Inlägg från: Anonym (ED-mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ED-mamman)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Svarar bara rakt av:
    1) varför skaffar ni inte barn tidigare? Jag var inte gift innan och det fanns inte på kartan att åka till Danmark eller ha ett ons för att ev. få barn.
    2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år? Jag hittade min man när jag var 35. Det tar olika tid vet du och kan ha massor med orsaker.
    3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent? Det finns saker som är farligare som gravid än just hög ålder. Att vara rejält överviktig eller röka tex. Jag levde hälsosamt och ville ha barn. 
    4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet? Vad har etik med barnaskaffande att göra? Tror du på fullaste allvar att en person hellre inte skulle funnits alls än haft de föräldrar den har? För just den personen hade ju inte funnits alls om föräldrarna varit yngre.
    5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet? Nej, Däremot anses ofrivillig barnlöshet som en sjukdom och en sjukdom man har rätt att få behandling för. 
    6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli? Det är jättehårda regler för att få adoptera. Långt ifrån alla skulle bli godkända även om de ville. Alla vill inte heller. Och det skulle inte finnas barn till alla även om det hade varit möjligt. Och vadå "menat"? Varför var det då meningen att mamman som dödade sitt eget barn häromåret skulle få barn? Minns inte vad hon hette nu, hon 3-åringen som var familjehemsplacerad men soc.-idioterna tog hem igen.

Vi "skaffade" barn för att vi ville ha barn. Det är grundskälet till varför alla som får barn skaffat barn. Vi kostade inte samhället nånting. Vi har själva bekostat våra barn. Ca 400000. Värda varenda krona! Vi orkade för att vi var tvungna. Vi skulle ha barn. Punkt.

• Anonym (ED-mamman)
    Drottningen1970 skrev 2021-02-23 13:20:24 följande:
    Socialtjänsten kämpade för att lilla hjärtat skulle få vara kvar i familjehemmet men förvaltningsrätten gick på föräldrarnas linje och bestämde att flickan skulle hem igen...
    Jaså, så var det. Nån gjorde fel i alla fall. Poängen var ju att varför var det meningen att hennes mamma skulle få ett barn hon sen dödade, men vi som fick kämpa är det inte meningen för då hade vi lätt lyckats. Det är helt ologiskt. 
  • Anonym (ED-mamman)
    sextiotalist skrev 2021-02-23 16:49:49 följande:
    Livet är förbaskat orättvist ibland. Det finns de som är långt ifrån bra föräldrar, som föder barn på löpande barn, sedan finns det de som kan blir suveräna föräldrar som inte kan få egna barn. Livet är inte logiskt, så att fundera på det logiska kommer aldrig ge något resultat.
    Själv har jag en kompis som inte kan bära fram ett barn, så inte ens ED skulle vara aktuellt, det blev adoption
    Nä, precis. Det finns ingen logik, men jag har hört argumentet "om man inte blir spontant gravid är det inte meningen man ska ha barn" till leda!  Mest här jag läst det, men även en av mina gamla vänner har sagt så. Och det är ju lätt säga så när man själv fått 2 barn spontant efter 40. Hon skulle krevera om jag berättade att mina barn kom till via ED! Troligen fler än hon i bekantskapen.

Så roligt att din vän fick adoptera och på så vis ändå fick bli mamma. Glad
  • Anonym (ED-mamman)

Vissa argument mot att få barn som äldre återkommer år efter år efter år och jag envisas med att svara samma sak.
    "Man dör ifrån sina barn". Nej, mest troligt inte eftersom kvinnor blir i snitt 83 år. Även om man skulle få barn vid 45 är då "barnet" drygt 40 själv. Man kan dessutom dö ung. Gjorde min mormor vid 36 års ålder och efterlämnade 6 barn. Man kan även bli 100 år gammal. Man vet faktiskt inte. 
    "Man kommer inte orka". Seriöst alltså? De flesta jobbar till drygt 60. Vissa ännu längre. Vid dryga 40 är de flesta friska och krya.
    "Man får inte uppleva ens egna barnbarn". Det har man aldrig några garantier för att man kommer få. Man kanske inte ens får barnbarn öht.
    "Ens egna föräldrar kommer inte orka vara barnvakt". Nä, det är möjligt, men är det det de är till för? Man tar hand om sina egna barn eller fixar annan barnvakt.
    Och den värsta som ingen egentligen kan förklara: "Det blir synd om barnen". Jaså? Enbart pga mammans ålder? (eller pappans)  Vari består felet som gör att det automatiskt blir synd om barnen? 

Ja, jag är lite less faktiskt. Man "skaffar" barn i den ålder man vill ha barn. Kanske inte superlämpligt om man är 14 eller som i Indien över 60, men likafullt måste det vara upp till var och en.

Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning