Inlägg från: Anonym (Ronja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ronja)

Hur länge är det normalt att all kommunikation om ”barnen” förs mellan föräldrarna?

Räkan77 skrev 2021-02-17 13:01:02 följande:

Fast det måste ju vara något fel på barnet som inte har lagt av med detta beteende som 20 åring. Klarar hen av studier/arbete och ett vanligt liv utöver detta?

Studerar men har aldrig velat jobba. Aldrig sökt sommarjobb knappt, till lokala Ica en gång men annars inte.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Ullis) skrev 2021-02-17 15:25:57 följande:

Det låter som att det vuxna barnet skulle må bra av att få någon sorts samhällsstöd istället. Gruppboende eller eget boende med boendestödjare tex. Även om en person har någon form av begåvningshandikapp eller psykisk sjukdom finns ofta ett behov att bli vuxen i förhållande till föräldrarna.

Har jobbat på ett gruppboende o föräldrar till barn med ett handikapp kämpar för sina barns utveckling o att dom ska bli så självständiga det bara går.

Sen ser jag min man o hans ex som har ett friskt barn som gör det totalt motsatta.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Eva) skrev 2021-02-17 16:11:53 följande:

Åh herre... min son som är 21 studerar på distans och lever på bidragsdelen från CSN, för att jag har sagt att jag inte behöver betalt för mat och husrum så länge han har så liten inkomst.

Dock kräver jag att han hjälper till hemma, som den vuxna medboende han är.  Det är en självklarhet, varför ska de andra vuxna göra allt och en slippa?

För att denne är så skör och måste få koncentrera sig på studier enbart. Tröttsamt alltihop.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Eva) skrev 2021-02-17 17:57:06 följande:

Jag hade nog övervägt att lämna alltihop, jag skulle få dåndimpen varje dag på "X".

Minst.

Har fått det. Nu är min man rätt sur på mig för den här tråden men det kan han gott vara. Vem står ut med det här?

Är också väldigt trött på att känna att jag och vårt gemensamma barn ska flytta på sig. Tycker X kan dra och vill min man flytta med så får han göra det.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-02-17 17:58:44 följande:

Skulle aldrig acceptera detta totala curlande från mannens sida! Skilsmässa var ordet!

Det kommer det bli om inget extremt händer.

X får dra, min man får hitta nåt gemensamt till dem om han vill men här vill jag inte längre ha X.

X har ett annat boende också, mitt barn har bara det här så det är inte vi som flyttar.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Märkligt) skrev 2021-02-17 19:13:17 följande:

Låter väldigt märkligt. Rent spontant så känner jag att det vuxna barnet själv borde komma ihåg att packa med sina byxor etc. för ganska länge sedan och absolut senast innan han började gymnasiet. Det låter som detta vuxna barnet behöver att mamma släpper taget och låter honom

växa genom att ta eget ansvar, söka jobb eller plugga samt söka egen bostad och allt som det innebär. De där kuddarna under armarna är inte alls bra för honom.

Det är inte bra för nån att behandlas som ett vandrande kristallglas men jag kan ändå klandra X också för mycket. X vill vara liten o behandlas som ett barn, de flesta i samma ålder frigör sig.
  • Anonym (Ronja)
    sextiotalist skrev 2021-02-18 09:11:23 följande:

Nej, det är inte normalt. Men det förekommer absolut. Sambon var tvungen att vara övertydlig när hans äldsta mamma ville planera sommaren för dessa unga vuxna. Dessutom inte bodde hemma längre.

Han diskuterar gemensamma sommarplaner med sin vuxna barn själv, utan inblandning av henne.

Det är det jag har krävt av min man. Sluta upp med den onödiga kontakten med henne.

Vill hon hålla på så får hon göra det själv med X.

Jag har inte tålamod eller tid med att både jobba heltid, ta hand om barn plus allt annat medans han ska leka småbarnsförälder med en vuxen.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Frida) skrev 2021-02-18 09:43:38 följande:

Det låter som om dottern läser både läkarprogrammet och jurist samtidigt, men något säger mig att så inte är fallet...

Mina barn (18 & 20) klarar heltidsstudier, extrajobb, träning, fritidsaktiviteter, kompisar mm helt utan mig hjälp. De kommunicerar/planerar själva med sin pappa. Det enda jag hjälper dem med är att jag handlar det mesta av maten och lagar middag ganska ofta, så det finns nästan alltid rester/matlådor att värma.

Det är bara dåliga ursäkter alltihop angående X.

Sen spelar det ingen roll hur mycket hen pluggar för hur ska X ta sig ut i arbetslivet? Mamma kommer antagligen vara med på arbetsintervjuer och är nån dum mot X så ringer mamma o skäller ut kollegan o sen ska det vara krismöte hemma.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-02-18 09:48:37 följande:

Ja det är ju väldigt märkligt med hela situationen... Precis som de andra tänkte jag först också på ett barn i låg/mellanstadiet. Om mamman håller på så får hon göra det, men pappan sätter ju aldrig ner foten och då måste nån annan göra det. Nu blir det ju du då, eftersom det är du och er nya familj som drabbas.

Du får tänka igenom situationen ordentligt och ta ett samtal med mannen någon kväll eller dag framöver, kanske redan nu i helgen.

Har sagt till min man att för vårt barns skull så kan inte X bo kvar här. Jag orkar inte längre o den här tråden har jag skapat många år efter alla försök för att få till det.

Sen får min man flytta ut också om han vill det, han får lite göra som han vill o välja hur han vill ha det.

Människor förändras aldrig, inte min man, hans ex eller X själv.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-02-18 10:12:25 följande:

Bra, då vet han läget då alltså? Förstår han att du menar allvar verkligen? Hur länge sen hade ni den diskussionen? Ge honom en tidsgräns när X ska vara ute. Som du säger har hen ju ett annat hem att gå till så det är inte som att hen måste stå i bostadskö eller liknande. Det här är en förändring som ska kunna hända från en vecka till en annan, faktiskt. Möbler etc kan ni ta lite eftersom. Ungen ska ut.

Ja exakt! Tänker inte sitta o säga att jag flyttar på mig o visste att han hade barn sen innan. X är inget barn o jag kommer vara den första i det här hushållet som tänker behandla hen som vuxen.

Sen så har jag kommit så långt att jag äntligen har tagit av mig den där dåliga samvetemanteln där man är rädd att klassas som den elaka styvhäxan. Det får var o en tycka men jag bryr mig liksom inte längre o det är så skönt.
  • Anonym (Ronja)
    Fiona M skrev 2021-02-18 10:20:21 följande:

Vad är din mans version av det hela då?

Vore intressant om han lyckades sätta ord på det och förklara vad som inte stämmer i din beskrivning.

Han läser tråden så han får gärna gå in själv o sätta ord på sina egna tankar.

Vad jag känner är att han vill väl o han tycker att det är för mycket med allt. Han älskar mig o sina barn. Exet är skitjobbig o han älskar givetvis X mest av allt o han försöker få till det.

Men när han ställer krav på X så kontaktar X sin mamma o så krigar hon mot min man. Han blir låg o så tappar han allt o försöker göra X tillfreds igen o gör allt hen säger.

Så här har det varit nu under många år, i tonåren kunde man se mycket mellan fingrarna men att fortsätta med känslomässig utpressning långt upp i åren mot en förälder är inte schysst.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-02-18 10:21:32 följande:

Så skönt att du tagit av dig styvmorsmanteln ;) Du har rätt att trivas med ditt liv också, och ni hade kunnat leva i harmoni, om de andra tre inte hade haft en så dysfunktionell relation.

Fy fan vad tung den manteln har varit att bära. Kan inte bry mig längre, mitt barn måste få en lycklig mamma o det är huvudsaken.
  • Anonym (Ronja)
    Fiona M skrev 2021-02-18 10:29:55 följande:

Förstår han att han inte hjälper utan faktiskt stjälper X?

Det hör till föräldraskapet att rusta sitt barn att möta vuxenlivet. Att försöka undanröja alla hinder för en vuxen är ett misslyckande som förälder.

Det är ett misslyckande från honom. Han skulle väga upp mammans tokigheter istället för att bara spela med så hade det inte sett ut så här.

Istället har han hjälpt till med att förstöra X. X kommer aldrig vilja flytta hemifrån nu o X kommer hela livet vara helt beroende av mamma eller pappa.
  • Anonym (Ronja)
    Räkan77 skrev 2021-02-18 10:41:31 följande:

TS, om du har fått nog så har du ju fått nog. Men kan ett alternativ till att ställa ultimatum om att X ovillkorligen ska ut vara att X kan bo kvar under förutsättning att både X och X pappa tar utomstående hjälp. Eftersom du har ett barn tillsammans med pappan så har du och ditt barn allt att vinna på att deras relation blir så bra som möjligt.

Jag har verkligen försökt under så lång tid men nu går det inte längre. Mitt barn är sex år gammalt o är fortfarande liten men så stor att hen känner av alla lustigheter.

Frågar ofta mig varför pappa alltid är med X och inte med hen. Tittar på sitt äldre syskon när denne höjer rösten o skapar drama om maten inte serveras eller om nåt normalt gått emot.

Mitt barn börjar ställa frågor o vill inte att hen tar efter beteendet.

Så mitt svar är nej, jag kan inte ha X boendes under samma tak längre av just den orsaken. Att komma o hälsa på eller umgås är en sak men vårt barn börjar påverkas av allt det här.
Svar på tråden Hur länge är det normalt att all kommunikation om ”barnen” förs mellan föräldrarna?