• Anonym (X)

Mycket Tabubelagt ämne varning

1) Ville inte. Mina tidigare partners var inga jag ville ha barn med.

2) Att vara med någon som känns rätt har varit betydligt viktigare för mig än någon mamma-längtan.

3) Jag är nog friskare än många yngre, ffa mer mogen och trygg i mig själv. Har bra jobb, bra lön, underbar partner.

4) Varför skulle det vara oetiskt? Brukar ta min egen pappa som exempel, han var nästan 60 när jag föddes. Världens bästa pappa! Skulle aldrig byta bort honom. Det enda oetiska är trångsynta människors fördomar. :)

5) Klart barn inte är en mänsklig rättighet, men reproduktion är ett allmänmänskligt behov. Att inte få barn/skaffa familj kan alltså vara något som gör att många (inte alla) upplever en tomhet. Alla barn som är önskade, planerade och välkomna har ju tur jämfört med de som bara tillkommer för att man är t ex spontan, ansvarlös, ung och råkar vara fertil. Det säger absolut ingenting om ens förmåga att vara förälder.

6) Jag är inte för adoption, läs gärna på t ex instagramkontot stulen_identitet för att utbilda dig själv.

Dessutom fallerar ju ditt argument om du nu tycker man är för gammal förälder som 40+, det borde rimligen gälla även adopterade barn, inte bara biologiska barn.

Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning