Inlägg från: whippo |Visa alla inlägg
  • whippo

Vad menas med " pedagogisk verksamhet" ?

Som oftast är det planerad och styrd verksamhet under den tiden. Ett lärande sker alltid men under dessa timmar (oftast 9-11) är det projekt eller liknande som följer en röd tråd. Så många av barnen bör då vara med under den tiden så att ingen hamnar utanför och att alla får möjlighet att ta del av lärandet.

• whippo
    Anonym (.) skrev 2021-02-15 01:04:44 följande:

Vad lär de sig?

De lär sig det som läroplanen syftar till. Läroplanen har inte uppnåendemål likt skolan utan arbetar utifrån strävansmål. Det är väldigt många olika mål att sträva mot. Som oftast ligger värdegrunden tyngst och självklart barnens intresse.
  • whippo

Det är väldigt svårt att vara specifik med vad barnen ?lär? sig. Det är så otroligt mycket. Det finns en läroplan att följa som jag skrev om tidigare. Bara att kolla där vad vi arbetar efter. Sen ser det ju väldigt olika ut på olika förskolor och hur gamla barnen är. Jag är ute väldigt mycket med barnen och på många olika platser. Nu sätter tyvärr Corona stopp för museum och en del andra ställen. Men det blir desto mer natur. På torsdag lagar jag mat ute med barnen till exempel, idag åkte vi skridskor, i måndags besökte vi urskogen, på onsdag blir det skärgård och på fredag parklek.

Senaste dagarna med barnen i ?min? barn grupp så har vi:

Måndag. Träna på att dra över overallen över skorna. Använda kniv och gaffel. Ljuda bokstäver till ord. Träna finmotorik med teckning. Mäta snödjup. Träna på att gå i skogen ( ca 2 km). Kommunicera med kompisar, vara en bra kompis, regler vid lekar utomhus. Rita hjärtan, telefoner, princessor, rymdskepp, bygga robotar med plus plus. Smaka på grönkål och beskriva. Lära sig räkna till tre på ryska. Be om förlåt på ett trevligt sätt. Springa snabbt. Tränat teckenspråk. Skriva kompisars namn. Vad är skillnad på gran och tall. Vilken veckodag det är. Fundera på nya sångtexter. Rimma och säkert mycket mer.

Tisdag. Träna på att åka skridskor. Göra piruetter på skridskor. Varför bara skridskor får vara på isen. Färg går att spreja på snö. Bygga tågbana på begränsad yta (problemlösning). Samarbeta kring bygge med plus plus. Lyssna på sagor med nya ord. Rätten att vara själv. Hur man kan göra när man vill leka med någon men är blyg eller lite rädd. Träna på att sjunga. Med mera.

Svar på tråden Vad menas med " pedagogisk verksamhet" ?