Solblomma30 skrev 2021-02-13 18:41:36 följande:
Usch din stackare! Jag hade samma problem med mitt andra barn. Jag fick äta upprepade kurer fluconazol, kanske fyra omgångar, och vi fick Nystimex till sonens mun. Jag körde även mina bh:ar i 90 grader i tvättmaskinen efter varje användning, luftade brösten hela tiden, slutade helt med amningsinlägg. Jag tog även kokosolja på bröstvårtorna. Det innehåller visst caprylsyra (tror jag att det heter) som är svampdödande.
Tyvärr tog det ganska lång tid innan jag var helt bra, men svampen i mjölkgångarna försvann nog ganska snabbt ändå efter första kuren fluconazol. Svampen på bröstvårtorna försvann dock inte förrän jag började gå utan BH hemma. Jag tror att sonen hade dåligt tag och att han kanske därför skavde mina bröstvårtor lite (det syntes inga sår) och att svampen lättare fick fäste så. Jag har ammat tre andra barn och aldrig haft svamp varken före eller efter.
Om fluconazol inte hjälper så kan du be läkaren odla på din mjölk. Min läkare sa att det finns andra typer av svamp än candida albicans som visst är den vanligaste typen, och att fluconazol inte slår ut alla sorter.
Hoppas att du blir bra snabbt, svamp är så smärtsamt! Glöm inte koka allt som kommer i kontakt med bebisens mun förresten, nappar, flaskor osv. Annars kan ni bli reinfekterade av sånt.
Åh tack för svar ! Ja jag luftar så mycket jag bara kan. Använder endast bh om jag ska ut på så att säga. Amningsinlägg endast då också. Jag fick lite sår första veckan på amningen innan vi båda hitta rätt teknik, fått hjälp av olika barnmorskor att titta på vår amningsteknink och enligt de så har taget varit bra men jag som hållt lite snett. När vi fick till positionen till vecka två så ammade jag helt smärtfritt i 1,5 vecka, var så underbart ! Sedan smög sig detta på. Tror att det kan vara från första veckan då jag fick lite skav och sår, att det då enklare fick fäste som du säger !
Jag byter nu t shirt varje dag och bh och tvättar de då. Än så länge använder bebisen bara napp och inga flaskor eller så, nappen desinficerar jag varje dag. Hoppas hoppas att det kan hjälpa mig ! Som tur är så gör amningen inte ont, men det smärtar i brösten efteråt och är rosa och öm på bröstvårtorna.
Tusen tack för dina tips !