Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 14:24:39 följande:
Jag ber om ursäkt till äldre mammor.
Hur ska jag kunna ha haft insikt om detta från början menar du? Jag frågar ju för att jag saknar insikt i frågan och stöter på den ofta i olika forum och i tidningar så undrar. Jaa hör väldigt ofta att man vill satsa på sig själv bara tänka på sig själv göra det och det och det först och sen göra det och sen kanske skaffa barn vid 35-40 det hör jag väldigt ofta ja. Från båda könen. Det får det för mig att låta nonchalant och som om barn är en rättighet och att man kan kontrollera detta precis som man kan kontrollera husköp, bilköp, utbildningar osv osv. Många män och kvinnor är sjukt omogna och bara super och håller på bete sig som barn tills de är 40 typ och då blir förvånade att det inte går. Är fuullt medveten om att det oftast inte går till så ifråga om ivf utan är en lång process över flera år. Men mer i ämnet kan inte jag , saknar erfarenhet , har aldrig pratat med någon som genomför ivf mer än på forum.
Jag skulle säga att de flesta som skaffar barn runt 40 är mycket mogna och medvetna om att det kan ta tid. Det är självklart ingen rättighet att ha barn, varken för dig eller för mig - oavsett ålder. Känner ingen som har supit och betett sig som ett barn när de var 40 år. Det brukar vara ungdomen förbehållet. Jag känner inte heller någon som har genomgått ivf. Jag och de andra jag känner som fick barn kring 40 fick barn på naturlig väg utan problem. Själv blev jag gravid på första försöket.
Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 14:46:56 följande:
Aa sant men visst är det ändå så att många går o filar på med samma partner år efter år men aldrig kommer till skott trots att de faktiskt vill ha barn? Det är såklart deras ensak... min kusins tjej ville ha barn i 20 år. Han vägrade tills de blev 40. Det gick inte. Mannen kände sig inte redo. Ville satsa på sig själv.
En bisak, men jag rekommenderar inte någon kvinna att vänta på en man i 20 år. Det är att kasta bort sitt liv.