Trotsig 2.5 åring
Det beror ju lite på om det är vanlig tvåårstrots (jag tänker göra tvärtom som du vill oavsett), om barnet inte trivs på förskolan, eller om det tex inte gillar bylsiga kläder...
I den åldern virade jag in sonen i en filt och förflyttade honom till förskolan på så sätt. Det var ingen idé att försöka få på ytterkläder på morgonen. Lite senare insåg jag att han hatade att bli varm, och när man klär på sig inomhus blir man snabbt jättevarm, så då började vi klä på oss halvvägs ut genom dörren vilket funkade bättre. Ibland gick vi ut först så att han kände hur kallt det var och klädde på oss sen.
Men det kan ju också vara själva grejen att gå hemifrån, det kan mycket väl vara tidspressen. Alla mina barn har varit känsliga för att "skynda sig", så jag har fått ta en extra halvtimme på mornarna bara för att kunna ta det lugnt. Som vuxen är man van vid att "nu går vi" betyder att man är utanför dörren fem minuter senare, allting tar längre tid med barn.
En annan grej jag använde när minsta var liten och vi åkte bil till förskolan var att han i bilen fick titta på tecknat på en platta. Då blev det fart ut till bilen....fast väldigt viktigt att tajma när man kom fram att avsnittet tog slut samtidigt.