslängden idag är ca 80 år?
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2021-02-23 22:24:02 följande:
    Vissa argument mot att få barn som äldre återkommer år efter år efter år och jag envisas med att svara samma sak. "Man dör ifrån sina barn". Nej, mest troligt inte eftersom kvinnor blir i snitt 83 år. Även om man skulle få barn vid 45 är då "barnet" drygt 40 själv. Man kan dessutom dö ung. Gjorde min mormor vid 36 års ålder och efterlämnade 6 barn. Man kan även bli 100 år gammal. Man vet faktiskt inte.  "Man kommer inte orka". Seriöst alltså? De flesta jobbar till drygt 60. Vissa ännu längre. Vid dryga 40 är de flesta friska och krya. "Man får inte uppleva ens egna barnbarn". Det har man aldrig några garantier för att man kommer få. Man kanske inte ens får barnbarn öht. "Ens egna föräldrar kommer inte orka vara barnvakt". Nä, det är möjligt, men är det det de är till för? Man tar hand om sina egna barn eller fixar annan barnvakt. Och den värsta som ingen egentligen kan förklara: "Det blir synd om barnen". Jaså? Enbart pga mammans ålder? (eller pappans)  Vari består felet som gör att det automatiskt blir synd om barnen?  Ja, jag är lite less faktiskt. Man "skaffar" barn i den ålder man vill ha barn. Kanske inte superlämpligt om man är 14 eller som i Indien över 60, men likafullt måste det vara upp till var och en.

Det är inte lämpligt att få barn när man själv är barn. (Dvs innan man är fullvuxen). Då är det bättre att vänta. Självklart är det inte heller lämpligt att vara för gammal, men det är stor skillnad på 40 och 60. I övrigt håller jag med dig i det mesta. Ts och andra med hennes åsikter verkar röra sig i miljöer där många har unga föräldrar. Men idag är det ju vanligt med första barnet efter 30, särskilt bland akademiker. I min bekantskapskrets är det snarare unga föräldrar (första barnet före 25) som är undantag.
  • Anonym (tvillingmamma)
    SvenOlsson skrev 2021-02-23 16:54:50 följande:
    Det är lätt att döma andra om en själv har sitt på det torra. Jag håller med att det är klokt att skaffa barn när man står på toppen både vad det gäller fertilitet och ork. Själv var jag 24 år när jag blev pappa första gången. Det var en helt medveten del av min livsplan att bli förälder tidigt i vuxenlivet, både för att den fysiskt tunga delen av föräldraskapet var lättare då och för att jag skulle ha många goda år kvar av livet efter de växt upp. Men mycket i den moderna kulturen strävar att få människor och speciellt kvinnor att agera i motsatt riktning. Lång utbildning, karriär, resor, skilsmässor vid första krisen osv och längs hela vägen röster som påstår hur jobbigt allt är med barn. Det har blivit lite bättre på senare tid men länge sattes barnlöshet som påstått krav för att kvinnor skulle uppnå full frihet och självförverkligande. Jag har full förståelse för att många kvinnor gjort på det sättet som media övetygat dem skulle göra dem lyckliga. Jag dömer dem inte för det... än mindre döma de som kämpar på med IVF och gör allt de kan för att bilda familj. Varje barn behövs, varje barn är ett mirakel och att gå genom alla umbäranden IVF medför gör de kvinnorna till hjältar i mina ögon. Jag tror alla vi som vill skapa nytt liv är på den ljusa planhalvan. De som känner missunnsamhet och förakt är på den andra halvan...

Vad är det för rappakalja? Alla vill inte ha barn, är det fel? Barn är mirakel ja, men bör vara önskade och välkomna. Och varför tror du att kvinnor är så himla annorlunda mot män? Vadå media? Vissa kvinnor vill göra karriär, andra inte. Vissa vill ha många barn, de flesta inte. Vad kvinnor vill varierar precis som för män, men vet du vad de flesta kvinnor INTE vill? Vara hemmafruar eller fastkedjade vid spisen utan andra möjligheter eller mål att föda unge efter unge.
  • Anonym (tvillingmamma)
    KKarate skrev 2021-02-23 23:03:11 följande:
    De flesta människor är dumma i huvudet. Hjärndöda helt enkelt. Jag har vid flertal tillfällen lyft upp denna fråga och själv precis som du TS blivit motarbetad för att man lyfter fram rå vetenskaplig fakta. Problemet är att människor istället för att lyssna och tänka, istället tror de redan vet något om saken, fast deras saker bygger på deras eget tyckande, som oftast beror på deras handlande. Det vill säga istället för att handla rättfärdigt efter vad som är bäst, gör man först handling och därefter anpassar man vad man tycker är rätt om handlingen till hur man handlat, dessutom med stor självgodhet. Summerar man det handlar det om ego och en brist på andlig utveckling som kommer korrigeras förr eller senare med mer eller mindre lidande. Detta är ofrånkomligt. Själv har jag forskat kring reproduktionsbiologi, genetik, och utfall. Det är obönhörligen så att generna blir sämre om främst mamman är äldre, även pappan men det gäller gubbar, så det är försumbart. HELT FÖRSUMBART i jämförelse oavsett vad aftonbladet skrivit och tutat i dessa småskallarna. Genetiska utfallet ses redan efter 25 men markant ökning sker efter cirka 33 års ålder. Detta är således ingen risk utan 100 %-igt förlopp - att generna och utfallet blir sämre för barnet. Risken tillkommer sedan att de försämrade generna uttrycks i form av högre risk för autism/trisomier/genetiska defekter som ehler danlos/marfangs/downs etc etc. Men jag skiter i vilket, vill folk inte lyssna får deras barn lida. Har helt slutat bry mig. Ego? Kanske. Man kan inte folk som inte vill bli räddade eller i detta fallet deras barn. Deras barns karma kommer sammanlänkas med deras, och allt mynnar ut i korrigering genom lidande.

Det stämmer att det finns en förhöjd risk, men de flesta som får barn efter 35 får ju friska barn? Menar du ändå att alla bör avstå? Och många som får barn yngre, får kanske sista barnet efter 35. Är det också fel menar du? Bör ingen skaffa barn efter 33 enligt dina studier, då är de hjärndöda? Jag tvivlar inte på din forskning, jag undrar hur du omsätter den i praktiken. Få förnekar att ålder spelar roll. Vad vi är oense om är i vilken ålder man bör avstå. Många är trots allt fertila till 40-årsåldern, män ännu längre. Bör de ändå avstå? Enbart för att de riskerar att ge barnen sämre arvsmassa?
  • Anonym (tvillingmamma)
    SvenOlsson skrev 2021-02-23 23:37:48 följande:
    Jag ser det som självklart att kultur, media och politik bidrar till att forma våra attityder och värderingar. Ett belysande exempel är amerikanska underhållningsfilmer. Hur många av de manliga huvudkaraktärerna är gifta och har barn? Det finns naturligtvis sådana filmer, men de hör till undantagen. Visst kan man undra om det är en långsiktig, medveten strategi för att bryta ner kärnfamiljsnormen. Jag hade kunnat utveckla mina tankar mycket mer än så. Men det här att åldern för förstföderskor stigit kraftigt under de senaste decennierna var bara menat som en bisats. Jag hade inte för avsikt att komma in på politiska frågor eller skapa konflikter.

Är du på riktigt? Du sitter alltså och funderar på om ogifta filmkaraktärer bryter ner kärnfamiljsnormen? Hur gammal är du?
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning