Kaga skrev 2021-02-15 00:53:36 följande:
Läst mycket om att det oftast råder pedagogisk verksamhet ett viss antal timmar på förskolan. Några timmar på förmiddagen? Och att man då ska lämna barnen innan den verksamheten startar, tex vid 9 tiden.
Men vad menar man med detta? Vad görs på dessa timmar som inte görs resten av dagen?
På vår förskola har man ofta haft olika teman under en sammanhängande period som någon beskrev, till exempel tema matematik, kemi/fysik, trafik, skog, vatten, anpassat till barnens ålder givetvis.
Exempel för äldre barn, 4-5, tema trafik. Promenad till tåg/busstation, övergångsställen, trafikljus. Trafiksymboler i lärande lek inomhus, exempelvis genom att själva rita en fritt vald trafikskylt och prata tillsammans om vad den betyder. Utelek på gården, ?bygg? en buss och busshållplats, låter barnen stiga på och av, lösa biljett, köra bussen.
Kemi/fysik kan handla om hur färger och material uppför sig, exempelvis snö - is - vatten, se vad som händer. Vattentrappa med skovelhjul som snurrar eller tippar. Blöt ett kaffefilter med olika färger och vatten och se hur färgerna sprider sig.