• Emmissss

Vi som planerar syskon 2022

Hej! Vi har en dotter på 13 månader och jag börjar gå i tankar för barn nr 2. Många av mina vänner är redan gravida "igen"

Vet inte hur man ska tänka? Tog nästan ett år för oss att plussa. Vår dotter är född januari 2020.

Är det någon mer här som planerar syskon?

• Svar på tråden Vi som planerar syskon 2022
  • Anonym (Försökmednr2)
    Ik96 skrev 2021-04-29 20:00:06 följande:

Hej alla! 

Ett tag sedan jag skrev något men läser allt som skrivs och stort stort grattis till er som redan plussat! :D <3 

Känner att jag behöver skriva av mig lite nu. För att dra det kortfattat har vi en dotter på 3 år som blev till direkt och nu när vi gärna skulle vilja ha syskon så är det inte lika lätt längre. Jag har nu blivit diagnostiserad med pcos och har inte haft mens sedan i januari och har ingen aning om när jag har ägglossning. Vi har förstått att det kan ta lite tid att bli gravida denna gången och jag har fått letrozol utskrivet som jag ska börja ta under mensen för att få ägglossning sen. Jag har lagt om kosten lite och äter kosttillskott för att optimera chanserna. Vi har börjat försöka nu i april och har haft sex några gånger. Ingen graviditet, ägglossning eller mens i sikte. Känner mig mer ledsen, nojig och orolig att jag inte haft mens på flera månader och jag har ingen aning när chanserna är som bäst för att bli gravid. Försöker inte att tänka på det för mycket men det är svårt. Har ni något tips på vad jag kan göra eller tänka? Funderar på om jag ska testa äl-stickor varje dag i en månad för att se om jag ens har ägglossning. 

Förstår att du är orolig när mensen varit borta en längre tid och du är ovetandes om när era chanser är som bäst. Låter som du försöker göra allt du kan! Jag har inte haft min mens på ett par månader heller men av andra skäl. Födde min son i september fick en mens i dec sen inget mer. Kan inte säga att jag förstår din situation då den är helt annan än min. Men jag kan förstå oroligheter och ovissheten när man inte vet. Jag provade med äl test en hel månad och blev tyvärr inte klok på det heller. Det var nästan så jag blev mer stressad av det. Jag tror det är väldigt individuellt vad man tkr om det. Har du funderat något på det själv hur det skulle vara?

Jag håller tummarna för dig att mensen dyker upp snart eller det efterlängtade plusset!
  • Anonym (Försökmednr2)
    Hadt skrev 2021-04-29 22:24:53 följande:

Ja den 19-20/4 någonstans där fick jag positivt ÄL. Och då blir BIM 5/5.

Men igår då 28/4 fick jag positivt igen på annat test så då blir BIM 14/5 enligt min app.

Så får se nu till den 5e, kommer ingen mens och negativa test så hoppas jag på den 14e. Så är lite väntan som gäller nu! Tror absolut det kan vara som du säger att kroppen försökt ägglossa och nu försökt igen, hoppas det! Men är rädd att kroppen bara är knepig och inget alls är igång.. Vi får väl se, bara så jobbigt att vänta och vara i limbo!!

Ge inte upp hoppet ännu! Jag har en vän som alltid får en liten blödning vid ägglossning. Är tydligen inte så ovanligt att man kan blöda när ägget släpper så kan ju vara det? Jag håller tummarna för det!

Annars om det är mens så är det kanske skönt att veta att den iallafall är igång. Men förstår att det är jobbigt om ni nu bestämt er för att avvakta till hösten. Men jag håller tummarna för ÄL blödning!!

Okej, då är jag med! Spännande men också jobbig väntan såklart. Jaa, limbo är det värsta som finns.

Åh, då får jag verkligen hoppas på det! Men annars som du säger är det mens så är det iallafall igång. Tack! Vi har spännande dagar framför oss!
  • Ik96
    Anonym (Försökmednr2) skrev 2021-04-30 00:39:09 följande:

Förstår att du är orolig när mensen varit borta en längre tid och du är ovetandes om när era chanser är som bäst. Låter som du försöker göra allt du kan! Jag har inte haft min mens på ett par månader heller men av andra skäl. Födde min son i september fick en mens i dec sen inget mer. Kan inte säga att jag förstår din situation då den är helt annan än min. Men jag kan förstå oroligheter och ovissheten när man inte vet. Jag provade med äl test en hel månad och blev tyvärr inte klok på det heller. Det var nästan så jag blev mer stressad av det. Jag tror det är väldigt individuellt vad man tkr om det. Har du funderat något på det själv hur det skulle vara?

Jag håller tummarna för dig att mensen dyker upp snart eller det efterlängtade plusset!

Tack för ditt stöd! Som du säger så upplever jag också att jag försöker göra en del själv så att använda äl-stickor under en längre tid är det jag kommer på som är kvar typ. Att känna stress är väl det jag också känner lite oro kring men jag överväger det ändå för att förhoppningsvis se någon ökning iallafall :)
  • Hadt
    Anonym (Försökmednr2) skrev 2021-04-30 00:43:46 följande:

Okej, då är jag med! Spännande men också jobbig väntan såklart. Jaa, limbo är det värsta som finns.

Åh, då får jag verkligen hoppas på det! Men annars som du säger är det mens så är det iallafall igång. Tack! Vi har spännande dagar framför oss!

Verkligen! Vi får hålla varandra uppdaterade och så håller vi tummar och tår <3
  • Hadt

Lägger in mig på två ställen eftersom jag fått positivt utslag på ÄL test vid två olika tillfällen. Så får vi se.

2/4 EmmalinneaS - 29 år (första försöket) ett barn PLUSSAT - Bf 10/12-2021

18/4 anonym(försöktillsyskon) - 30 år (tredje försöket) ett barn PLUSSAT - Bf 29/12-2021

25/4 Sopkvasten -33 år (andra försöket, 1 mf) två barn PLUSSAT - Bf 2/1-2022

28/4 LinaJ87 - 34 år (första riktiga försöket) ett barn PLUSSAT - Bf 6/1 -2022

2/5 88a - 32 år (andra försöket) ett barn

2/5 lottizm - 36 år (första försöket) två barn

5/5 Hadt - 25 år (första försöket) ett barn

7/5 Börjar - 32 år (första försöket) två barn

7/5 Hoppas2022 - 37 år (andra försöket) tre barn

10/5 mape92- 28 år (första försöket) ett barn

10/5 Försökmednr2 - 30 år (första försöket) ett barn

13/5 Magdalena88- 32 år (andra försöket efter mf) två barn

14/5 Hadt - 25 år (första försöket) ett barn

15/5 ugglans - 23 år (första försöket) ett barn

18/5 Gasellen87 - 33 år ( första försöket) tre barn

18/5 muffins88 - 32 år (tredje försöket) ett barn

• lottizm

Bara att börja om :/

18/4 anonym(försöktillsyskon) - 30 år (tredje försöket) ett barn PLUSSAT - Bf 29/12-2021

28/5 lottizm - 36 år (andra försöket) två barn

• Gasellen87
    lottizm skrev 2021-04-30 13:47:29 följande:

Bara att börja om :/

28/5 lottizm - 36 år (andra försöket) två barn

Tråkigt, håller tummarna för att nästa omgång tar sig :)
  • Gasellen87

Jag har äl nu i dagarna och slängs mellan att köra eller vänta som blev beslutet förra månaden efter mycket om och men.. Blev inte heller bättre av att min region nu påbörjar vaccinering i fas 4. Så nu blev de ännu mer att väga in.. suck. Blir ju inte min tur direkt nu men om man har tur kanske de blir inom 1 månad iaf.

Hur skulle ni göra? Vänta in vaccinet som är inom räckhåll nu. Eller köra på denna månad och sedan kanske vaccineras om det inte blir något? Så svårt och sån vånda i vad som blir ?rätt?. Nu är det ju även borttaget att vänta med att bli gravid efter vaccinet plus att de börjar vaccinera vissa gravida.

• Anonym (Försökmednr2)
    Ik96 skrev 2021-04-30 06:03:05 följande:

Tack för ditt stöd! Som du säger så upplever jag också att jag försöker göra en del själv så att använda äl-stickor under en längre tid är det jag kommer på som är kvar typ. Att känna stress är väl det jag också känner lite oro kring men jag överväger det ändå för att förhoppningsvis se någon ökning iallafall :)

Du kan ju kanske prova och se hur det känns för dig. Då vet du också att du försökt det du kan :) Lycka till!!
  • Anonym (Försökmednr2)
    Hadt skrev 2021-04-30 06:18:11 följande:

Verkligen! Vi får hålla varandra uppdaterade och så håller vi tummar och tår <3

Absolut! Tack <3

Tyvärr kom mensen idag, försöker se det positivt att den är tillbaka. Nu hoppas jag bara att det inte tar 4 månader till innan nästa kommer. Satt ner med sambon och pratade idag då jag kände att det var typiskt att den kom nu när vi sagt att vi avvaktar till hösten. Så vi sa okej, nu när mensen har kommit så gör vi ett försök går det så går det och går det inte så avvaktar vi.

Funderar på att köpa äl test för ATG ha bättre koll. Sist blev jag dock lite stressad av att testa och det inte visade något men tänker att nu är det bara en chans och då kanske man vill maximera den chansen.

Så tror jag beställer om digitalt från clearblue som visar de 4 mest fertila dagarna samt även stickor från graviditetskollen så kan jag testa dubbelt. Frågan är bara när jag ska börja testa?
Svar på tråden Vi som planerar syskon 2022