• Anonym (U)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 14:34:41 följande:

Men det är ju precis det jag säger !! Det är en jäkla skillnad på 25 och 45! Ja det har jag inte förringat heller. Jag kan lägga mig platt som en dörrmatta om du vill men jag måste väl på ett respektfullt sätt få fråga?

Som tidigare påpekats x flera. Du frågade inte respektfullt.
  • Anonym (U)
    Anonym (Syrenflickan) skrev 2021-02-24 16:19:22 följande:

Jag tillhör inte målgruppen som TS efterfrågar, så jag kan inte besvara frågorna, men håller i stort med om resonemanget. Det behövs mer upplysning i samhället om riskerna med att få barn sent samt om hur fertiliteten sjunker med åren. Ålder vid barnaskaffande har blivit en nästan lika känslig fråga som t.ex. övervikt i dagens samhälle, vilket är lite märkligt, eftersom det faktiskt bara handlar om biologi.

Jag tycker personligen inte att samhället ska bekosta IVF alls, då det finns sterila exemplar inom alla djurarter och det är så av en anledning, men om man nu ska göra det så absolut inte till personer äldre än 35 år. Har man inte tagit tag i att försöka skaffa barn på de cirka 15 år man då i regel haft på sig, så kan man bekosta sin IVF själv, enligt mig.

Nja, tror att de flesta är ganska informerade om riskerna och om sjunkande infertilitet. (Som inte heller procentuellt är så stora som du vill göra gällande, vilket förklarats ypperligt tidigare i tråden.)   

Är lite tveksam o eftersom jag inte hittat nyare, men det finns beräkningar på att IVF i sig inte innebär en större kostnad för samhället på längre sikt.
    https://www.forskning.se/2008/11/17/provrorsbarn-en-vinstaffar-for-staten/

Är dock inte övertygad om att det ändrat sig så mycket.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning