Mycket Tabubelagt ämne varning
Jag fick två barn när jag var i 20-årsåldern och nu är jag 45 år. Jag har träffat en betydligt yngre man som inte har barn sedan tidigare och vi vill väldigt gärna ha ett gemensamt barn. Tyvärr är jag så gammal att det är praktiskt taget omöjligt att bli gravid på naturlig väg och vi planerar därför att genomgå äggdonation. Vi skulle helst av allt vilja använda mina egna ägg eftersom vi förstås vill blanda mina egna gener med hans, men om det inte går är donerade ägg det näst bästa alternativet.
Det kanske kan anses egoistiskt men man skaffar väl alla sina barn av egoistiska skäl oavsett om man är 20 eller 50? Jag är fullt frisk och kommer inte att ha några problem att orka med att ha småbarn och jag räknar inte med att dö på många år än. Och min man är ung, han kommer att finnas även om jag går bort tidigare.
Jag skulle nog på många sätt vara en bättre och mer närvarande mamma nu när jag är lite äldre, lugnare och mer stabil. Om/när vi får barn kommer jag att betrakta barnet som ett verkligt mirakel och ägna all min tid och energi åt vår lilla familj. Jag har gjort allt annat jag velat i livet och blir jag mamma nu kommer jag att gå upp i rollen till 110%.
Jag var absolut inte någon dålig mamma till mina barn som jag fick när jag var i 20-årsåldern men mitt fokus var splittrat, i den åldern var det så mycket som hände. Jag ville förverkliga mig själv; studera, jobba, göra karriär, ägna mig åt tidskrävande intressen, umgås med vänner, festa, resa osv. Jag fick mitt första barn när jag var bara 20 år och jag hade så mycket att göra och uppleva, mitt liv hade ju knappt börjat och jag måste ärligt erkänna att mitt barn nog tyvärr inte alltid var mitt prio nr. 1 utan fick hänga på i mina svängar rätt mycket. Jag ser absolut fördelar med att få barn både tidigt och sent. Biologiskt är vi skapta för att få barn tidigt men det krockar lite med vår moderna livsstil och alla förväntningar och krav. Då hade knappt ro att sitta i timtal på lekplatsen och baka sandkakor, idag kan jag inte tänka mig något annat jag hellre skulle vilja göra. Att få ett barn nu skulle vara min största lycka i livet. Jag ser också fram emot att bli mormor och hoppas att det också kommer att hända snart, jag längtar så efter en liten, eller flera, att älska.