• Anonym (1.)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Jag hör inte till den målgrupp du söker, men som 35-åring som försöker få sitt första barn kan jag ge min synpunkt som jag är säker på att många som är lite äldre än mig och går igenom ivf delar. 

Det är ett svar på din första fråga. Jag träffade min man som 30+are. Innan dess hade jag ett förhållande när jag var ca 22-23 nånting. Mellan där, träffade jag inte en enda normal jävel. Och tur var det. Jag skaffar hellre barn som lite "äldre" med min själsfrände än som 23-åring med nån imbecill mansbebis som jag sen som varannan vecka-förälder tvingats ha att göra med tills barnen vuxit upp. Jag är vuxen nu, det var jag inte som 23-åring. 

• Anonym (1.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 12:06:01 följande:
    Okej nej jag förstår. Tack för svar. Men om dina väntan inneburit att du inte kan bli gravid på naturlig väg, känner du att det var värt väntan? Mm förstår man blir mognare med åren gällande förhållanden inte minst. Och man vill inte skaffa barn med en idiot. 35 är ju inget onormalt heller
    Ja, det känner jag hade varit värt. För dom män jag träffade då var omogna/rädda/hade andra problem. Det hade nog inte blivit bra. Jag hoppas ju det ska gå bra för oss, trots några missfall vi haft, och jag hoppas ju förstås inte det har med min ålder att göra. Som du säger, 35 är ju inte en konstig ålder att skaffa barn i. 

Men oavsett så tycker jag att vill man väldigt gärna ha barn, så ska man ha all rätt att få försöka genom ivf/äggdonation. Vi lever i ett så jävla hårt och effektivt samhälle, vi borde ta vara på mjuka värderingar mer än effektivitet/göra som alla andra/du ska jobba heltid/du ska producera/du ska ha alla dina barn+drömjobb+drömvilla vid 25 års ålder. Typ. 

Vissa av oss jobbar långsammare. Alla behövs. 
  • Anonym (1.)
    Anonym (annie) skrev 2021-02-23 12:39:49 följande:

Och till det kommer alla dessa män som "inte är redo för barn" och vill vänta så länge som möjligt så de kan gå bartenderskola på mallorca

Haha åååh, fnissade åt detta. Skrattande
  • Anonym (1.)

Jag tror det som blev fel, ts, även om du menade väl och faktiskt genuint undrade, var hur du först ställde frågan varför man inte skaffat barn tidigare (vilket ju i sig är en okej fråga) för att i slutet dra till med att du själv nu har 4 barn, hög utbildning, statusprylar osv och bara är 30. 

Det är svårt att tolka allt det ihop som en respektfull undran, helt ärligt lät det lite som smygskryt. 

Jag ville bara förklara, vad jag tror var det som blev fel. En annan trådstart hade gett ett helt annat klimat i diskussionen. 

• Anonym (1.)

Av bara vanlig nyfikenhet så undrar jag ändå vad det är för utbildning du har (ungefär) och hur du hann det medan du skaffade dina barn? 

• Anonym (1.)
    Anonym (Sara) skrev 2021-02-25 21:48:20 följande:

Jag jag blir sjukt provocerad av ditt inlägg och du verkar inte ha förståelse för att yttre faktorer kan påverka. Jag är 32 och har 6 missfall i rad bakom mig. Om jag någonsin skulle få barn skulle jag bli glad. Även om jag är 40. Det är inte så lätt för alla. Du verkar sakna känslor för det

Kan inte annat än hålla med. Jag träffade rätt man sent, inom 5 månader från att vi började försöka så hann jag få 2 missfall.

Det skär nästan i hjärtat när folk som ts säger såna här saker. Som att det är mitt eget fel att jag fått missfall, pga att jag inte träffade någon jag ville ha barn med på dom nästan 10 år jag var singel.
  • Anonym (1.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 15:24:34 följande:
    Nej det är inte ditt fel eller någonting du kan påverka.
    Fast jo, indirekt säger du ju att hade jag skaffat barn med random loser vid 20-25 så hade jag inte varit (enligt dig) gammal och med risk för "missbildningar och svåra förlossningar" (jag skulle iofs inte ens genomgå en vag. förlossning om jag så var 20 och elitidrottare, så där har vi ännu en kostnad för samhället, mitt kommande kejsarsnitt, men det kanske är okej om jag slipper bekosta samhället med ivf Flört).
  • Anonym (1.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-28 05:57:38 följande:

Nej en bra ålder absolut. Varför med en random loser?

Fast nu förstår jag inte ens vad du svarar på. Vad av det är en bra ålder i mitt inlägg (nr 396)?

Därför att mellan 25-32 träffade jag bara såna. Det fanns inte en normal man, jag var inte singel jättelänge för att det var så kul. Så för mig fanns inget alternativ än att vänta för jag ville inte ha barn med nån av dom instabila män jag träffade då.

Vad är det som är svårt att förstå, folk skriver ju om och om igen att dom INTE TRÄFFAT nån att skaffa barn med, därför gick åren.
  • Anonym (1.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 13:57:34 följande:
    Nej men som sagt. Efter 50 år ökar risken för funktionsnedsättningar. Det är tyvärr inte rättvist mellan könen i denna fråga just gällande den biten.
    Var har du hittat det? 

"a study in Nature found that rates of autism and schizophrenia rise sharply in the babies of older dads, with the risk doubling for every 16.5 years of paternal age. Another study, also in Nature, found something similar for autism, beginning when a man is just 35 - the same ostensible trouble-age as for moms."

• Anonym (1.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 18:30:28 följande:
    Man drar inte slutsatser och utformar inte riktlinjer utifrån resultatet av enbart en studie. Precis kan man se i flera studier att det börjar då för att sedan öka. Vad tycker du, ska man avråda alla att skaffa barn efter 35?
    Det är EN studie av många. Skulle jag leta upp 150 stycken och länka här menar du? 

Haha, nej, det är ju DIN åsikt! xD 
  • Anonym (1.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 19:13:21 följande:
    Det är så sorgligt att en så stor grupp människor i samhället är så lurade. Nej men fler än en gärna.

Lurade? Vad pratar du nu om? 

• Anonym (1.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-03-01 19:54:43 följande:
    Gamla föräldrar försöker pådyvla andra att det är riskfritt och helt försvarbart att vänta länge. De tror på det så starkt själva. Befolkningen i landet blir äldre och äldre och andelen äldre och yngre matchar inte, medelåldern blir äldre, risken för massa saker ökar med familjebildande och stigande ålder. Men nej man ska tuta i andra att prioritera dig dig dig och alla som är pålästa i ämnet ljuger. Till och med två civilingenjörer vet bättre än forskare inom ämnet. Det är lite som när hotar forskare inom corona och går till personangrepp och letar upp dem på deras hemadressen. Allt för att det inte passar in i de opålästas kanbästvetbäst-attityd. Många är mycket trötta på att behöva förhålla sig till dessa ekonomiskt.
    Du får ursäkta mig, men du börjar upplevas som väldigt irrationell och ombytlig av flera nu här i tråden.Det går inte att bemöta dina resonemang för du ändrar dig hit och dit hela tiden.

Ingen här har sagt att det inte finns några risker för 35-plussare, det enda vi försöker göra är att förklara för dig varför vissa inte har något val än att börja då, eftersom dom inte träffat någon tidigare (som jag). 

Jag förstår inte längre varför du startade tråden. Var det för att alla vi "äldre" skulle svara, ja du har rätt, vi lägger ner försöken att få ett barn här och nu. 

Det börjar kännas lika hopplöst som när man diskuterar med en incel-man. 
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning