Svamp i mjölkgångarna
Usch din stackare! Jag hade samma problem med mitt andra barn. Jag fick äta upprepade kurer fluconazol, kanske fyra omgångar, och vi fick Nystimex till sonens mun. Jag körde även mina bh:ar i 90 grader i tvättmaskinen efter varje användning, luftade brösten hela tiden, slutade helt med amningsinlägg. Jag tog även kokosolja på bröstvårtorna. Det innehåller visst caprylsyra (tror jag att det heter) som är svampdödande.
Tyvärr tog det ganska lång tid innan jag var helt bra, men svampen i mjölkgångarna försvann nog ganska snabbt ändå efter första kuren fluconazol. Svampen på bröstvårtorna försvann dock inte förrän jag började gå utan BH hemma. Jag tror att sonen hade dåligt tag och att han kanske därför skavde mina bröstvårtor lite (det syntes inga sår) och att svampen lättare fick fäste så. Jag har ammat tre andra barn och aldrig haft svamp varken före eller efter.
Om fluconazol inte hjälper så kan du be läkaren odla på din mjölk. Min läkare sa att det finns andra typer av svamp än candida albicans som visst är den vanligaste typen, och att fluconazol inte slår ut alla sorter.
Hoppas att du blir bra snabbt, svamp är så smärtsamt! Glöm inte koka allt som kommer i kontakt med bebisens mun förresten, nappar, flaskor osv. Annars kan ni bli reinfekterade av sånt.