Mycket Tabubelagt ämne varning
Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 13:01:15 följande:
Ja det är just en slump. Sjukdomar och nedsatt ork kommer med åldern. Plus att man får kortare tid med sin familj ju längre man väntar. Ja om du tänker på hur levnadsstandarden såg ut k Sverige på den tiden - känns det skönt att veta att barn föddes fram tills morsan var 45 år, ärligt talat? Man var ju inte direkt som man är idag heller i motsvarande ålder.Förr fick många barn så länge de kunde bli gravida, dvs ibland till 45-50 års ålder. Självklart var det inte optimalt eftersom kvinnorna var mer slitna då och dog tidigare, särskilt efter många födslar. Men naturen är som den är. Rent biologiskt är det bättre att skaffa barn som ung, men efter 30 är absolut inte för gammalt, då skulle de flesta inte fortfarande vara fertila då. Idag är det dessutom annorlunda när vi lever längre och är friskare längre. De flesta 60-åringar har vuxna barn. De flesta 60-åringar är också pigga och står inte med ena foten i graven. Att man vill ha sina föräldrar i livet länge är inget argument för att skaffa barn i 20-årsåldern om man inte vill eller är redo för det. Väntar man ända till 40 får man dock vara beredd på att det kanske inte går, ens med IVF. Så långt har du rätt. Är det väldigt viktigt med barn bör man börja tidigare. Jag fick barn på naturlig väg, men hör väl till de morsor som är lite äldre. Även om många jag känner fick barn först efter 30. Jag träffade min man när jag var 33, blev gravid när jag var 35 och våra tvillingar föddes när jag var 36. Maken är tre år yngre. Alla träffar inte rätt i 25-årsåldern. Våra åttaåringar har ingen morfar, eftersom min pappa också var lite äldre och dog relativt tidigt, tyvärr. Däremot har de farmor och farfar och mormor i 70-årsåldern, alla pigga. Samt en gammelmormor som fyller 100 i år. Ganska pigg och frisk för sin ålder. Så nej, vi sörjer inte att vi inte var tio år yngre när vi fick våra barn. Vi har heller aldrig fått höra att vi är gamla föräldrar eller upplevs som gamla.