• Paradisee

Är du för dödsstraff? Borde Sverige återinföra det?

Även fast det knappast lär hända, tycker du att Sverige borde återinföra dödsstraff?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för dödsstraff? Borde Sverige återinföra det?
  • Anonym (Nja)
    mari123 skrev 2021-02-16 13:42:56 följande:

Fast har personen som miste benet verkligen tvingats lämna landet? Åkt hem igen? Ibland så misstänker jag att det är media som spelar ett spel. STÄNDIGT dessa helt befängda exempel på skötsamma personer och ibland hela familjer som utvisas. Vad händer sedan kan man undra?

Ja, hon tvingades lämna landet och hon åkte tillbaka till sitt hemland. Läste även om en föräldralös pojke i tioårs-åldern som blev utvisad till fattiga Östeuropa.
  • Aniiee
    Postman skrev 2021-02-15 23:01:20 följande:
    Vård ger jag inte ett skit för. Det fungerar inte. Vi har ju sett hur många exempel som helst genom åren där så kallade färdigbehandlade mördare släppts ut och gått raka vägen och dödat en ny.
    Det har hänt någon enstaka gång i Sverige genom historien, men vet du vilka stater i världen som har högst andel återfallsförbrytare? De med dödsstraff.....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Postman
    Aniiee skrev 2021-02-16 15:08:02 följande:

Det har hänt någon enstaka gång i Sverige genom historien, men vet du vilka stater i världen som har högst andel återfallsförbrytare? De med dödsstraff.....

Nej det är verkligen inte bara någon enstaka gång genom historien. Stämmer inte, googla får du se. Om inte annat kan du följa länken ovan som skribenten Krafs gav.

Ja om du har läst vad jag har skrivit innan i frågan så ser du vad jag känner.
  • Anonym (F)
    Postman skrev 2021-02-16 12:59:36 följande:
    Njae jag upplever att det mest är du som försöker göra dig dum och vill provocera genom ditt sätt att skriva. Ditt omogna beteende fick mig att tappa intresset för diskussionen.

Nej jag är inte intresserad av att googla fram länkar åt dig. Det får du själv göra om du vill gå vidare i frågan. Jag vet att det finns och det är väldigt enkelt.
    Med andra ord behöver vi inte bry oss om dina inlägg framöver eftersom du bara slänger ur dig grundlösa påståenden. Bra att veta!
  • Anonym (F)
    Krafs skrev 2021-02-16 13:36:19 följande:
    När det gäller just dessa obotliga våldsverkare, så kostar de ju en förmögenhet för samhället under sin livstid. Vi har ju en del psykopater med väldigt starka våldstendenser och dålig impulskontroll, som har återfallit i mord ganska snart efter frigivning. Däremot är det inte en majoritet, utan bara några få procent.

www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/aterfall/
    Intressant sida men den har stora luckor, t ex fattas information om just mördare och deras återfall till mord och/eller andra grova brott. Det kan ju inte finnas många brott som skulle vara aktuella för dödsstraff men det är just de man vill titta på i en sån här diskussion.
  • Anonym (Däremot)

Nej. Inget dödsstraff. Men jag tycker vi ska höja straffen för all form av våld, mord,

Sexualvåld, hot, förföljelse och stalking. Men det kostar ju pengar med långa straff?

Nja. Inte om de dömda är självförsörjande. Och de skulle kunna studera och jobba med något som genererar en inkomst till samhällets eller fängelsets fördel, medan de fortfarande sitter inne.Det borde vara en trygg miljö utan våld. Enkel bra mat, bra böcker, inget internet eller telefon dvs ingen möjlighet till att hota folk på utsidan eller hålla på med kriminella affärer. Nästan lite idylliskt men långa straff. Moroten att stanna på utsidan är friheten att få t.ex vara kär, bilda familj och studera och jobba med vad man vill och att upptäcka världen på riktigt, inte bara i böcker. Något man inte borde få som mördare. Om en grupp skyller på varandra för ett brott, så borde hela gruppen bli dömd. Om en minderårig begår mord för någon annans räkning så döm de som influerade honom att begå brottet och höj straffen även för minderåriga.

En mördare borde sitta inne livet ut.

• Fiona M

Ni som är för, vilka länder med dödsstraff tycker ni visar att det fungerar?

• Anonym (Nja)
    Anonym (Däremot) skrev 2021-02-16 17:04:18 följande:

Nej. Inget dödsstraff. Men jag tycker vi ska höja straffen för all form av våld, mord,

Sexualvåld, hot, förföljelse och stalking. Men det kostar ju pengar med långa straff?

Nja. Inte om de dömda är självförsörjande. Och de skulle kunna studera och jobba med något som genererar en inkomst till samhällets eller fängelsets fördel, medan de fortfarande sitter inne.Det borde vara en trygg miljö utan våld. Enkel bra mat, bra böcker, inget internet eller telefon dvs ingen möjlighet till att hota folk på utsidan eller hålla på med kriminella affärer. Nästan lite idylliskt men långa straff. Moroten att stanna på utsidan är friheten att få t.ex vara kär, bilda familj och studera och jobba med vad man vill och att upptäcka världen på riktigt, inte bara i böcker. Något man inte borde få som mördare. Om en grupp skyller på varandra för ett brott, så borde hela gruppen bli dömd. Om en minderårig begår mord för någon annans räkning så döm de som influerade honom att begå brottet och höj straffen även för minderåriga.

En mördare borde sitta inne livet ut.

Vilket ju är precis så det fungerar redan. Dock straffas inte minderåriga överhuvudtaget och personer över 15 år men under 18 år får som mest "vård" i familjehem eller ungdomshem men knappt det ens.
  • Aniiee
    Postman skrev 2021-02-16 15:28:19 följande:
    Nej det är verkligen inte bara någon enstaka gång genom historien. Stämmer inte, googla får du se. Om inte annat kan du följa länken ovan som skribenten Krafs gav.

Ja om du har läst vad jag har skrivit innan i frågan så ser du vad jag känner.
    Det enda jag hittar med en snabb googling om återfallsmördare är 20%, med en ytterst osäker källa. Det kan ju låta mycket, men det ett så litet dataset som mord och mördare i Sverige så utgör ju varje återfall en stor procentandel. Så jag står nog fast vid att det endast hänt någon enstaka gång genom historien. Någon enstaka betyder inte en btw.....

Sedan om jag ska kommentera Krafs länk också, som inte innehåller statistik för mord, även där är andelen återfall i brott liten, mindre än 30%, men nu var det ju mord vi talade om.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Freddie K

Jag tycker inte att Sverige ska ha dödsstraff, oavsett vilket brott som begåtts. Dömer man till exempel en mördare till dödsstraff så är man inte bättre än den personen.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
Svar på tråden Är du för dödsstraff? Borde Sverige återinföra det?