Inlägg från: Aryzza |Visa alla inlägg
  • Aryzza

Känslor, blir det lättare?

Kände väldigt mycket så i början också. Att jag aldrig hann med något. Men det är ok! Man får hjälpas åt så gott det går och blir det lite stökigt får det vara det. Du måste dock få i dig mat annars mår du inte bra. Om det så är en drickyoghurt är det bättre än inget. Köp saker som är lätta att få i sig.

Vi hade sjal och jag bar bebis jämt. Verkligen jämt. Många många timmar varje dag. Det brukar hjälpa mot magont hos bebis och man kan fixa lite om man orkar.

Vid tre veckor brukar fenomenet som kallas kvällsoro börja där bebis kan vara kinkig utan direkt anledning. Googla detta och läs på. Tex babybaby.se har mycket bra info. Det gör det lite lättare med förståelse tycker jag även om det är FRUKTANSVÄRT JOBBIGT när de skriker och man inte kan trösta. Snart kommer också de första ökningsfaserna och då kommer du amma väldigt mycket. Väldigt väldigt mycket. Och det är helt normalt! Och går bebis upp i vikt som han ska har du tillräckligt med mjölk. (Man tror gärna att det inte är nog men det är helt normalt att behöva amma hela tiden i perioder).

Om du har jobbigt med kroppen efter förlossningen så boka tid till din barnmorska på mvc och se om de kan hjälpa dig. Det är ändå snart dags för efterkontroll för dig. Och ta upp med mvc eller BVC hur du mår så du får lite stöttning.

Vid tre månader blev det mycket lättare tyckte jag och nu vid drygt nio månader är det en helt annan värld :) hinner med fix och mat och orkar gå ut varje dag. Min lilla tjej är oftast glad och så rolig att vara med. Det händer så mycket under denna tiden och det blir bara lättare, jag lovar. Spädbarnstiden va inte jätterolig men det blir bättre!

Svar på tråden Känslor, blir det lättare?