• Drottningen1970

Mycket Tabubelagt ämne varning

Blablabla....

Men hursomhelst. Adoptivbarn är inget man bara hämtar hem istället för ett biologiskt barn för det första...

Jag skaffade barn vid 38. Varför? För att jag inte ville ha barn tidigare helt enkelt.

Finns det nackdelar med att skaffa barn sent? Ja det finns det väl. Å andra sidan hade nackdelarna med att skaffa barn i yngre år när jag inte ens ville ha barn, vida överstiga nackdelarna med att få barn vid 38.

Nu har jag inte varit i behov av IVF eller så och har svårt att se att jag skulle genomgått detta om det inte funkade naturligt eftersom min barnlängtan aldrig varit en så stark kraft.

Men om det nu är en så stark drift och längtan hos många att de är beredda att genomgå denna tuffa behandling för att få sitt barn är det inget du behöver bry dig så mycket om. De barn som blir till på det viset har nog betydligt bättre förutsättningar för att få ett toppenliv än Hoppsanbarn som blev till av en slump hos en 22 åring.

Vad det gäller samhällskostnaden så är varje fött barn en investering som är värt betydligt mer än de skattepengar som IVF kostat.

Sköt dig själv...

• Drottningen1970
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 12:15:05 följande:

Men herregud vad arg du verkar. Hur kan du dra den slutsatsen gällande hoppsanbarn från unga mammor kontra äldre mammor? Alla barn som föds bland inga är ju inte heller oplanerade, det är precis det jag menar. Finns ju ingen magisk åldergräns där alla problem eller mindre bra sidor hos en människa försvinner utan har man problem har man ju ofta dem hela livet.

Ivf kostar samhället mycket pengar och även de komplikationer som ofta tillstöter med stigande ålder. Så det är en angelägenhet för alla. Dessutom finns ingenting som säger att de barnen är en investering det beror på rent krasst hur barnet utvecklar sig ju? Står för alla barns lika värde.

Varför är inte en adoption något man kan göra istället för att gång efter annan försöka få till en graviditet som inte lyckas? Vissa är ju till och med beredda att ta till äggdonation. Varför inte då adoptera istället? Mycket kortare process, ett redan befintligt barn får möjlighet till trygghet och till mycket lägre kostnad.

Du har verkligen ingen aning om hur svårt det är att få adoptera och hur enormt lång tid det tar uppenbarligen...ansöker du om adoption när du är 36 kan du mycket väl ha hunnit bli för gammal för att längre få adoptera när processen är klar.

Jag är inte arg men stör mig sjukt mycket på folk som på helt obefogade och okunniga grunder sitter och sprider icke verklighetsförankrade osanningar och tycker att de är duktiga trots att de bara är korkade..
  • Drottningen1970
    Anonym (ED-mamman) skrev 2021-02-23 13:17:46 följande:

Svarar bara rakt av:

1) varför skaffar ni inte barn tidigare? Jag var inte gift innan och det fanns inte på kartan att åka till Danmark eller ha ett ons för att ev. få barn.

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år? Jag hittade min man när jag var 35. Det tar olika tid vet du och kan ha massor med orsaker.

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent? Det finns saker som är farligare som gravid än just hög ålder. Att vara rejält överviktig eller röka tex. Jag levde hälsosamt och ville ha barn. 

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet? Vad har etik med barnaskaffande att göra? Tror du på fullaste allvar att en person hellre inte skulle funnits alls än haft de föräldrar den har? För just den personen hade ju inte funnits alls om föräldrarna varit yngre.

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet? Nej, Däremot anses ofrivillig barnlöshet som en sjukdom och en sjukdom man har rätt att få behandling för. 

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli? Det är jättehårda regler för att få adoptera. Långt ifrån alla skulle bli godkända även om de ville. Alla vill inte heller. Och det skulle inte finnas barn till alla även om det hade varit möjligt. Och vadå "menat"? Varför var det då meningen att mamman som dödade sitt eget barn häromåret skulle få barn? Minns inte vad hon hette nu, hon 3-åringen som var familjehemsplacerad men soc.-idioterna tog hem igen.

Vi "skaffade" barn för att vi ville ha barn. Det är grundskälet till varför alla som får barn skaffat barn. Vi kostade inte samhället nånting. Vi har själva bekostat våra barn. Ca 400000. Värda varenda krona! Vi orkade för att vi var tvungna. Vi skulle ha barn. Punkt.

Socialtjänsten kämpade för att lilla hjärtat skulle få vara kvar i familjehemmet men förvaltningsrätten gick på föräldrarnas linje och bestämde att flickan skulle hem igen...
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning