Mycket Tabubelagt ämne varning
TS, du som så många andra har svårt att se saker ur andras perspektiv, eftersom du själv har en annan upplevelse. Jag har inte gjort IVF men skaffat barn relativt sent, och här är mina anledningar;
1) varför skaffar ni inte barn tidigare?
Ville ha barn tidigt men träffade inte den rätta. Att skaffa barn med fel kille kändes inte bra.
Jag var 29 när första barnet föddes, och det tog mig flera är att bli gravid med ett missfall på vägen. När andra föddes var jag 38.
2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?
Nej, varför skulle rätt partner vara omöjlig att träffa? Att det kan ta tid förstår ju alla men rätt vad det är klickar det.
3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?
Hälsoriskerna för mamman menar du? Har aldrig haft en tanke då jag är frisk och sund själv och antagligen i bättre kondition än många som är 10 år yngre
4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?
Konstig fråga. Ett barn älskar sina föräldrar, föräldrarna älskar sitt barn. Vad tror du själv, att just du ska leva tills du är 80-90 och ditt barn få måååånga år med dig? Varför skulle det vara etiskt fel? Tror du att en äldre förälder är sämre? Förstår faktiskt inte din fråga.
5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?
Varför skulle det vara det? Ett barn är en gåva och det finaste man kan få. Mycket människor och så framförallt unga tar inte hand om dina barn.
6) Hur kan du skriva att ett barn inte är menat att bli?
Och hur tänker du själv TS? Att dina barn har en bättre mamma? Att du själv kommer vara frisk och inte drabbas av sjukdomar etc på vägen? Att alla som i dina ögon klassificeras som äldre är trötta, dåliga föräldrar som pga sin höga ålder får barnen att skämmas och må dåligt? Berätta nu hur du tänker.
Du kanske vill höra mina fördomar om såna som du också??